عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
حجت الاسلام حسینی قمی:
انسان در جمع که حضور دارد، خیلی از گناهان را انجام نمی‌دهد، اما بلافاصله پس از خلوت، زمینه‌های گناه فراهم می‌شود. بیشترین زمانی که شیطان بسوی انسان می‌آید، زمانی است که تنها می‌شود.

عقیق:حجت‌الاسلام حسینی قمی در ادامه شرح تفسیر نهج‌البلاغه با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علیه‌السلام گفت: امام (ع) فرمود «اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَیْنَکَ وَبَیْنَ آللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ؛ تقوا پیشه کن هرچند کم باشد و میان خود و خدا پرده‌اى قرار بده هرچند نازک باشد». گاهی در مکان‌هایی نورانی و معنوی قرار می‌گیریم و نورانیتی به دست می‌آوریم؛ یا در فضاهایی مثل شب‌های قدر، روز عرفه و یا ایام فاطمیه (س) انسان معنویتی کسب می‌کند؛ از این جهت تصمیم می‌گیریم انسان خوبی باشیم، اما با فاصله گرفتن از این فضاهای معنوی، همان آدم قبلی می‌شویم. تا زمانی که زمینه‌های گناه در زندگی ما باشد، معنویت و نورانیت باقی نمی‌ماند.

وی افزود: حضرت موسی علیه‌السلام چهل شبانه‌روز مهمان ویژه پروردگار بود؛ در همین دوران شیطان برای وسوسه سراغ ایشان رفت. جناب موسی (ع) فرمود أتَطمَعُ فی و أنا فیَّ هذا المُقام؟ یعنی آیا مرا تطمیع می‌کنی در حالی که در این جایگاه هستم؟ آیا احتمال می‌دهی در این فضای نورانی تحت تأثیر وسوسه تو قرار گیریم. شیطان گفت: طَمِعتُ فی أبیکَ آدمَ و هُو فِی الجَنَّة؛ یعنی من به پدرت آدم طمع کردم در حالی که  در بهشت بود. ما در حرم‌های مطهر در بهشت روی زمینیم و حرم‌های نورانی اهل‌بیت (ع) قطعه‌ای از بهشت است. با این حال از کید شیطان در امان نیستیم. این معنویتی که در این مکان‌های مقدس بدست می‌آوریم، باید با خودمان ببریم. گاهی جوانان نزد من می‌آیند و سؤال دارند که وقتی اینجا می‌آییم تلاوت قرآن داریم، نماز شب داریم، حس حضور داریم، از گناه فاصله می‌گیریم. چه کنیم این معنویت پس از سفر باقی بماند؟ عرض می‌کنم باید زمینه‌های گناه را از بین برد.

حسینی قمی با اشاره به اینکه باید زمینه‌های گناه را شناسایی و برطرف کنیم، گفت: یک زمینۀ گناه، خلوت با نامحرم است. مسئله بعدی، زندگی انفرادی است. اصرار نداشته باشید سبک زندگی ما غربی باشد. دولت‌ها از خانه‌های مستقل حمایت می‌کنند و این بزرگ‌ترین خطاست. انسان در جمع که حضور دارد، خیلی از گناهان را انجام نمی‌دهد، اما بلافاصله پس از خلوت، زمینه‌های گناه فراهم می‌شود. بیشترین زمانی که شیطان بسوی انسان می‌آید، زمانی است که تنها می‌شود. امام صادق (ع) فرمود «فَإِنَّ الشَّیْطَانَ‌ أَجْرَأَ مَا یَكُونُ عَلَى الْإِنْسَانِ إِذَا كَانَ وَحْدَه‌»؛ یعنی (تنها نباش) زیرا جرأت شیطان زمان تنهایی انسان، بیشتر می‌شود.

این کارشناس دینی افزود: زمینۀ دیگر گناه، شبکه‌های ماهواره‌ای است. پدر و مادرها را التماس می‌کنم به جوانان و نوجوانان خود رحم کنید. این ابزارهای گناه را در خانه‌های خود نیاورید. اینها موشک‌های فرهنگی دشمن است. قصد بحث سیاسی نیست. دشمنی که در تحریم‌ها به بیمار سرطانی ما رحم نمی‌کند، حاضر نیست ده‌ها شبکه‌های ماهواره‌ای ایجاد کند و یا انواع و اقسام فیلم‌های غیر اخلاقی را خانه‌ها ما بفرستد؟ نگویید ما فیلم‌های غیر اخلاقی نمی‌بینیم بلکه سریال‌های خانوادگی می‌بینیم. آنها می‌دانند چکار کنند. فرهنگ بیمار خود را چنان در فیلم‌های خود نمایش می‌دهند که پس از چند قسمت از دیدن سریال، یک دفعه مشاهده می‌کنید تمام باورهای فرزندت فرو می‌ریزد.

وی یکی از چالش‌های نسل حاضر را بلوغ زودرس معرفی کرد و گفت: نوجوانان باید در یک سن معینی به بلوغ برسند؛ برنامه‌های ماهواره سن بلوغ را جلو می‌اندازند. می‌دانید چه ظلمی به فرزندان و نوجوانان خود می‌کنیم؟ همان نوجوانی که وقتی به مکان‌های مقدس می‌‎روند، یک تکه نور می‌شوند. یک گوشه از قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام قلب آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حسینی قمی دربارۀ خطرات گوشی‌های همراه گفت: زمینه دیگر گناه، گوشی‌های تلفن همراه و فضای مجازی است. به احترام امام (ع) بعضی از فلیم‌ها،‌ عکس‌ها و مسائل منفی را از گوشی خود پاک کنیم. با وجود اینها نمی‌توان معنویت را حفظ کرد. زمینه دیگر، رفیق بد است؛ یا دور آنها را خط بکشیم یا انتظار نداشته باشیم معنویت‌مان حفظ بماند. باید به دنبال دوست خوب بگردید و در این مسیر تلاش کنید. امام رضا (ع‌) فرمود «المَرءُ عَلى دینِ خَلیلِهِ»؛ یعنی انسان بر دین رفیق خود است. چه بسا انسان‌های منحرفی که یک رفیق خوب او را در مسیر آورده است و برعکس آن هم صدق می‌کند.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین