عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
مسجد امام حسن مجتبی در قم، قبل از کرونا تنها رویکردی فرهنگی و مذهبی داشت، اما حالا فعال عرصه‌های خدماتی و اجتماعی است. امام جماعت مسجد علاوه بر تهیه سبد کالا برای نیازمندان، حسینیه‌ای را به کارگاه صندل‌دوزی تبدیل کرده است.

عقیق: امیرحسین کسائی: شیوع کرونا موجب تغییر رویکردها و برنامه‌های نهادهای مختلف شد، اما شاید مساجد، هیأت‌ها و دیگر پایگاه‌های مذهبی از همه بیشتر تغییر تاکتیک داده باشند. فضاهایی که سالیان سال تنها به برگزاری مجالس و مراسم مذهبی بسنده می‌کردند و در مناسبت‌هایی برای کمک‌رسانی به نیازمندان تلاش‌هایی داشتند، به یکباره قرارگاه اصلی کمک‌رسانی‌های محله‌ها شدند. درست مانند دوران دفاع مقدس که مساجد و حسینیه‌ها پشتیبان جبهه‌ها و کارگاه تولید لباس، دستکش و کلاه برای رزمنده‌ها بودند.


شورای کمک‌رسانی به نیازمندان در محله قلعه کامکار

روحانی جوانی که پای نوجوانان را به مسجد باز کرد

مسجد امام حسن مجتبی(ع) در محله شهدای قلعه‌کامکار قم واقع است. این محله از مناطق حاشیه‌نشین استان قم است که در مجموع ۲۹ هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه دارای ۵ مسجد است، اما یک مسجد و پایگاه بسیج یک مسجد دیگر است که فعالند و پای کار مردم.

حجت‌الاسلام جعفر بدرخانی، امام جماعت دهه هفتادی این مسجد می‌گوید: «از شهریورماه سال ۹۸ به عنوان امام جماعت این مسجد مشغول به کار شدم. ابتدا طرح‌های فرهنگی بسیاری را اجرایی کردیم و با هماهنگی جامعةالزهرا دوره‌های آموزشی را برای بانوان محله با موضوعات سبک زندگی اسلامی، احکام و قرآن برگزار کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. برای نوجوانان هم برنامه‌های بسیاری داشتیم. در ابتدای ورودم به مسجد، نوجوانان کمتر به مسجد می‌آمدند اما با اجرای برنامه‌های مختلف آنان را به حضور در مسجد ترغیب و تشویق کردیم؛ طوری که امروز ۱۲۰ نوجوان پای ثابت برنامه‌های مسجد هستند.»


حضور پرشور نوجوانان پای کار برنامه‌های مسجد

جلب اعتماد مردمی

اجرای برنامه‌های فرهنگی، خدمات و سیاسی مسجد، موجب اعتماد مردم و اهالی منطقه شده است. او می‌گوید: «در هر مناسبت ملی و مذهبی در مجلس مراسمی برگزار می‌کنیم که برای اهالی محل بسیار شیرین است.»


اقامه نماز عید فطر ۱۴۰۰ در فضای باز مقابل مسجد امام حسن مجتبی(ع)

تغییر تاکتیک مسجد با شیوع کرونا

شیوع کرونا اما تمام برنامه‌های این مسجد را زیر و رو کرد و به یکباره از پایگاهی فرهنگی و مذهبی به پایگاهی اجتماعی و خدماتی تبدیل شد. بدرکار می‌گوید: «جوانان مسجد ما و پایگاه یک مسجد دیگر، جمعی ۵-۶ نفره را برای خدمات‌رسانی به نیازمندان بعد از شیوع ویروس کرونا تشکیل دادند. ابتدا نیازمند شناسایی مردم بودیم و برای همین خانه به خانه سراغ مردم رفتیم و اطلاعات آنان را جمع‌آوری کردیم. این شناسایی‌ها موجب شد امروز اطلاعات خوبی برای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اختیار داشته باشیم. در این شناسایی‌ها برای ۲۵۰ خانواده نیازمند پرونده‌هایی تشکیل شد و زیر پوشش این گروه قرار گرفتند.»


تهیه بسته‌های معیشتی و ارزاق برای کمک رسانی به نیازمندان

حاشیه‌نشینانی که دستگیر نیازمندان هستند

از ابتدای شیوع کرونا این مسجد مانند دیگر نهادها با کمک مردم ۴ مرحله جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مومنانه را انجام داده است. این امام جماعت می‌گوید: «در یک بازه زمانی یک ساله، اهالی این محله بیش از ۲۰ میلیون تومان کمک نقدی برای این رزمایش‌ها داشتند که این رقم بسیار فراتر از تصور ما و حتی خود اهالی بود. محله ما حاشیه‌نشین است و این کمک‌رسانی بسیار جای تقدیر است. جدای از این کمک‌های نقدی، یکی از اهالی خیر محله، هزار کیلوگرم برنج برای کمک‌رسانی اهدا کرد و در چند مرحله نیز اهالی گوسفندهایی را برای کمک به مردم نذر و قربانی کردند. در آخرین مرحله کمک‌رسانی‌ها نیز ۱۰۰ بسته معیشتی با کمک مردم به ارزش هرکدام ۵۰۰ هزار تومان برای نیازمندان تهیه کردیم.»


اهدای هزار کیلوگرم برنج از سوی یک خیر برای کمک به نیازمندان

۱۳ خانواده محله شاغل شدند

۲۵۰ خانواده نیازمند این محله در مناسبت‌های خاص و مراحل مختلف رزمایش همدلی زیر پوشش این مسجد قرار دارند اما در یک گام بهتر برای رفع نیازهایشان اشتغال‌زایی هم برای آنان در حال انجام است. امام جماعت مسجد می‌گوید: «برای اشتغال‌زایی چند طرح اجرا کردیم. ابتدا مطالعات و تحقیق در خصوص قالی‌بافی انجام دادیم که باتوجه به اینکه بسیاری از زنان محله در خانه‌ها مشغول قالی‌بافی بودند، کلید آغاز کار را هم زدیم، اما در نهایت به موفقیت نرسید. در طرح بعدی باتوجه به شناخت اعضای گروه نسبت به صندل‌دوزی وارد این عرصه شدیم و با هماهنگی با یک استادکار خبره، دوره‌های آموزشی را به صورت رایگان برگزار کردیم. هزینه این دوره‌ها در خارج از این فضا نفری ۵۰۰ هزار تومان بود، اما این استادکار برای ما رایگان انجام داد و الحمدلله امروز ۱۳ نفر در کارگاه صندل‌دوزی ما مشغول به کار شده‌اند.»


کارگاه صندل‌دوزی که در زیرزمین یک حسینیه ایجاد شده است

حسینیه‌ای که کارگاه شد

کارگاه صندل‌دوزی این مسجد با هماهنگی امام جماعت با یکی از حسینیه‌های محله که به دلیل کرونا مراسم برگزار نمی‌کرد، در فضای زیرزمین آن برپا شده است. او می‌گوید: «با کمک سپاه ۵ چرخ خیاطی خریدیم و در فضای زیرزمین این حسینیه کارگاه را برپا کردیم که الحمدلله به درآمدزایی رسیده است و ۱۳ خانواده از آن متنعم هستند.»


حجت‌الاسلام جعفر بدرخانی، امام جماعت دهه هفتادی مسجد می‌گوید اگر حمایت شویم اشتغال‌زایی بیشتر می‌شود

خیرین به کمک بیایند

تلاش‌های این ۵-۶ نفر تا امروز با کمک‌های مردمی و برخی مساعدت‌های نهادها پیش رفته، اما برای تکمیل طرح‌ها و برنامه‌هایشان نیازمند کمک‌های جدی نهادها و یا خیرین هستند. بدرکار می‌گوید: «برای اشتغال‌زایی چند طرح دیگر در دستور کار داریم که در فاز مطالعاتی است، اما برای پیشبرد کارها نیازمند کمک‌های بیشتری هستیم. ما با کمک سپاه چرخ خیاطی خریدیم، اما برای توسعه‌اش دیگر کمکی دریافت نکردیم. کارگاه ما هم‌اکنون در یک سوم فضای این زیرزمین برپاست که اگر توسعه یابد، افراد بیشتری شاغل می‌شوند. زیرزمین مسجد ما با ۶۰۰ مترمربع فضا خالی است که اگر کمک‌هایی به ما برسد اشتغال‌زایی دیگری برای مردم انجام خواهیم داد.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین