عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
سید مصطفی میرلوحی در گفتگوی قرآنی سیما مطرح کرد:
قوی بودن، تابع امر الهی بودن، نزدیک بودن به پیغمبر و امام اعلم بودن به قرآن، سابقه فعالیت در عرصه‌های اسلامی و دینی تعابیر حضرت امیرالمومنین(ع) برای انتخاب اصلح است.

عقیق:حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در گفتگوی قرآنی درباره حقوق متقابل مردم و مسئولان در جوامع اسلامی گفت: ما باید در ابتدا مسئله حکم، حکومت و حاکمیت را درست معنی کنیم چرا که این موضوع برای ما متدینان درست جا نیفتاده است، اگر ما یک نگاه مختصری به قرآن داشته باشیم متوجه می‌شویم که اصلاً حاکم خداوند است و غیر خدا حاکم نداریم و حکومت مال خداوند است.

وی گفت: انبیای الهی به اذن خداوند در جامعه اسلامی حکومت می‌کنند چرا که خداوند در بحث حکومت و حاکمیت با کسی شوخی ندارد و به هر کسی که اجازه بدهد می‌تواند آن فرد حاکم باشد و خداوند بارها در قرآن آورده که به پیامبران این اجازه داده شده است.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی با بیان اینکه حکم، حکومت و حاکمیت مختص خداوند است، گفت: خداوند متعال هادی مطلق است و همه انسان‌ها را هدایت می‌کند اگر این مسئله را درست بفهمیم و موضوع حکومت برای ما به درستی تبیین شود که فقط خداوند حاکم است، آن وقت بسیاری از مسائل و دعواها برطرف می‌شود.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در ادامه به بحث حکومت در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حکومت مال خداوند است، اما در یک دوره انبیا و اولیای خداوند می‌توانستند بر اساس آیات حکومت را بر عهده داشته باشند و در دوره‌ای که دسترسی به انبیا و اولیای خداوند وجود ندارد باید به، ولی فقیه دسترسی داشته باشیم.

وی در ادامه درباره فضای انتخاباتی در کشور گفت: اولین و مهم‌ترین مسئله فضای خدمت است و کسی که خود را امام و حاکم معرفی می‌کند به تعبیر شهید بهشتی باید خدمت کند و مسابقه خدمت باید گذاشته شود، اما متأسفانه در برخی موارد قبل از انتخابات قول و وعده‌هایی داده می‌شود که مثلاً فلان شخص را بر این سمت می‌گذاریم در حالی که آن فرد هیچ تخصصی در آن سمت ندارد.

معیار انتخاب فرد اصلح در نگاه امیرالمومنین (ع)

وی به تعابیر حضرت امیرالمومنین علی (ع) درباره صفات انتخاب یک فرد اصلح گفت: قوی بودن، تابع امر الهی بودن، نزدیک بودن به پیغمبر و امام (از لحاظ رعایت تمامی قوانین الهی) اعلم بودن به قرآن، دارای تخصص کافی، سابقه فعالیت در عرصه‌های اسلامی و دینی و مهم‌ترین بحث جهاد فرد اصلح است که باید فردی که انتخاب می‌شود همه شرایط فردی و اجتماعی را داشته باشد و به مردم خدمت کند.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در ادامه تاکید کرد: امیرالمومنین در جای دیگری علم و تخصص در کار، حسن تدبیر، سعه‌صدر، نظم و انضباط، قاطعیت، دشمن ستیزی، ساده زیستی، تواضع در مقابل مردم، بصیرت، عمق بینش را از ویژگی‌های فرد اصلح معرفی کرده‌اند.

وی به وظایف مردم در قبال فردی که انتخاب می‌شود، اشاره کرد و گفت: در تعابیر حضرت امیرالمومنین (ع) به این مسئله نیز اشاره شده چنانچه وظیفه مردم در قبال فردی که انتخاب می‌شود وفاداری، حسن نیت، تابع امر، ولی بودن را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه انتخابات یک بیعت محسوب می‌شود، گفت: رفتن و شرکت در انتخابات یک بیعت است و انتخاب رئیس جمهور صالح نیز یک بیعت در امور مسلمین محسوب می‌شود.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین