عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
گزارشی از هشتمین قسمت برنامه مردم ماه؛ ویژه برنامه عقیق در شب های پایانی ماه مبارک رمضان؛
دکتر مجتبی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری، غلامعلی کویتی پور از حماسه خوانان و پیرغلامان اهل بیت و صالحه کشاورز معتمدی از بانوان کار آفرین و فعال در عرصه های اجتماعی از مهمانان این برنامه بودند.

عقیق: هشتمین قسمت از مجموعه برنامه‌های «مردم ماه» ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان به همت پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی اجرا و از پلتفرم‌های اینستاگرام عقیق، لنز، روبیکا و تلوبیون پخش شد.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

 اجرای این برنامه را فضه سادات حسینی و سید جواد پرئی به عهده‌دارند؛ همچنین دکتر مجتبی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری، غلامعلی کویتی پور از حماسه خوانان و پیرغلامان اهل بیت و صالحه کشاورز معتمدی از بانوان کار آفرین و فعال در عرصه های اجتماعی از مهمانان این برنامه بودند.

در ابتدای این برنامه فضه سادات حسینی به معرفی پویش های ماه مبارک رمضان پرداخته و از مردم برای شرکت در پویش محله همدل و رفع مشکلات محله با کمک هم محله ای ها و همچنین برای شرکت در پویش مردم ماه و معرفی مردم ماه دعوت کرد.

سپس دکتر مجتبی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری به عنوان مهمان اول برنامه پاسخگوی سوالات فضه سادات حسینی شد.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

در ابتدای این گفت‌و‌گو دکتر مجتبی مطهری به ورودش به عرصه علم و دانش و عدم ورود به عرصه سیاست توضیح داد: حقیقتش من علاقه‌مند به رشته ادبیات بودم ولی به دلیل آلوده بودن دانشگاه در آن زمان پدر دلش نمیخواست وارد به آن رشته شوم و به احترام به پدر وارد دانشگاه الهیات شدم.

وی در رابطه با امتیازات فرزندی شهید مطهری در دانشگاه الهیات بیان داشت: ایشان به نقل از شهید مفتح سربرگ های امتحانات را جدا می کردند و اگر هم در رشته و درسی حضور داشتم برگه ها را برای تصحیح به شهید مفتح می سپردند.

فرزند بزرگ شهید مطهری در رابطه با شبهه مطرح شده در رابطه با این شهید و عدم اعتقاد ایشان به وجود حضرت رقیه بیان داشت:  ایشان یک بحث علمی دارند و میگویند که نام حضرت رقیه در برخی از کتب نیامده است و می‌گویند نام ایشان رقیه نبوده و فاطمه بوده. برخی از مداحان میگویند که شهید مطهری عشق حضرت رقیه را درک نکردند ولی ایشان به شدت به امام حسین و اصحاب ایشان علاقه‌مند بودند و مگر می شود با نفی این عزیزان به فیض شهادت نائل شد.

مطهری در پاسخ به این پرسش که اگر استاد درعصر فعلی ما زندگی می کردند جلوی کدام یک از تحریف های عزاداری را میگرفتند گفت: بعضی از صحبت هایی که برخی از روحانیون میگویند ممکن است با روح نهضت حضرت سید الشهدا همراه نباشد و این شعار ها باید به گونه ای باشد که حرکت و عشق به شهادت ایجاد کند و نمی شود که شعاری باشد و حرکت به سمت آرمان حسینی ایجاد نکند.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

وی تاکید کرد: گریه برای امام حسین خیلی زیبا و شیرین است ولی به جهتی که در مسیر حرکت و هیجان حسینی باشد و برای مثال مادری که برای حضرت علی اکبر گریه می کند بخواهد تا فرزند خود را در ین راه بدهد.

فرزند بزرگ شهید مطهری به سبک زندگی شخصی شهیدمطهری اشاره کرده و گفت: در رابطه با سبک زندگی شهید مطهری باید گفت  ایشان کمک به فقرا و کمک به فلسطینیان را از اصول زندگی خود قرار داده بودند و حسابی بانکی هم در حسینیه ارشاد برای این مهم باز کردند.

 مجتبی مطهری ادامه داد: زمانی که ایشان کتابی برای حجاب نوشته بودند فردی به آزار شهید مطهری پرداخت و بسیاری ایشان را اذیت کرد ولی وقتی آن شخص بیمار شد شهید به عیادتش رفته تا پاسخ بدی را با خوبی دهد.

 وی در رابطه با زندگی شخصی شهید اذعان داشت: هرگز ندیدم پدر و مادرم در خانه دعوا کنند، شاید بحث میکردند ولی به هیچ وجه بی ادبی نمی کردند و حتی پدر در کارهای منزل کمک می کردند و برای مادر  کادو می‌خریدند.

 مطهری ادامه داد: توصیه های همیشگی ایشان این بود که در زندگی خدا را در نظر بگیرید و به من می‌گفتند که اگر به بالاترین مقام علمی هم برسی ولی خدا را در نظر نداشته باشی ارزشی نداری.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال مجری که هر کدام از فرزندان شهید به یکی از عادات رفتاری ایشان ارث بردن گفت: به گفته دیگران ویژگی های عرفانی پدر را من به ارث بردم، علی بعد سیاسی و بعد فلسفی را هم شیخ محمد به ارث برده است.

تعداد بازدید : 68
فیلم کامل این گفت و گو  را ببینید

 وی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان از نوابغ انقلاب بودند و برنامه های زیادی برای آن داشتند و ترور ایشان ضایعه بزرگی برای انقلاب البته وجود مقام معظم رهبری غنیمتی است ولی پدرم می‌توانست کمکی برای انقلاب باشد.

 وی استاد اعوانی را به عنوان مردم ماه اطراف خود معرفی کرد.

 سپس و بعد از دکتر مجتبی مطهری غلامعلی کویتی پور مهمان سید جواد پرئی شد.

 در ابتدای این گفتگو کویتی پور بیان داشت: اگه یاد بگیریم امید داشته باشیم، این امید و انرژی توانی به ما می‌دهد که روز به روز تقویت می شود و باید با استفاده از این توان راهمان را ادامه دهیم.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

 سپس کویتی پور در پاسخ به این سوال مجری که پرسید چرا شما که از ستاره های اول انقلاب بودید مدتی است که کم فروغ شده اید  بیان داشت: در دوران دفاع مقدس ارکست سمفونی صدا و سیما تماس زیادی با من می گرفتند که ما را تشویق می کردند و دوست داشتن که صدای ما به صورت ارکستر در صداوسیما ضرب شود که من در آن زمان مخالفت کرده و می گفتم زیر صدای من باید صدای سینه زنی رزمندگان باشد.

 وی افزود: دیدگاه های هنری و موسیقایی سلیقه‌ای است و من سلایق شخصی خودم را دارم از روز اولی هم که در جبهه خوانده‌ام کار اصلی من این نبود و من در ابتدا کار تئاتر و موسیقی می کردم و خود را مداح نمیدانم.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

 حماسه خوان دوران جنگ  بعد از اشاره  سید جواد پرئی به خواندنش در هیئت متذکر شد: من قبلا در هیئت می خواندم و در حال حاضر هم این کار را انجام می دهم ولی در جمعی گفتم که هنوز هم جرات نمیکنم خودم را نوکر این خاندان بنامم.

   کویتی پور افزود: جایگاه مادحین بالاست، نمی شود به هر کس که نام امام حسین را می برد مداح گفته شود زیرا روزی کاری می کند و همان مستمعانش با او مخالفت کرده و آبرویش را می‌برند، اگر وارد خیمه مداحی می‌شوید باید ادب آن را رعایت کنید من احترام زیادی برای مادحین قائل بوده و فقط خانواده من می دانند که چه علاقه‌ای به این جامعه دارم.

 غلامعلی کویتی پور در رابطه با نوع ارتباطش با دستگاه امام حسین بیان داشت: من از کودکی حسینی بودم ولی امام حسین (ع) را برای حمله دیگران و منافع شخصی استفاده نمی کنم و فقط برای خودم نگه می دارم و همین که نزدیکان من می‌داننند حسینی هستم و ۴۰ سال است که برای این مهم احترام دارم کافیست.

 وی در رابطه با خط قرمز خود در زندگی اظهار داشت: خانواده و مادران شهدا خط قرمز من هستند و معتقدم از دعای مادران شهداست که به این جایگاه رسیده ام.

این مداح اهل بیت اضافه کرد: من کرامات زیادی از مادران شهدا دیده‌ام ولی به دلیل سوء استفاده از آن نمیتوانم آن ها را بیان کنم، سازماندهی ای در خارج از مرز ها برای ساده‌انگاری مقام شهدا وجود دارد ولی باید بدانند که مقام شهدا ساده انگاشته نخواهد شد

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

 کویتی پور گفت: ما نباید اهل بیت را خصوصی کنیم و دورشان دیوارچینی کرده و بگوییم که برای ما هستند؛  در این چند سال به سراغ خانواده هایی رفتم که شاید اگر آنها را در خیابان ببینید سرتان را پایین بیندازید ولی مشاهده کردم که چه علاقه و ارادتی به اهل بیت دارند.

 

یادآور خاطرات خوش دوران جنگ  در توضیح خصوصیات آن زمان گفت: همه فرزندان خمینی هستیم و حتی خطبه عقد مرا هم امام خمینی خواندند و یک دعا برای من کرده و گفتند خدا حفظتان کند که همواره همراه من است.

کویتی پور ادامه داد: بیانات امام خمینی همواره آویزه گوش نسل ماست و من خودم همیشه در زندگیم از این بیانات استفاده می‌کنم و اگر نسل ما و شهدا مال دنیا را کنار گذاشته و سه طلاقه کرده اند از نفس ایشان بوده است.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

 سپس در این میان محمد حسین پویانفر در تماسی تلفنی با برنامه مردم ما از علاقه و ارادت خود را از علاقه‌مندان به او معرفی کرد.

 

 بعد از تماس محمد حسین پویانفر مجری  غلامعلی کویتی پور را تابوشکن ورود مداحان به استودیو دانست؛  کویتی پور در این باره توضیح داد: من این کار را از قصد انجام دادم و ۳۱ سال پیش آمدم و این عمل را در استودیو انجام دادم. من مثل خودم و تمامی باورهای خودم فکر می کنم که در آن زمان وجود فردی مثل سامی یوسف از آرزوهای من بود. زمان جنگ  شرایط خودش را داشت و معتقد بودم زیرصدا باید صدای سینه زنی رزمندگان باشد ولی بعد از آن هم زمان اقتضائات خودش را  ایجادب می کرد.

 

 وی در ادامه بیان کرد خدا را شاکرم و یکی از افتخارات من این است که هیچ وقت نان صدای خود را نخوردم و درآمدی از آن نداشتم در تمام این سالها صلواتی جلو آمدم ولی هیچگاه برخورد صلواتی ندیده ام.

 

 کویتی پور در رابطه با تصویر منتشر شده از خواندنش در استودیو و واکنش های آن گفت: یکی از مطالب بیان شده این بود که گفتند کویتی پور چرا از آرمان‌های خود دست کشیدی؟  نی‌دانم کدام آرمان مد نظر شماست ولی این آرمان از زمانی که کودک بودم و ۱۳ ساله تا همین امروز همراه من است و باقی زندگیم را تا قیامت با آن ادامه خواهم داد.

 

 وی در ادامه افرادی را که بعد از انتشار آن ویدئو بد گویی اش را کردند حلال کرد.

 

 بعد از جریانات پیش آمده مطلبی مبنی بر پیام مقام معظم رهبری به کویتی پور منتشر شد وی ضمن تایید آن مطلب گفت: ایشان پیامشان را تلفنی به من ابلاغ فرمودند که در آغوش من جای دارید البته قرار  بر رسانی شدن آن نبود ولی آقای ضرغامی آن را رسانه ای کردند.

وی با تاکید بر اشراف رهبری بر وضعیت خودش تصریح کرد:  ایشان در جریان هستند که من در جنگ هیچ پرونده‌ای ندارم و بارها گفته‌ام که ۴۰ سال است حقوق نگرفته و جنگ زده هستم.

تعداد بازدید : 36
فیلم کامل این گفت و گو  را ببینید

 این رزمنده دفاع مقدس در رابطه با این مسئله توضیح داد: مقام معظم رهبری دستور داده بودند تا پرونده من درست شود ولی بعد از چند وقت با من تماس گرفته شد که آیا دستخطی دارید که در جبهه بوده اید آیا این خنده دار نیست که برای اثبات حضور من در جبهه نیاز به دستخط و تایید دو نفر باشد اگر همین امروز هم این حق الناس زن و بچه گردن من نبود دنبال این مسائل نمی‌رفتم من سختی ها را تحمل کردم ولی دلیلی ندارد تا فرزندان همان ها را را تحمل کنند.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از انتشار آن ویدئو عده بسیاری علیه من مطلب نوشتند، چرا وقتی خودم حضور دارم از من سوال نمیشود و قضاوت میشوم اگر مرده باشم و چیزی از من پخش شود چه میکنند.

پس از غلامعلی کویتی پور فضه سادات حسینی میزبان صالحه کشاورز معتمدی از بانوان کار آفرین و فعال در عرصه های اجتماعی بود.

کشاورز معتمدی که با گروهی با نام بانو بیست شو در عرصه های اجتماعی فعالیت میکند در رابطه علل این نام گزاری بیان کرد: ما در مجموعه بانو بیست شو تلاش میکنیم تا تمامی موارد مورد نیاز بانوان مسلمان و شیعه را در جامعه امروزی آموزش داده و آن ها را آماده فعالیت اجتماعی کنیم.

کویتی پور : جایگاه مداحان خیلی بالاست/ خودم را مداح نمی دانم / دکتر مجتبی مطهری: پدرم منکر حضرت رقیه(س) نبود

وی با اشاره به این نکته که این فعالیت ها بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت بانوان در بطن جامعه شکل گرفته است بیان کرد: تمام دغدغه ما این است تا شرایط را به شکلی فراهم کنیم تا فعالیت های اجتماعی بانوان از نقش مادری آن ها کم نکند  و به آن ضربه نزند.

وی در پایان به تشریح فعالیت های این مجموعه پرداخت و خاطرنشان کرد: فعالیت های جهادی را نیز با هزینه ای که برای آموزش دریافت میکنیم و همچنین با کمک خیریرن پیش میبریم.

تعداد بازدید : 17
فیلم کامل این گفت و گو  را ببینید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین