عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
با وجود ممنوعیت سفر به عتبات، سفرهای هوایی به عراق از سر گرفته شده و کاروان‌های غیرمجاز بدون نظارت اقدام به مسافرگیری می‌کنند، متأسفانه برخی از دفاتر حج و زیارت هم به فکر راه‌اندازی کاروان و اعزام افتادند.

عقیق: با وجود اینکه سفر زیارتی به عتبات در قالب کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت با مصوبه ستاد کرونا ممنوع است، برخی از کاروان‌های غیرمجاز به صورت هوایی و زمینی اقدام به جذب و اعزام زائر با قیمت‌های بالا می‌کردند که با پیگیری‌های فارس، سفر به عتبات به صورت زمینی از ابتدای سال جاری متوقف شد و دیگر هیچ کاروان غیرمجازی امکان عبور از مرزهای زمینی را ندارد.

تعداد بازدید : 18

شب گذشته؛ مرز مهران

از سرگیری پروازهای ایرانی به عراق

روز گذشته حسن خوشخو، مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه‌ای از برقراری پرواز به عراق خبر داده است. بر همین اساس، از ابتدای هفته جاری در سایت‌های فروش آنلاین بلیت، پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره) به نجف و بغداد در کنار پروازهای خارجی درج شده و هر کدام با قیمت‌های متنوع قابل عرضه است؛ به طوری که پروازهای خارجی به بغداد از حدود ۴.۵ تا ۱۰ میلیون تومان و به نجف اشرف از حدود ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان است.

این امر در حالی است که پروازهای داخلی به عراق با قیمتی بسیار پایین‌تر از این مبلغ عرضه می‌شود؛ تا جایی که پروازهای داخلی به نجف اشرف حدود ۳ تا ۵.۵ میلیون تومان است و در هفته جاری هم شرکت‌های هواپیمایی آسمان، معراج و قشم ایر به عراق پرواز دارند.

با این احتساب اگر به طور مثال یک نفر قصد تشرف به عتبات را از طریق مرزهای هوایی داشته باشد، پس از اخذ ویزا فقط برای رفت و بازگشت به عتبات باید به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای پروازهای خارجی و حدود ۸ میلیون تومان برای پروازهای داخلی هزینه کند.


هزینه بلیت تهران- نجف و تهران- بغداد برای امروز

پس از ممنوعیت تردد از مرزهای زمینی، کاروان‌های غیرمجاز اقدام به اعزام زائران به صورت هوایی کردند و با توجه به نبود پروازهای داخلی، عاشقان حسینی با پروازهای خارجی که هزینه بالایی نیز داشت، عازم کربلا شدند؛ به طوری که برخی از این کاروان‌ها با هزینه‌های ۱۴ تا ۲۰ میلیون تومان زائران را به عتبات اعزام کردند و برخی دیگر از مدیران این کاروان‌ها هزینه ۳۸۰ دلاری از زائران طلب کرده و هزینه پرواز را نیز به صورت مجزا اخذ می‌کردند.

سفر ۲۰ میلیون تومانی به عتبات در شب‌های قدر

یکی از زائران حرم امام حسین (ع) که در شب‌های قدر با هزینه بیش از ۲۰ میلیون تومانی با این کاروان‌ها همراه شده بود تا در شب‌های سرنوشت ساز قدر در حرم ارباب باشد، به خبرنگار فارس می‌گوید: ما پس از ثبت‌نام و ارسال گذرنامه، ۳۸۰ دلار ۲۴ هزار تومانی یعنی بیش از ۹ میلیون تومان به حساب مدیر کاروان واریز کردیم و پس از آن قرار شد زمان اعزام را به ما اعلام کنند که در نهایت مقرر شد با پرواز خارجی به عراق سفر کنیم که هزینه آن نیز حدود ۱۲ میلیون تومان شد.

وی درباره هتل‌های محل اقامت در عراق، می‌افزاید: کیفیت هتل‌ها و خدمات‌دهی مناسبی در کربلا و نجف نداشتیم و حتی گاهی اوقات به دلیل کیفیت نامطلوب غذاها هیچ کدام از زائران غذای هتل را نمی‌خوردند. این امر در حالی بود که به ما گفته بودند ما در هتل‌های حج و زیارت اقامت خواهیم داشت که این امر محقق نشد و با توجه به بسته بودن مسیر زیارت ما به همین کمترین‌ها هم رضایت داشتیم، چون چاره‌ای جز اعتماد به آنها برای سفر به کربلا نداشتیم.

هزینه سفر هوایی به عتبات حتی با دلار ۲۴ هزار تومانی ۱۰ میلیون تومان نمی‌شود

این امر در حالی است که به گفته یکی از مسؤولان حج و زیارت، هزینه سفر هوایی به عتبات حتی با دلار ۲۴ هزار تومانی ۱۰ میلیون تومان نمی‌شود. اما کاروان‌های غیرمجاز عتبات در زمانی که امکان تشرف به عتبات در قالب کاروان‌های سازمان حج و زیارت وجود ندارد، از عشق مردم به اباعبدالله (ع) سوءاستفاده می‌کنند و هزینه‌های بالایی برای این سفر معنوی از مردم می‌گیرند. اگر واقعاً ستاد کرونا سفر به عتبات را ممنوع کرده است، باید جلوی همه این سفرها گرفته شود، اما هیچ نظارتی بر این کاروان‌ها نیست و مسؤولان نیز تدبیری در این زمینه اتخاذ نکرده و نمی‌کنند.

برنامه‌ای برای بازگشایی مرزهای زمینی به عراق تا پایان اردیبهشت نداریم

البته متولیان وزارت کشور پس از بارها گلایه مسؤولان از برقراری سفر به عتبات توسط کاروان‌های غیرمجاز که بیشتر به صورت زمینی انجام می‌شد و پیگیری‌های فارس، مرز زمینی به عتبات را بستند تا کاروان‌های غیرمجاز و مسافران از مرزهای زمینی امکان خروج از کشور و ورود به خاک عراق را نداشته باشند و البته قرار بود این روند تا نیمه اردیبهشت ادامه یابد، اما حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به وضعیت عراق به خبرنگار فارس می‌‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد کرونا مرز زمینی به عراق بسته شده است و همچنان برای بازگشایی این مرزها و از سرگیری تردد افراد از مرزهای زمینی ایران و عراق تصمیمی نداریم.

وی با بیان اینکه ممنوعیت تردد زائران و مسافران از مرزهای زمینی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، می‌افزاید: پس از پایان ماه رمضان بسیاری برای سفر به عتبات اقدام می‌کنند، اما با توجه به شرایط کرونا و ممنوعیت سفر به عتبات، از مردم می‌خواهیم که تا پایان اردیبهشت به مرزهای زمینی مراجعه نکنند، چرا که مرزها برای تردد افراد مسدود است.


صبح روز گذشته؛ مرز مهران

البته در هفته‌های گذشته با وجود بسته بودن مرزها برخی از افراد به سمت شهرهای مرزی حرکت کردند و حتی بر اساس گزارش‌های رسیده بعضی از این افراد از مرزها عبور کرده و عازم عتبات شدند. اما در روزهای گذشته در مرزها دیگر خبری از زائران و مسافران نیست و به گفته محمد نوذری، استاندار ایلام، مرز مهران به روی هیچ زائر و مسافری باز نخواهد شد و ما اجازه تردد غیرمجاز از مرز مهران را که به عنوان یکی از مرزهای کلیدی در سفر به عتبات است، نمی‌دهیم.

چه کسی ضامن سلامت و امنیت زائران کاروان‌های غیرمجاز عتبات است؟

با این وجود، سروری مدیر یکی از کاروان‌های غیرمجاز عتبات به فارس می‌گوید: ما نه تنها به صورت زمینی بلکه به صورت هوایی هم از مشتاقان سفر به عتبات نام‌نویسی می‌کنیم و تاریخ‌های اعزام نیز پس از تکمیل گروه ۴۰ نفره خواهد بود و نزدیک‌ترین گروه اعزامی به صورت هوایی همزمان با عید سعید فطر است.

وی می‌افزاید: هزینه فعلی سفر به عتبات نیز ۳۱۰ دلار برای هزینه ویزا، موافقت‌نامه دولتی و خدمات داخلی عراق همچون اتوبوس، هتل و تغذیه و ... است و هزینه آزمایش کرونا و بلیت هواپیما جدا محاسبه می‌شود که با توجه به نوسان قیمت دلار هزینه آن هنگام تعیین زمان اعزام مشخص خواهد شد.

حال سؤال اینجاست که چرا کاروان‌های غیرمجاز به راحتی مسافرگیری کرده و در زمینه اعزام هم در صورت باز بودن مرز هوایی و زمینی به راحتی می‌توانند به عراق سفر کنند و حدود ۴۰ زائر را بدون ضمانت سلامت و امنیت با خود همراه سازند؟ اصلا چرا در زمانی که ستاد کرونا معتقد است نباید سفری به عتبات صورت گیرد، این کاروان‌های غیرمجاز می‌توانند به عراق اعزام شوند؟ علاوه بر این، وزارت کشور که از خروج زائر و مسافر از مرزهای زمینی جلوگیری کرده است، چرا جلوی سفرهای هوایی را نمی‌گیرد و اگر کرونا در عراق به گفته مسؤولان بحرانی است، مگر با سفرهای هوایی کرونا منتقل نمی‌شود؟

برخی دفاتر حج و زیارت هم به فکر راه‌اندازی کاروان غیرمجاز عتبات افتادند

البته این مشکلات موجب شده تا برخی از مدیران کاروان‌های سازمان حج و زیارت نیز درصدد راه‌اندازی کاروان زیارتی بیفتند و همچون کاروان‌های غیرمجاز اقدام به مسافرگیری و اعزام زائر کنند تا از این طریق کسری بخشی از هزینه‌هایی که در این ۱۴ ماه متحمل شدند، جبران شود؛ تا جایی که به گفته یکی از این مدیران دفاتر زیارتی سازمان حج و زیارت، ما حدود دو سال است که به دلیل شرایط عراق و پس از آن کرونا نتوانستیم تعداد زیادی زائر به عتبات اعزام کنیم تا جایی که برخی از دفاتر به دلیل مشکلات مالی بسته شدند. این امر در حالی است که کاروان‌های غیرمجاز بدون هیچ مالیات و ... در حال اعزام زائر هستند و با هزینه‌های بالا عاشقان اباعبدالله (ع) را با کمترین کیفیت و بدون در نظر گرفتن بسیاری ازپروتکل‌های بهداشتی به عراق اعزام می‌کنند. کاری که ما نیز می‌توانیم به راحتی انجام دهیم، اما به دلیل رعایت قوانین و توجه به مصوبه ستاد کرونا چنین اقدامی تاکنون انجام ندادیم.

وی با بیان اینکه هر ماه بسیاری از عاشقان زیارت امام حسین (ع) برای سفر به عتبات با ما تماس می‌گیرند، می‌افزاید: ما نه اینکه نتوانیم مثل کاروان‌های غیرمجاز اقدام به اعزام زائر کنیم، بلکه به تعهدات و قوانین پایبند هستیم. اما نباید این پایبندی به ضرر کاروان‌های حج و زیارت و دفاتر زیارتی و حتی مردم تمام شود. امیدواریم ستاد کرونا با بررسی وضعیت با برقراری سفرهای رسمی به عتبات همراه با رعایت نکات بهداشتی موافقت کند، همانطور که بسیاری از سفرهای دیگر حتی به کشوری مثل ترکیه در حال انجام است.

به گزارش فارس، سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ متوقف شده است و بیش از ۱۴ ماه از دلتنگی عاشقان حسینی برای زیارت کربلا و حرم امام حسین (ع) می‌گذرد و هر روز دل‌های آشفته از راه دور به ارباب سلام می‌دهند و در دل برای باز شدن مسیر زیارت حرم سیدالشهدا (ع) دعا می‌کنند، تا جایی که در شب‌های قدر در هر گوشه و کناری بسیاری از شیعیان زیارت کربلا را از خداوند طلب کردند.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین