عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
نرگس‌سادات پناهی این روزها بیشتر مشغول مستندسازی است اما دوست دارد در قامت خبرنگار و گوینده خبر پای کار مردم و روایت سبک زندگی خانواده‌های شهدا باشد.

عقیق:نرگس‌سادات پناهی تا قبل از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به وجود آمدن بیماری کرونا، فقط یک خبرنگار و گوینده‌ای بود که بیشتر در مقوله دفاع‌مقدس و کارهای فرهنگی معمول قدم برمی‌داشت اما با اجرا و نویسندگی مستند معروف "مرد مردها" و دبیری و گویندگی برنامه تلویزیونی "روی خط کرونا" بیشتر شناخته شد. برنامه‌ای که چند روز بعد از انتشار ویروس کرونا به پیشنهاد سردبیر اخبار تهران و موافقت پخش اخبار سیما هر شب در خبر 18:30 روی آنتن رفت. 

او متولد سال 1366 و کارشناس ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه سوره است. در دوران 8 ساله خبرنگاری صداوسیما، اجرای مجله خبری شبکه یک و روی خط تهران (اخبار ساعت 18:30) را برعهده داشت که البته این برنامه کماکان روی آنتن است. پناهی با توجه به علاقه زیاد به موضوعات مربوط به شهدا بیشترِ گزارش‌های دوره خبرنگاری‌اش را به شهدا اختصاص داد خصوصاً شهدای مدافع حرم؛ به همین خاطر رتبه اول تولیدات صدا و سیما در جشنواره مدافعان حرم را کسب کرد. 

شاید جالب‌ترین قسمتِ فعالیت‌های نرگس‌سادات پناهی در حوزه نویسندگی و اجرا به مستندی برگردد که نگاه جدیدی را برای او شکل داد که فراتر از کارهای گذشته‌اش در مسیر مستندسازی قدم بردارد. مستند "مرد مردها" درباره سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و شهدا بود که اسفندماه سال گذشته از شبکه یک و افق سیما پخش شد. 

در جریان گپ و گفت با او تأکید کرد آن‌قدر این دلباختگی و عشق به دفاع‌مقدس و خانواده شهدا با زندگی‌اش عجین شد که بر تحصیل او نیز تأثیر گذاشت. تا جایی که موضوع پایان‌نامه‌اش را بررسی مؤلفه‌های ادبیات دفاع مقدس در خاطره نگاشت‌ها و روایت‌های حمید داودآبادی انتخاب کرد. چهار اثر "دیدم که جانم می‌رود، نامزد خوشگل من، یاد یاران و آنکه فهمید آنکه نفهمید"، که مملوء از نکات جالب و خواندنی است.

نرگس سادات پناهی در این باره تأکید کرد: در سال‌هایی که خبرنگار بودم دوبار گزارش خبری برای شبکه یک از حمید داودآبادی و آثار ارزشمندشان تهیه کردم  تا کتاب خاطراتی که از سال‌های جنگ و حماسه به رشته تحریر درآوردند را به مخاطبان رسانه ملّی معرفی کنم. همیشه خود را آنقدر مدیون خون سرخ لاله‌های پرپر وطنم می‌دانستم و می‌دانم که ساخت گزارش و مستند درباره آنها برایم فقط عشق بود و بس نه کار و رفعِ تکلیف.

او در خصوص انتخاب این موضوع و آثار به عنوان پایان‌نامه‌اش، گفت: چند سالی گذشت تا آثار راوی- نویسنده‌ صادق و موفقی چون حمید داودآبادی با آن زبان شیرین و صریحش و با خاطرات ماندگارش از روزهای دفاع مقدس، شد موضوع پایان‌نامه‌ام. برای بررسی آثار این خاطره‌نویس سطر سطرش آثارِ مورد بررسی را با عشق خواندم. کلمه کلمه‌اش درس بود و تلنگر. و ارزشش آنقدر بود که در پژوهشی دانشگاهی به آن پرداخته شود. حالا با عشق نوشتن را آغاز کردم و چقدر خوب که نویسنده‌ انتخابی من حضور داشت و شد حامی این پژوهش.با همسرم به دفتر کارشان رفتیم و ساعت‌ها گفت‌وگوی صمیمانه، مسیر پیش رویم را روشن‌تر کرد و من را مصمم‌تر. 

مستند , یادواره شهدا , سردار قاسم سلیمانی , شبکه خبر , سبک زندگی ,

مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:

او با اشاره به اینکه همه لحظاتی که درباره شهدا و خانواده‌هایشان گزارش تهیه می‌کردم، کار حساب نمی‌شد تصریح کرد: من در طول دوران خبرنگاری‌ام از سال 1388 تا 1396 خیلی درباره شهدا و خانواده‌های شهدا و در مورد رزمندگان و جانبازان بزرگوار گزارش تهیه کردم. حتی جالب است بدانید یکی از همین جانبازانی که درباره‌شان گزارش تهیه کردم بعدها به شهادت رسیدند. با عشق و علاقه کار می‌کردم که گویی آن لحظه‌ها به عنوان کار حساب نمی‌شد. لحظه‌هایی که خستگی را احساس نمی‌کردم، چون همه جای آن وظیفه و ادای دین احساس می‌کردم؛ تا اینکه سال 1396 خبرنگاری را کنار گذاشتم و دبیر خبر شدم.

پناهی درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت:سال 1398 که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند آن‌جا برای من حسرت شد ای‌کاش گزارشی از ایشان تهیه کنم. آن لحظه احساس کردم اگر الان خبرنگار بودم در این راستا قدمی برمی‌داشتم؛ تا اینکه گذشت و فکر می‌کنم آذرماه یا دی‌ماه 1399 بود مشغول مستندی با یکی از خبرنگاران کاربلد این حوزه ایمان مرآتی؛ من سعادت پیدا کردم در این مستند که درباره ارتباط عاطفی سردار سلیمانی و خانواده‌ها و فرزندان شهدا بود، حضور داشته باشم.

وی در خصوص مستند "مرد مردها" تأکید کرد: این مستند از شبکه یک و افق سیما پخش شد و بازتاب‌های فراوانی داشت؛ به گونه‌ای تأثیرگذار بود که همچنان دلم می‌خواهد در این مسیر قدم بردارم. دغدغه من کار کردن برای شهدا و خانواده‌های شهدا است و البته مستندی که از شبکه یک و افق پخش شدو بازتاب های فراوانی داشت و تأثیرگذار بود و همچنان دلم می خواهد دراین مسیر گام بردارم. دغدغه من کار کردن برای شهدا و خانواده های شهداست. مستند "مرد مردها" در اداره کل روابط عمومی صداوسیما ساخته شد و طراح اصلی و ایده‌پرداز آن هم ایمان مرآتی بود. من نویسنده و اجرای این مستند را برعهده داشتم. این مستند گوشه‌ای از روابط خانواده‌ها و فرزندان شهدا و حسیّ که نسبت به سردار سلیمانی داشتند.

 وی تأکید کرد: این مستند نشان می‌داد که فرزندان شهدا بعد از رفتن پدرشان بیش از گذشته به سردار سلیمانی وابسته شده بودند و از طرفی دیگر سردار دل‌ها چگونه برای این فرزندان و خانواده‌ها پدری می‌کردند. "مرد مردها" روایتگر قصه‌ای است که دوباره فرزندان شهدا با شهادت حاج قاسم یتیم شدند. سردار سلیمانی به واقع یکی از محبوب‌ترین انسان‌هایی است که می‌شناختم و می‌شناسم؛ حقیقتاً لایق شهادت بودند و بعد از رفتن‌شان مطمئناً سردار سلیمانی‌ها رشد خواهند کرد و پرچم دفاع از این مرز و بوم هرگز بر زمین نخواهد بود. 

این گوینده، خبرنگار و مستندساز به دغدغه باز کردن مشکلات و گره‌های مردم با اطلاع‌رسانی درست اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های خودم کار کردن برای مردم و رفع مشکلات‌شان بوده که با برنامه خبری "روی خط کرونا" این اتفاق افتاد. مجله خبری که از همان اوایل شیوع این بیماری شکل گرفت و درست و دقیق اطلاع‌رسانی می‌کرد و در کنار گوشزد کردن نکات مهم و تأثیرگذار، امیدبخشی هم ایجاد می‌کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین "روی خط تهران" که پخش آن کماکان از شبکه پنج سیما و در دلِ خبر ساعت 18:30 ادامه دارد سعی کرده‌ایم گره‌های مردم را با پیگیری از مسئولین باز کنیم. مردم مشکلات‌شان را می‌گویند و ما مطالبه‌شان را مطرح می‌کنیم و پاسخ مسئولین را نسبت به آن مطالبه و گرفتاری پخش می‌کنیم تا جدای از وظیفه و رسالت‌مان، قدم مثبتی برای باز کردن گره‌های مردم، برداشته باشیم.  

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین