عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
از نگاه مرحوم آیت الله خوشوقت، مهم ترین کارکرد و خاصیت روزه داری این است که انسان را در مسیر رعایت تقوا قرار داده و باعث می شود افراد به سمت معصیت کشیده نشوند.

عقیق:این استاد اخلاق و عالم فرزانه در رابطه با برکات ماه مبارک رمضان، سخنان بسیار روشنگرانه ای در زمان حیات پربرکت خویش مطرح نمود. بخشی از توصیه ها و سخنان آن عالم برجسته اخلاق را بخوانید :

"وقتی پروردگار متعال روزه ماه رمضان را واجب کرد، حرف‌هایی را دو ماه جلوتر از این ماه هم زد، که انسان‌ها را در این دو ماه آمادگی بیشتری بدهد تا وقتی وارد ماه مبارک رمضان می‌شوند دیگر بتوانند کاملاً برنامه آن را را پیاده کنند و الا اگر انسان‌ها تا قبل از ماه رمضان آزاد عمل کنند و بعد از اول ماه رمضان بخواهند محدود شوند برای نوع نفوس و طِباع سخت است، لذا خدا دستور داده که ماه رجب هم روزه بگیرید، ماه شعبان هم روزه بگیرید، ماه رجب دعا زیاد بخوانید، گناه کم بکنید تا نفوس آماده شوند و در ماه رمضان بتوانند صد در صد از مزایای مادی و معنوی این ماه بهره‌مند شوند. "

ایشان همچنین با تأکید بر این نکته که در ماه رمضان به عنوان ماه عبادت و توبه و بندگی و ماه تلاوت قرآن، بهترین عمل، ترک حرام و دوری از گناه است، خاطرنشان کرده است: " ترک حرام و ترک کناه بسیار اهمیت دارد و شما سعی کنید این ریاضت را تحمل کنید و در این ماه گناه نکنید، کار دیگر هم نکنید. البته این یک فرض است، آدم نمی شود که کار دیگر نکند اما فرض است. این قدر تقوا اهمیت دارد که اگر شما تقوا را مراعات کردی و فقط خوابیدی جایت ته بهشت است. این قدر مهم است. این بیان پیغمبراکرم(ص) است که در بیانی نورانی فرمودند: افضل اعمال در این ماه ترک گناه و ترک عمل حرام است. "

مرحوم آیت الله خوشوقت همچنین در جایی دیگر با بیان این که روزه داری به مراعات تقوا و تمرین و ممارست در این زمینه کمک شایان توجهی می‌کند، بیان می دارد: " خداوند متعال روزه را به‌عنوان عامل بزرگی که ایجاد تقوا می‌کند، واجب شرعی کرده است. خدا این آیه را نازل کرد که «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»، اما در ادامه فرمود چرا روزه واجب شده است، «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ به این امید که شما تقوا را بهتر بتوانید مراعات کنید، چون روزه به مراعات کردن تقوا کمک می‌کند، بنابراین روزه واجب شرعی شده است، لذا انسان بعد از ماه رمضان احساس می‌کند مثل قبل از ماه رمضان علاقه به گناه ندارد، اما به‌تدریج وقتی وارد ماه شوال و بعدش می‌شود، آرام آرام برمی‌گردد و به‌سراغ گناه می‌رود، لذا این موضوع باعث شده که خدای متعال روزه را سالی یک ماه بر همه‌ انسان‌ها که واجدِ شرایط هستند، واجب کند. این رمز مسأله‌ روزه است که مائده‌ آسمانی است؛ عبادت بسیار بزرگ و مهمی است، هم ضامن اصلاح بُعد مادی زندگی است و هم جامع اصلاح بُعد معنوی زندگی انسان است، به‌مقدار زیادی انسان را از گناه باز می‌دارد و مسأله خیلی خیلی مهمی است. "

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین