عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
حاج‌علی اکبری:
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: اصل اول در مدیریت مسجد این است که اقامه نماز جماعت در سه وعده باید در مساجد برپا باشد و این تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نشود زیرا این رسالت اصلی مسجد است.

عقیق:حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در معارف دینی، مساجد با دو کلیدواژه نشان‌گذاری شده است، یکی "بیت‌الله" و دیگری "ناس" که مقام معظم رهبری با تعابیر دلنشینی در پیام سال 1389 خود از این دوگانه برای وصف مسجد استفاده می‌کنند و می‌فرمایند: مساجد خانه خدا و خانه مردم، محل خلوت انس با خدا و جلوت مردم، جایگاه عبادت و پایگاه سیاست است.

وی افزود: از نگاه رهبر انقلاب، مسجد ابتکار ویژه اسلام و پیامبر است که آن را محل تجمع بر محور ذکر و توجه به خدا قرار داده‌اند و اینجا مرکز کارهای خوب است.

انقلاب اسلامی ما حاصل مسجد بود

حاج‌علی‌اکبری با طرح این سؤال که آیا می‌توان تصور کرد جامعه اسلامی باشد و در جستجوی تمدن اسلامی باشد اما مرکز اصلی ساخت انسان مؤمن در آن فعال نباشد، تصریح کرد: جامعه اسلامی با مسجد چه در وجه سخت و چه نرم شناخته می‌شود. انقلاب اسلامی ما حاصل مسجد بود و با این انقلاب ظرفیت‌های مسجد دوباره در میان مسلمانان شناسایی شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه در گام اول انقلاب در پاسداری از این نظام و در دوران دفاع مقدس هم مساجد پشتیبان و پای کارند، گفت: امروز در آغاز قرن جدید و در اوایل گام دوم این انقلاب قرار داریم که بیش از هرچیزی در این حرکت بزرگ به مسجد نیاز داریم. هم در خودسازی، تمدن‌سازی، جامعه‌پردازی که کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم است باید از مسجد آباد، زنده و فعال برسیم.

اقامه نماز در مساجد تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نشود

وی با بیان اینکه در این جلسه به اداره مسجد فکر می‌کنیم که با چه اصول و قواعدی باید مساجد را مدیریت کرد، افزود: اصل اول در مدیریت مسجد این است که اقامه نماز جماعت در سه وعده باید در مساجد برپا باشد و این تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نشود زیرا این رسالت اصلی مسجد است. اصل دوم این است که مسجد برای همه است اصل سوم این است که امام جماعت مدیر طبیعی مسجد و مانند طبیب در بیمارستان است. این مدیر طبیعی یعنی وزن تعینی دارد. اگر این اصل سوم جا بیفتد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

حاج علی اکبری ادامه داد: اصل چهارم در مساجد این است که اداره مسجد توسط مردم و با مشارکت حداکثری آنان باید انجام گیرد یعنی مردم نباید حضور تشریفاتی داشته باشند. اصل پنجم حفظ طهارت و قداست مسجد از آلودگی‌های مالی، سیاسی، مدیریتی و اخلاقی است. مسجد باید پاک باشد و این طهارت معنای بسیار وسیعی دارد و مرکز رسیدگی به امور مساجد برای این امر باید تلاش کند. اصل ششم حضور خانوادگی مؤمنین با تأکید بر حضور کودکان و نوجوانان در مسجد است بنابراین برنامه‌های ما باید به شکلی باشد تا مردم را به صورت خانوادگی به مسجد بیاورد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: اصل هفتم حفظ روحیه انقلابی مساجد است که نکته مقابل آن مساجدی است که دچار سکولاریسم پنهان‌اند. اصل هشتم حفظ اصالت مدیریتی و برنامه‌ای مسجد است باید مساجد را به عنوان واحد مستقل دید که باید داخل خودشان برنامه‌ریزی کنند. اصل نهم صیانت از حقوق مادی و معنوی مساجد است تا مانع از دست‌اندازی‌ها به مساجد شویم و حقوق مساجد را بگیریم. اصل دهم بهره‌مندی حداکثری از تعاون و همکاری نهادهای فعال در مساجد است. اصل یازدهم تقویت روحیه و جهت‌گیری اجتماعی مساجد است. اصل دوازدهم ارائه تصویر هنرمندان و جذاب از مسجد طراز انقلاب اسلامی است. اصل چهاردهم الگوسازی و الگونمایی از مسجد طراز اسلامی است که اگر اهتمام داشته باشیم به این امرٰ به حرکت ما شتاب خواهد داد. اصل چهاردهم ایجاد، حفظ و تقویت ارتباط عمیق و همه‌جانبه میان مساجد است که اگر نیست باید ایجاد کنیم تا شبکه شوند و اقدامات مشترک در جامعه داشته باشند. آخرین اصل حفظ روحیه خدمتگزاری نسبت به خانه‌های خدا در غایت تکریم و تعظیم است که این اصول راهنما برای مواجه با مساجد است.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین