عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
ممنوعیت تردد مسافر و کاروان‌های غیرمجاز عتبات که تا نیمه فروردین ماه سال جاری بر اساس دستورالعمل ستاد کرونا اعمال شده بود، تا پایان فروردین ماه تمدید شد.

عقیق:کاروان‌های غیرمجاز عتبات که از اواخر سال گذشته با قوت فعالیت خود را از سر گرفته بودند و در نبود کاروان‌های سازمان حج و زیارت و نداشتن مجوزهای لازم برای سفر رسمی به عتبات، اقدام به اعزام زائر بدون رعایت نکات بهداشتی می‌کردند، از اوایل سال جاری با دستور ستاد مبارزه با کرونا و تصمیم وزارت کشور تردد آنها به تعویق افتاد و امکان خروج از کشور را نداشتند.

بر همین اساس، مسؤولان وزرات کشور از مردم خواستند با توجه به شرایط کرونا و تصمیم برای جلوگیری از تردد مسافران از مرزهای زمینی، تا نیمه فروردین به سمت مرزها حرکت نکنند.

پس از این مدت پیگیری‌های فارس برای جلوگیری از تردد کاروان‌های غیرمجاز از مرزها ادامه داشت و حتی برخی از متولیان اعزام زائران به عتبات از ناهماهنگی موجود برای جلوگیری از سفر رسمی به عتبات و دادن مجوز به کاروان‌های غیررسمی و آزاد گلایه داشتند؛ تا جایی که حتی عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان‌های آزاد معتقد است که سازمان حج و زیارت بارها به صورت رسمی این موضوع را به مسئولان مربوطه اعلام کرده و از آن‌ها خواسته است برای رفع دغدغه‌های بهداشتی، سفرهای زیارتی با رعایت تمامی ضوابط اعلام شده انجام شود، اما آن‌ها همچنان با این موضوع مخالفت کردند.

پس از پایان زمان ممنوعیت تردد مسافران از مرزهای زمینی به عراق، متولیان وزارت کشور از برپایی جلساتی به منظور بررسی محدودیت‌ها خبر دادند که در نهایت حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی کشور امروز به فارس گفت: با توجه به وضعیت کرونا در کشور، ممنوعیت تردد مسافران از مرزهای ایران و عراق تا پایان فروردین ماه ادامه دارد و هیچ فرد یا کاروانی نمی‌تواند از مرزهای زمینی وارد عراق شود.البته افرادی که برای کارهای عمرانی و  مهندسی قصد سفر به عراق را داشته باشند، از این مصوبه مستثنی خواهند بود.

بر همین اساس، کاروان‌های غیرمجاز عتبات که برای ایام ماه مبارک رمضان هم به منظور اعزام زائران در حال برنامه‌ریزی بودند و از افراد برای تشرف به این سفر معنوی هزینه‌های بالا طلب می‌کردند، دیگر امکان خروج از کشور را ندارند.

به گزارش فارس، سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ متوقف شد و هیچ کاروانی به صورت رسمی تاکنون به عتبات اعزام نشده است. با این وجود، از اواخر سال گذشته برخی از افراد سودجو از عشق به امام حسین (ع) سو استفاده کرده و به صورت آزاد و غیرمجاز اقدام به راه‌اندازی کاروان و اعزام زائر می‌کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین