عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

اقدامات قانونی زن پس از طلاق جهت اجرا گذاشتن و مطالبه مهریه

در شرع اسلام برای زن در مقابل مرد حق و حقوقی تعیین شده است که یکی از این حقوق مهریه می باشد که علاوه بر نشان دادن محبت و علاقه مرد به همسرش یک پشتوانه مالی برای زن محسوب می شود. زن مختار است هر زمان که خواست برای مطالبه مهریه خود اقدام کند، از لحظه عقد تا زمانی که با مرد زندگی می کند. اما زمانی که زن و مرد نتوانستند با هم زندگی را ادامه دهند و تصمیم به طلاق گرفتند اولین چیزی که سخنش به میان می آید مهریه است که در صورت طلاق، مرد مجبور به پرداخت آن است. راه های قانونی جهت مطالبه مهریه بسیار زیاد است. انتخاب نحوه مطالبه مهریه با زوجه است که کدام راه را جهت دریافت مهریه اش برگزیند که ما در این مقاله به توضیح آن ها می پردازیم.

زوجه چگونه می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه نماید؟

اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه: پس از این که طلاق بین زن و مرد اتفاق افتاد و مرد به اختیار خودش اقدام به پرداخت مهریه ننمود زن می تواند از راه های قانونی اقدام کند که از طریق ثبت، دادگاه، توقیق اموال و در نهایت به زندان انداختن مرد می باشد که به توضیح تک تک این موارد می پردازیم.

آیا از طریق اجرای ثبت می توان مهریه را مطالبه کرد؟

این کار از طریق دفاتر ثبت صورت می گیرد. به این صورت که زوجه یا وکیل قانونی اش به دفتر ثبتی که در آن عقد ازدواج ثبت شده است مراجعه کرده و با تحویل عقدنامه و مدارک شناسایی تمام یا بخشی از مهریه اش را مطالبه می کند. سر دفتر نیز پس از دریافت مدارک و احراز هویت یک برگه اجراییه در فرم های چاپی را به زوجه یا وکیلش تحویل می دهد تا تکمیل کند سپس مقدار مهریه­ای را که زن از طریق اجراییه تقاضای مطالبه اش را دارد در عقدنامه یادداشت می کند، پس از طی این مراحل سر دفتر برگ اجراییه را از طریق پست پیشتاز برای زوج ارسال می کند.

چگونه می توان از طریق دادگاه مهریه را مطالبه کرد؟

برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه نمی­توان مستقیما مراجعه کرد بلکه زوجه ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی جهت ثبت درخواست خویش مراجعه کند و درخواست خود را ثبت نماید و هزینه اش را هم باید پرداخت کند، سپس پرونده جهت رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود و دادگاه نیز وقت رسیدگی تعیین می کند، زوجه می تواند دادخواست خود را از طریق سایت ثنا پیگیری نماید. اقدامی که زوجه از طریق دادگاه می تواند انجام دهد این است که تقاضای توقیف اموال زوج را بدهد که در ادامه خدمتتان عرض می کنیم.

رابطه بین اجرا گذاشتن مهریه و توقیف اموال چیست؟

این زمانی است که تمامی مراحل ابلاغ از طریق دادگاه به مرد صورت گرفته باشد و مرد هنوز اقدامی جهت پرداختن مهریه انجام نداده باشد. در این مرحله به سبب دورانی که زن با شوهرش زندگی کرده از تمامی اموال و دارایی های منقول و غیر منقول همسر سابقش کاملا مطلع است لذا لیستی از این اموال را تقدیم دادگاه می کند و دادگاه نیز این اموال را به نسبت مهریه زن توقیف می کند. اقدام دیگر می تواند تقاضای توقیف حقوق زوج را از سازمان خصوصی یا دولتی که در آن مشغول است نماید یا حتی تقاضا کند که یک سری حساب های بانکی مرد نیز توقیف شود.

شرایط مطالبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

قیمت سکه، طلا و املاک در هر دوره ای مشخص است و متناسب با آن دوره محاسبه می­شود و به فروش می رسد اما پول اینگونه نیست و در گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهد. مثلا اگر در سال 57 مهریه یک زن 200 هزار تومان بوده با آن200 هزار تومان در آن دوره می شد یک خانه خرید اما در این دوره 200 هزار تومان بسیار مبلغ ناچیزی است پس در این زمان اگر زنی 42 سال پیش ازدواج کرده و مهریه اش 200 هزار تومان بوده و حالا بخواهد طلاق بگیرد جهت دریافت مهریه اش می تواند تقاضای محاسبه مقدار آن را به نرخ روز بنماید.

شرایط و مراحل اجراییه مهریه به چه صورت است؟

زمانی که دادگاه کلیه اقدامات و ابلاغ های لازم را به مرد انجام داده است و مرد همچنان از پرداخت مهریه سر باز زند، زن می تواند مهریه اش را به اجرا گذارد و دادگاه نیز موظف است که اجراییه را به مرد ابلاغ کند و زوج ده روز پس از دریافت حکم مجبور به اجرای مفاد حکم صادره از دادگاه است.

سخن پایانی

در حکم و قانون و شرع اسلام مهریه به عنوان تضمین مهر و محبت مرد و تعهد بین او و همسرش را بر ذمه مرد گذاشته شده است اما گاهی بعضی خانواده ها به آن به چشم یک گنج نگاه می کنند که فکر می کنند هر قدر بیشتر باشد مرد را متعهدتر می کند اما این یک تصور اشتباه است مردی که زنش را نخواهد هزاران میلیارد مهریه هم بر ذمه اش باشد از آن زن جدا می شود. بهتر است که در تعیین مقدار مهریه همیشه عدالت رعایت گردد و مقدار آن جوری باشد که هم مرد از عهده پرداختش برآید و هم زن راضی باشد. مردی که توان پرداخت مهریه بالا را نداشته باشد مجبور به زندان رفتن می شود که قطعا در زندان هم توانایی پرداخت مهریه را نخواهد داشت پس بهتر است در تعیین مقدار مهریه اصل انصاف رعایت شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گلها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
قول‌ووعده‌آقای‌رئیسی‌‌وآقای‌نوروزی‌برای‌مهریه‌چی‌شد‌خبری‌نیست.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین