عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
جزئیات «طرح نوروزی آرامش بهاری سال ۱۴۰۰ » از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها ابلاغ شد.

عقیق:برای یازدهمین سال پیاپی طرح آرامش بهاری بقاع متبرکه منتخب در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. این طرح از روز پنجشنبه  ۲۸‏‏/۱۲‏‏/۹۹  آغاز خواهد شد و تا  روز جمعه  ۱۳‏‏/۱‏‏/۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
 
بدیهی است با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضمن التزام به مصوبات ستاد کرونای استان، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این طرح الزامی شده است.

بقاع اصلی مجری طرح آرامش بهاری، بقاعی هستند که در ایام تعطیلات نوروز دارای زائر و مسافر‌ هستن، لذا بقاع متبرکه‌ای که به هر دلیل زائر قابل توجهی ندارند از شمول طرح خارج شده و فقط نظافت و آمادگی استقبال از زائرین احتمالی برای آنان متوقع است.

ادارات اوقاف شهرستان در صورتی مجاز به برگزاری طرح آرامش بهاری در مراکز گردشگری حریم بقاع متبرکه هستند که فعالیت طرح در بقاع متبرکه کمرنگ نشده و تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

برخی از اقدامات بقاع متبرکه در این طرح به شرح زیر است.

نظافت محیط و آراستگی و آماده‌سازی فضاهای زیارتی و خدماتی به ویژه سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ.
اقامه نمازجماعت در بقاع مجری طرح آرامش بهاری.
برگزاری مراسم لحظه تحویل سال نو ، جشن ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و روز جمهوری اسلامی.
برپایی خیمه‌های معرفت متشکل از غرفه های: انتظار و مهدویت، مشاوره،کودک و نوجوان، عفاف و حجاب  و... با بهره‌مندی از مبلغین اعزامی و بومی( در بقاع سطح یک و دو )
فضاسازی محیطی متناسب با ایام نوروز و اعیاد شعبانیه در تمامی بقاع مجری طرح و نصب تابلوهای نمایشگاهی ارسالی در مناسب ترین مکان ممکن – ترجیحاً در صحن امامزاده و در فضای مسقف
هماهنگی و توجیه کلیه عوامل و متصدیان بقعه (اعم از هیات امناء، مدیران مراکز افق، خدام و ...) نسبت به اجرای طرح
درخواست مبلغین در سامانه موقوفات
تکمیل و اتمام عملیات عمرانی و جمع‌آوری وسایل و مصالح ساختمانی
 
طبق ابلاغیه این طرح برخی از وظایف ادارات اجرایی، دفاتر نمایندگی و هیأت امناء نیز به شرح زیر معین شده است:
۱.تشکیل جلسه حضوری با هیأت امناء، خادمین و مدیران مراکز افق جهت ابلاغ و توجیه ابلاغیه، هماهنگی، شیفت بندی خدام، بررسی کمبودها و نیز نظارت دائمی بر اجرای طرح جهت ارائه خدمات بهتر  به زائرین و مسافرین.

۲.برپایی ایستگاه صلواتی ( آب جوش، چای و ...) بویژه در ایام جشن ولادت امام زمان عج با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی.( ترجیحاً از اقلام بسته بندی شده استفاده شود.)

۳.اجرای مراسم غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه و گلزار شهدا (آخرین پنجشنبه سال ۲۸‏‏‏/۱۲‏‏‏/۹۹).

۴.اجرای مراسم اجتماع منتظران در آخرین روز جمعه سال ۲۹‏‏‏/۱۲‏‏‏/۹۹ با برگزاری دعای ندبه و توسل به امام زمان ‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در بقاع مجری دارای شرایط با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی.

۵.برگزاری مراسم تحویل سال نو به صورت ویژه در بقاع متبرکه شاخص (هر شهرستان حداقل یک بقعه) با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و هماهنگی با ستاد کرونای شهرستان

۶.پیش‌بینی حضور مبلغ اعزامی و روحانی بومی جهت اقامه‌ی نماز جماعت در کلیه‌ی بقاع متبرکه مجری طرح

۷.راه‌اندازی ایستگاه‌های سلامت و بهداشت در بقاع مجری طرح و تعامل با مراکز بهداشت و درمان و بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و مجمع خیرین سلامت و انجام ویزیت رایگان در طول طرح و اهداء ماسک و مایع ضد عفونی.

۸.راه‌اندازی سکوی مراسم (استیج) در صحن بقعه برای بقاع شاخصی که ظرفیت اجرا دارند جهت اجرای ویژه‌نامه‌های مانند: برپایی مراسم در اعیاد شعبانیه، استفاده از گروه سرود، اجرای نمایش عروسکی با استفاده از ظرفیت مبلغین توانمند در حوزه کودک و نوجوان، اجرای مسابقات فرهنگی، سخنرانی کوتاه تصویری، نورافشانی در اعیاد، مولودی‌خوانی و ... با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی.

۹.با هدف ایجاد نشاط و طراوت در ایام اعیاد شعبانیه بویژه سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و به دلیل عدم امکان حضور مردم در مراسم حضوری در بقاع متبرکه، طبق روال سال گذشته، ادارات اجرایی و هیات امناء و مدیران مراکز افق در شهرستانها؛ کاروان های شادی با عنوان نسیم انتظار را در محیط های باز مثل خیابان‌ها، میدان ها، محله ها و ... به حرکت درآورده و نوای دلنشین ذکر اهل بیت علیهم السلام را به در جامعه طنین انداز نمایند.

۱۰.تدارک مکان‌ مناسب جهت امانت‌دهی چادرهای تمیز و بسته‌بندی شده در محل ورودی (ویژه خواهران)

۱۱.در شهرستان‌هایی که امکان حضور جمعیت نمی باشد؛ نسبت به اجرا و ضبط برنامه به صورت زنده یا تولیدی اقدام گردیده و از شبکه های ملی یا استانی یا فضاهای مجازی پخش گردد . مناسب است نسبت به اجرا و انعکاس مناسب برنامه‌های طرح آرامش بهاری اهتمام ویژه ای مبذول گردد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین