عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
حجت الاسلام قمی:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نقش مردم در اجرای سند ملی مسجد را بی‌بدیل دانست و گفت: هرچند که برخی از دستگاه‌ها موظف هستند که این سند را اجرا کنند اما اگر مردم پای کار اقامه مکتب و مسجد نیایند کارها آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود.

عقیق:حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس درباره سند ملی مسجد، اظهار داشت: گرچه این سند در مجموعه اسناد تحت سند مهندسی فرهنگی کشور تعبیه شده است اما صرفاً به این دلیل اهمیت پیدا نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه به میزان اهمیت جایگاه مسجد، این سند نیز حائز اهمیت است، گفت: همه آن ادله بلندی که در تعالیم اسلام ناب و رهبران این مکتب پیرامون اهتمام به امر مسجد بیان شده، دلایلی محکم بر اهمیت سند ملی مسجد است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نگاه ما این است که سند ملی مسجد مبنای عمل واقع شود. قرار است معیارهای مسجد با تراز مورد توقع اسلام ناب، در این سند به خوبی دیده شده و دنبال شود.

تجربه تلخ سیاست‌گذاری برای مسجد بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های مردمی

قمی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون تجربه خوبی از امعان نظر دستگاه‌ها در امر مسجد نداشته‌ایم، گفت: دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که به حکم حاکمیت اسلام در جمهوری اسلامی، موظف هستند اهتمام واقعی و روز افزون نسبت به مسائل مسجد داشته باشند نه اینکه صرفاً حرکت‌های شعاری از آنها مشاهده کنیم.

وی حضور و فعالیت مردم برای اداره امورات مسجد را امری ضروری خواند و افزود: جایگاه مسجد به زندگی، خانوده، تربیت، هدایت، نظام و امامت جامعه و بسیاری از مسئله‌های مردم گره خورده و می‌خورد؛ بر همین اساس امر مسجد برای مردم ایران مقدس و عزیز است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: باید در طراحی سند ملی مسجد، آراء نخبگان و فرهیختگان تجمیع شود به این جهت که نظرهای مردم را نمایندگی کنند و برای حضور مردم برای پیاده سازی واقعی سند مسجد زمینه سازی کنند؛ اگر مردم پای کار اقامه مکتب و مسجد نیایند کارها آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود.

لزوم فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی برای سند ملی مسجد

قمی به بحث فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مسجد محوری تأکید کرد و گفت: مردم باید سند را ببینند و آن را جدی بگیرند بدین منظور لازم است که سازوکاری طراحی شود. معمولاً این اسناد به مردم ربطی پیدا نمی‌کنند و صرفاً به دستگاه‌های حاکمیتی ابلاغ می‌شوند، نتیجه این می‌شود که برای پیدا کردن این اسناد باید به کتابخانه اتاق کار مسئولان مراجعه کنید.

وی یادآور شد: درست است که سند ملی باید مبنای عمل و برنامه ریزی سازمان‌ها و دستگاه‌ها باشد اما مجموعه‌ها، پویش‌ها و خیزش‌های مردمی و فرهنگ عمومی مردم باید به مرور به امر مسجد اهتمام پیدا کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سند ملی مسجد باید این مهم را تسهیل کند و در طراحی آن نیز باید این مسئله لحاظ شده و برای فرهنگ سازی و گفتمان سازی آن تلاش شود. مردم اجمالاً می دانند که سند تحولی آموزش و پرورش وجود دارد؛ اما درباره سند ملی مسجد، مردم باید بیشتر بدانند.

قمی مساجد را سنگر اسلام و پایگاه ترویج حیات طیبه خواند و گفت: اگر مسجد یک محله احیاء و آباد شود، مردم آن محل، زندگی آبادتری خواهند داشت.

مأموریت تدوین سند ملی مسجد از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به بنیاد هدایت واگذار شده است. این طرح پس از تدوین برای تصویب و ابلاغ به نهادهای ذی‌ربط، در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین