عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
آیت الله خوشوقت چه آن زمان که نماینده ویژه امام (ره) در ستاد عالی انقلاب فرهنگی بود و چه در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب، از چهره‌ای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار بود و در فتنۀ ۸۸ واکنش‌های تندی علیه فتنه‌گران ابراز داشت.

عقیق:عزیز الله خوشوقت در ماه رجب سال ١٣� ٥ هجری شمسی در شهر بادکوبه(باکو) به دنیا آمد. وی دروس مقدماتی حوزه را از مسجد معز الدوله آغاز کرد و در مدرسه لرزاده ادامه داد، سپس برای بهرۀ بیشتر از محضر علما به قم رفت و به مدت هفت سال دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام سید حسین بروجردی و امام خمینی (ره) سپری کرد و حکمت و فلسفه و تفسیر را نزد علامه طباطبایی (ره) آموخت. آیت الله خوشوقت علاوه بر این، در کلاس‌های درس شهید محمد صدوقی، محمد مجاهدی تبریزی و سید مجد الدین قاضی دزفولی حضور یافت.

علاقۀ وافر وی به اخلاق و عرفان سبب شد این مسیر را در معیت علامه طباطبایی ادامه دهد و در این مسیر بهرۀ وافر اخلاقی و معنوی را از آن عالم وارسته کسب کند. علامه متقابلاً نیز به شاگرد خویش علاقۀ وافری نشان می‌داد. بنابراین شیوه سلوک و تقرب به خدا نزد آیت‌الله خوشوقت تا حد زیادی برگرفته از علامه طباطبایی است.

آیت الله خوشوقت پس از پایان دروس حوزوی، به تهران بازگشت و در سن 33 سالگی ازدواج کرد. حاصل ازدواج ایشان، دو فرزند پسر و چهار دختر است. یکی از دختران این عالم بزرگوار به ازدواج فرزند بزرگ رهبر معظم انقلاب یعنی حجت الاسلام سیدمصطفی خمینی در آمد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، وجهۀ اخلاقی و فرهنگی ایشان سبب شد، طی حکمی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ویژه ایشان در ستاد عالی انقلاب فرهنگی منصوب شود و نیز اغلب در زمینه های فرهنگی، ارشاد و هدایت جوانان و تربیت فضلای مستعد، نقش ایفا کند. کرامت معنوی ایشان به آن حد بود که مورد اصرار آیت‌الله قدوسی برای بازگشت ایشان به قم و برپایی کرسی درس اخلاق و تربیت طلاب قرار گرفت. 

آیت الله خوشوقت همزمان، با برپایی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمیران) و تشکیل جلسات اخلاق و تربیت طلاب و انس با جوانان، رزمندگان و خانواده‌های شهدا به فعالیت‌های مردمی و فرهنگی خویش ادامه داد و در طول بیش از پنجاه سال از ایشان چهره‌ای دوست داشتنی و مردمی ساخت.

امام خمینی , امام خامنه‌ای ,

ایشان از معدود عالمان اخلاق بود که در عالم سیاست ورود داشت و معتقد بود یک عالم همواره باید در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی از خود عکس‌العمل نشان دهد و بی‌تفاوت نباشد. پایبندی وی به راه امام خمینی (ره) و حمایت و پشتیبانی از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب و مقابله و معارضه با جریانات ضد انقلاب، از مهم‌ترین شاخصه‌های سیاسی ایشان محسوب می‌شود که از وی چهره‌ای محکم و انقلابی ساخت تا حدی که مورد مشورت بزرگان جامعه در امور جاری مملکت قرار می‌گرفت. آیت الله خوشوقت حتی در فتنۀ 88 از جمله عالمانی بود که در صحنۀ سیاسی حضور داشت. ایشان در دیدگاهی دربارۀ سردمداران فتنه فرمود «باید بر روی فتنه‌گران خط قرمز کشید. فتنه 88 تطهیر نمی‌شود. فتنه‌گران کافر و مرتد هستند و تطهیر نمی‌شوند.» در این بین دشمن نیز بی‌کار نبود و گاهی با ایجاد موج رسانه‌ای، اقدام به تهمت‌زنی و شایعه‌پراکنی علیه وی می‌کرد.

امام خمینی , امام خامنه‌ای ,

بالاخره این عالم بزرگوار در دوم اسفند سال 91 طی سفر زیارتی که به مکه مکرمه داشت، به عفونت ریوی و بعد عفونت خونی مبتلا شدند و در نهایت در جوار مسجدالحرام در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفتند. پیکر ایشان پس از انتقال به تهران و برگزاری تشییع باشکوه، در جوار مضجع شریف حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک آرمید.

امام خمینی , امام خامنه‌ای ,

امام خمینی , امام خامنه‌ای , امام خمینی , امام خامنه‌ای , امام خمینی , امام خامنه‌ای ,

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین