عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار و در این مراسم از ۲۰ نفر برگزیده این دوره تجلیل شد.

عقیق:چهاردهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی امروز ۲۷ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، محسن طاهری، رئیس خانه مداحان، حجت‌الاسلام سیدمهدی فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و سیدمحمد حسینی، رئیس دانشگاه ‌مذاهب اسلامی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سرود ملی پخش شد و پس از آن امیرعلی یادگاری، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد و در ادامه گروه هم‌خوانی ابناالحسن به اجرای برنامه پرداختند.

همایش نوگلان حسینی امسال برای نخستین‌بار در سطح ملی برگزار شد

سپس محمدی، معاون فرهنگسرای اندیشه ضمن خوشامدگویی به حاضران با اشاره به ایده برپایی همایش نوگلان حسینی اظهار داشت: این برنامه ابتکاری از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به ویژه فرهنگسرای اندیشه است که به ایستگاه چهاردهم رسیده و امسال برای نخستین بار این آیین در سطح ملی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه چهاردهمین دوره مراسم تجلیل از نوگلان حسینی از تیرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: فرایند این همایش به صورت ویدیویی انجام شد تا از سفرهای غیرضروربه دلیل شیوع کرونا جلوگیری شود و امسال بیش از ۷۵۰ اثر از ۱۰ استان کشور همچون کرمان، کرمانشاه، قم، ایلام و تهران ارسال شد.

انتخاب ۲۰ اثر برگزیده در چهاردهمین همایش نوگلان حسینی

محمدی با اشاره به اینکه از بین آثار رسیده ۲۳۴ اثر برای راستی‌آزمایی انتخاب شدند، گفت: در مرحله مقدماتی ۷۲ نفر انتخاب و پس از ارزیابی آثار در مرحله نهایی، ۲۰ اثر انتخاب و برگزیده شدند.

در ادامه نیز ‌‌نقوی،‌ رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه‌‌ نوگلان حسینی باید قدر این موقعیت را بدانند و به این‌موقعیت ببالند، ‌خطاب به نوگلان حسینی گفت: هر کدام از شما می‌توانید گروه و ملتی را به مسیر الهی تشویق کنید. در بین همسالان شما انتخاب شدید و باید بدانید که شما را خواندند تا نام آنها را بخوانید و به خاطر حرکت در این مسیر افتخار کنید.‌

وی‌ ‌با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش سعی داریم تربیت بر اساس آیات الهی را مد نظر قرار دهیم، گفت: بهترین نوع تربیت را این ‌نوگلان حسینی دارند که امیدواریم همیشه در این مسیر باشند و به نشر آموزه‌های دینی بپردازند.

شرح جامعه کبیره توسط آیت‌الله جوادی آملی را بخوانید

بعد از آن، کلیپی از نحوه انتخاب برگزیدگان چهاردهمین دوره همایش نوگلان حسینی پخش شد. در ادامه نیز حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به نوگلان حسینی قرائت زیارت جامعه کبیره را توصیه کرد و گفت: برای آشنایی با شخصیت امامان معصوم (ع) خواندن زیارت جامعه کبیره بسیار تأثیرگذار است که تفسیر آن توسط آیت‌الله جوادی آملی با عنوان «ادب فنای مقربان» از بهترین تفسیرهایی است که می‌تواند ما را در مسیر الهی استوار کند.

‌وی با اشاره به نقص نسبی دانش بشری خاطرنشان کرد: ممکن است کرونایی که الان برای ما کشنده و خطرناک است، سال‌های بعد مثل سرماخوردگی عادی شود. این یعنی نقص نسبی دانش بشری. اما ائمه معصوم (ع) دانش تکاملی داشتند. بنابراین وقتی می‌گویند برای تعالی اینگونه رفتار کنید، باید بدانیم که این عمل ما را به سوی تعالی و پیشرفت هدایت می‌کند.

‌حجت‌الاسلام ارزانی به دیدار اخیر مداحان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به ادب در این دیدار تأکید فرمودند. بنابراین وقتی شخصی به عنوان نوگل حسینی معرفی می‌شود، یعنی از سوی اهل بیت (ع) انتخاب شده و نیازمند چارچوب شخصیتی است و باید مواظب رفتارهای خود باشد.

‌رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه همایش نوگلان حسینی اقدامی ارزشمند است که باید توسعه یابد، گفت: طراحی مسابقه‌ای برای نوجوانان ‌که آنها را‌ در مسیر اهل بیت (ع) قرار می‌دهد، ‌برای توسعه فرهنگ دینی نقش مهمی دارد و امیدواریم همچنان این همایش ادامه داشته و هر سال باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

نقش خانواده در نوکری اهل بیت (ع)

در ادامه این مراسم نیز محسن طاهری، رئیس خانه مداحان با تقدیر از برگزیدگان همایش تجلیل از نوگلان حسینی، تصریح کرد: مراکزی که مسؤول امور فرهنگی ‌و دینی هستند به حول و قوه الهی از خانه مداحان تا بنیاد دعبل و ... در یک مسیر قرار دارند تا جامعه را به سوی امور دینی و پیشرفت در این راه سوق دهند.

‌وی با بیان اینکه افرادی در مسیری مدال می‌گیرند و جایگاهی دارند، اما جایگاه آنها با نوکرهای اهل بیت (ع) قابل مقایسه نیست، افزود: اهل بیت (ع)، ذره‌پرورند و دست ما را گرفتند. اگر تشویق بزرگ‌تر و آغوش گرم خانواده نبود، شاید بسیاری از افرادی که در عرصه ستایش اهل بیت (ع) جایگاهی دارند، به این نوکری نمی‌رسیدند. 

طاهری با اشاره به اینکه من و برادرانم از کودکی در مهدیه تهران رشد کردیم و این افتخاری برایمان است، گفت: اگر می‌خواهید فرزندانتان در این مسیر یعنی نوکری امام حسین (ع) باشند، باید آنها را همواره تشویق کنید و مسیر هدایت را به آنها نشان دهید.

سیدمحمدحسینی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز با بیان اینکه سردار سلیمانی به حرم اهل بیت (ع) امنیت بخشید، اظهار داشت: ایشان با بنیان گذاشتن ستاد بازسازی عتبات حرم امامین عسکریین (ع) را بازسازی کرد و هم‌اکنون نیز شاهد توسعه و بازسازی حرم‌های عراق و سوریه هستیم که امیدواریم این مسیر هم ادامه پیدا کند.

‌وی با اشاره به خاطراتی از سفر به آسیای میانه گفت: در آنجا اجازه ورود افراد زیر ۱۸ سال به مساجد وجود نداشت و توجیه آنها جلوگیری از بی‌حرمتی به اماکن مقدس بود. اما این در فرهنگ اسلامی تقبیح می‌شود. ما از دوران کودکی با اماکن مذهبی و زیارتی انس گرفتیم و حضور شایسته‌ای داشتیم و به همین دلیل تداوم این فرهنگ از کودکی باید نهادینه شود. ‌کسی عاشق امام حسین (ع) باشد، سعی می‌کند خود را شبیه معشوق کند و در مسیر امام حسین (ع) حرکت کند و آینده درخشانی رفم بزند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه زمانی رضاخان اجازه برپایی محافل اهل بیت (ع) را نمی‌داد اما این ظلم پایدار نبود، افزود: اکنون هم در جوامع مختلف این ظلم می‌شود و اجازه برپایی محافل دینی را نمی‌دهند، اما جایگاه خانواده در این رابطه بسیار مهم است و اگر جهان اسلام در مسیر مناسبی قرار ندارد، به دلیل این است که دل‌های مسلمانان به اهل بیت (ع) به درستی گره نخورده است.

بیانیه هیأت داوران چهاردهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی

پس از این سخنرانی‌ها سعید نسیمی، شاعر، ذاکر به نمایندگی از هیأت داوران، بیانیه این هیأت را قرائت کرد که در بخشی از این بیانیه آمده است: «امسال شاهد گرایش نوجوانان به جلسات مذهبی به ویژه عرصه ستایشگری و مداحی هستیم. همان عرصه‌ای که یک پدیده ویژه منحصر به فرد است.... آیین تجلیل از چهاردهمین دوره نوگلان حسینی از جمله برنامه‌های جریان‌سازی است که موجب بروز و ظهور استعدادهای نوجوانان برای ورود به ساحت ستایشگری اهل بیت (ع) است. چهارهمین دوره مسابقه مداحی در شرایطی به سرانجام رسید که ارتقای سطح کمی و‌ کیفی نویدبخش ارتقای این همایش بود. این دوره از مسابقات با شرکت قریب به ۸۰۰ نوجوان در پنج مرحله برگزار شد و از جلوه‌های زیبای این دوره شنیدن مداحی به زبان‌ها و ‌گویش‌های ایرانی برای اولین بار بود که مداحی ترکی، لری و عربی هم شنیده شد».

اسامی نوگلان منتخب

در این مراسم از قاسم آریانی و مهدی آصفی از پیرغلامان اهل بیت (ع) تقدیر شد و در پایان نیز برگزیدگان چهاردهمین دوره نوگلان حسینی معرفی و ‌تجلیل شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

مقطع ابتدایی دوره اول

محمدیاسین عاملی زاده
حسین کمره‌ای
علی اصغر جعفری نیا
علی اکبر رهسپار
سیدمحمدعلی مشایخی

مقطع ابتدایی دوره دوم

امیرحسین حیدری
محمدصادق جوادی
محمدرضا مهرفرید
محمدرضا نصرآبادی
پارسا رمضان

مقطع متوسطه دوره اول

امیر کرامتی
امیرحسین باقری
محمدمهدی ابراهیمی‌نژاد
محمدحسن احمدی
حسین صادقی

مقطع متوسطه دوره دوم

علی علی‌پور
امیرحسین رمضانی
ابوالفضل رضایی
امیرمهدی خلیلی
امیرحسین همتی

مقطع متوسطه دوره سیزدهم

امیرعلی علی‌محمدی

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین