عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
یکی از گلدسته‌های حرم امامین جوادین (ع) که به دلیل انحنای 80 سانتی‌متری هنوزطلاکاری نشده است، مقام‌سازی شده و در صورت موافقت تولیت و متولیان حرم کاظمین، طلاکاری آن آغاز می‌شود.

عقیق:عملیات بازسازی و توسعه حرم امامین جوادین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات اوایل دهه ۹۰ آغاز شد.


گلدسته‌های حرم امامین جوادین (ع) قبل از طلاکاری

حرم امامین جوادین (ع) چهار گلدسته دارد که سه گلدسته این حرم به همت هنرمندان ایران طلاکاری شده‌اند، اما امکان طلاکاری یکی از این گلدسته‌ها به دلیل انحراف ۸۰ سانتی‌متری و خطر سقوط وجود نداشت. به همین دلیل مهندسان ایرانی با بررسی وضعیت و روش‌های مدرن و همچنین اجرای شمع‌گذاری تا عمق ۱۰ متری زمین پایه‌های گلدسته شرقی باب‌المراد حرم امامین جوادین (ع) را به صورت موقت محکم کرده و پس از آن بتن خاص با روشی نوین و کارشناسی شده تزریق شد تا فوندانسیون مناره حرم مطهر امامین جوادین (ع) استحکام یابد و پس از تقویت مناره، عملیات مقاوم‌سازی آن صورت گرفت که این اقدام بیش از دو سال به طول انجامید.

به گفته محمد کریمی، معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات، طلاکاری سه گلدسته‌ حرم امامین جوادین (ع) انجام شده و یکی از گلدسته‌ها به دلیل نشست و انحرافی که داشت، هنوز طلاکاری نشده که امیدواریم با استحکام نهایی گلدسته، طلاکاری آن آغاز شود.

کریمی با بیان اینکه گلدسته تحکیم شده اما مقاوم‌سازی آن هنوز به تأیید متولیان حرم نرسیده است، افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی و خاک کاظمین، دو حالت برای گلدسته منحرف شده در دست بررسی است. یکی اینکه با همین استحکام‌بخشی انجام شده، روند طلاکاری آغاز شود، یا اینکه گلدسته به حالت اولیه بازگردانده شود و هیچ انحنایی نداشته باشد و پس از بازگشت به حالت اولیه طلاکاری صورت گیرد که در هر دو حالت ما آمادگی لازم را داریم.

به گفته محمد جلال مأب، رئیس ستاد بازسازی عتبات، امسال به دلیل شیوع کرونا و مشکلاتی که در اعزام نیروهای ستادی به عتبات وجود داشت، مقام‌سازی گلدسته حرم امامین جوادین (ع) نیز به تعویق افتاد. اما اوایل پاییز امسال با برقراری اعزام مهندسان ایرانی با اعمال محدودیت، روند بررسی وضعیت گلدسته حرم کاظمین از سر گرفته شد و هنرمندان ایرانی قطعات برای طلاکاری یکی از گلدسته‌های حرم را آماده کرده‌اند تا در صورت موافقت تولیت و متولیان حرم با اتمام استحکام‌بخشی گلدسته با روش انجام شده، روند طلاکاری آن آغاز شود.

در صورتی که متولیان حرم امامین جوادین (ع) قصد بازگرداندن گلدسته به جای اصلی و صاف کردن آن را داشته باشند، روند قرارگیری به حالت اولیه نیز ممکن است بیش از یک سال به زمان نیاز داشته باشد و پس از اتمام این روند، طلاکاری انجام گیرد. البته قطعات برای طلاکاری گلدسته آماده شده است و پس از موافقت تولیت و متولیان حرم، طلاکاری گلدسته آغاز خواهد شد.

به گزارش فارس، طلاکاری گنبد و بازسازی گلدسته‌های حرم امامین جوادین (ع) شهریورماه سال ۸۹ به پایان رسید و طی مراسمی در کاظمین رونمایی شد. پس از آن سه گلدسته حرم طلاکاری شدند و روند استحکام بخشی یکی از گلدسته‌ها نیز آغاز شد.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین