عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
نشست صمیمی مداحان جوان و شاخص تهران و قم با مسئولان خانه مداحان برگزار شد و سعید حدادیان در این مراسم گفت: روزی دافعه حاج منصور و علی انسانی ما را تربیت کرد اما امروز برای اثرگذاری در قشر جوان باید روی باز داشته باشیم.

گزارش تصویری

______________________________________________________________________________________________

عقیق:نشست صمیمی جمعی از مداحان جوان و شاخص تهران و قم با مسئولان خانه مداحان در آستانه سالروز میلاد حضرت زهرا (س) در حسینیه خانه مداحان عصر امروز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی انسانی از شاعران و مداحان برجسته کشور در توصیه‌ای به مداحان جوان اظهار داشت: این خانه را پایگاهی برای خود بدانید و برای تقویت آن تلاش کنید تا بستری باشد که مانع هجمه به مداحان شود.

وی در پایان سخنان کوتاه خود تصریح کرد: از خداوند می‌خواهم برای مسئولین جدید خانه مداحان توفیقات روزافزونی داشته باشند تا بتوانند مدارج بالاتری را برای این خانه رقم بزنند.

خانه مداحان برای همه مداحان کشور است

محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان در ادامه این نشست با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان خانه مداحان و شهرداری تهران اظهار داشت: تا زمانی که در این خانه براساس اساسنامه و طبق اهداف پیش‌بینی شده حرکت کنیم و فعالیت داشته باشیم مجموعه حاضر در اختیار ما است و بسیاری از هزینه‌های آن نیز توسط شهرداری و دیگر مجموعه‌ها پرداخت خواهد شد. البته این قضیه برای چند مدتی است که متوقف شده بود اما در رایزنی‌های مجدد پرداخت این هزینه‌ها به جریان افتاده است.

وی با اشاره به اینکه جوان‌ترهای قشر مداحی باید این خانه را برای خود بدانند، البته بزرگترها و پیرغلام‌ها به عنوان سایه بر سر ما حضور خواهند داشت، تصریح کرد: مانند زمان ابتدایی فعالیت خانه مداحان هم‌اکنون یک بزرگتر در رأس این مجموعه قرار دارد و امیدواریم شاهد حضور بیش از پیش جوان‌ترها در این خانه باشیم البته در این جلسه نیز بنا بود افراد بیشتری حضور پیدا کنند که به دلیل وضعیت کرونا و محدودیت‌های موجود شرمنده حضور آنها شدیم.

تمام مداحان باید زیر خیمه خانه مداحان متحد شوند

در ادامه مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان با اشاره به اینکه تمام مداحان کشور که پیرغلامان و چه جوان‌ترها باید زیر خیمه این خانه جمع شوند، اظهار داشت: نسبت به حضور جوان‌تر ها در این خانه تأکید بیشتری داریم زیرا آنها امیدهای آینده عرصه مداحی هستند و تلاش داریم با حضور آنها خانه مداحان را به جایگاه مدنظر و چشم‌انداز پیش‌بینی شده برسانیم.

وی با اشاره به اینکه کمیته مداحان جبهه مقاومت در این خانه تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه چندین نفر از مداحان کشور افغانستان حضور دارند که بسیار خوشحال هستیم و ان‌شاءالله با حضور آنها این جبهه را تشکیل خواهیم داد.

طاهری با اشاره به جلسه دیدار مداحان با مقام معظم رهبری در سالروز میلاد حضرت زهرا (س) گفت: این جلسه امسال به دلیل شرایط کرونایی به صورت متفاوتی نسبت به سال‌های گذشـته برگزار خواهد شد و به همین دلیل جمعیت کمتری نسبت به هر سال برای این دیدار که به صورت مجازی هم خواهد بود دعوت شدند.

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان ادامه داد: اصل روز میلاد حضرت زهرا (س) برنامه هر ساله تجدید بیعت مداحان با آرمان‌های امام خمینی (ره) را به مناسبت دهه فجر در حرم مطهر ایشان برگزار خواهیم کرد. این برنامه امسال با مشارکت و وحدت خانه مداحان، کانون مداحان و هیأت رزمندگان اسلام برگزار خواهد شد. در ساعت ۱۵:۳۰ تجمع مداحان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صحن مصطفی خمینی حرم برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه ابتدا حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی سخنرانی و سپس ۲ تن از پیرغلامان و سه تن از مداحان جوان مولودی‌خوانی خواهند کرد.

در ادامه این جلسه مداحان جوان به ارائه نکات و پیشنهادهای خود برای ادامه فعالیت خانه مداحان پرداختند.

سیدمهدی حسینی از مداحان جوان گفت: جلسات مشترک خانه مداحان، کانون مداحان و هیأت رزمندگان اسلامی ادامه داشته باشد.

همچنین علی عشرتی دیگر مداح جوان حاضر در این نشست نیز اظهار داشت: در خانه مداحان کتابخانه تخصصی سیدالشهدا (ع) ایجاد شود. هم‌اکنون در قم کتابخانه تخصصی در این موضوع وجود دارد اما در تهران فاقد چنین منبعی هستیم.

وی افزود: در حوزه تاریخ و مقتل نیز نیازمند آن هستیم که در خانه مداحان با وجود کارشناسان تخصصی و پیرغلامان جلساتی برگزار شود تا اطلاعات لازم به مداحان جوان ارائه شود تا شاهد خطاهای کمتری از سوی مداحان باشیم.

مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان در پاسخ به این درخواست اظهار داشت: به زودی کارگروه علمی خانه مداحان برای رسیدگی به همین امور ایجاد خواهد شد.

احد قدمی از مداحان کشور نیز در این جلسه با ارائه پیشنهادی گفت: خوب است جلسه دیدار سالانه مداحان با مقام معظم رهبری به فرصتی برای ارائه پیشنهادات و نکات مدنظر مداحان تبدیل شود. مشابه جلساتی که مقام معظم رهبری با صنوف مختلف مانند کارگران، معلمان و ... دارند. 

مرتضی طاهری در پاسخ به این پیشنهاد گفت: جلسه سالانه مداحان یک جشن سالانه برای میلاد حضرت زهرا (س) است. در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری برگزار شده است و در این جلسه بنا است مدح و منقبت حضرت زهرا (س) بیان شود.

حنیف طاهری از مداحان جوان و شاخص کشور نیز در این جلسه با ارائه پیشنهادی گفت: برای تحصیل و ارتقای سطح علمی مداحان باید در خانه مداحان فکری شود شاید مانند دروس حوزوی که طلاب مدرک معادل می‌گیرند بتوان بستری برای اخذ مدرک آکادمیک مداحان ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: در گذشته مداحان ابتدا کلاس حوزوی داشتند و سپس در حوزه مداحی نیز روند استاد و شاگردی وجود داشت و افراد به سطح مورد نیاز برای برگزاری جلسات می‌رسیدند اما در شرایط فعلی این بستر کمرنگ شده است.

مرتضی طاهری در پاسخ به این درخواست اظهار داشت: در روزهای آتی بنا است جلسه‌ای با دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد داشته باشیم تا در خصور روند اعطای مدرک دانشگاهی معادل به مداحان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود.

پایان‌بخش این برنامه نیز سخنرانی سعید حدادیان از مداحان شاخص و برجسته کشور بود که گفت: برادران طاهری، مرتضی و محسن سه سال در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تحصیل کردند و با وجود اینکه پدرشان مداح بود آنها را به نزد آیت‌الله کافی سپرد تا تربیت شوند. متأسفانه این روزها این ارتباطات کمرنگ شده است در حالیکه مداحان باید با روحانیت اهل بکا ارتباط داشته باشند که متأسفانه دوری از روحانیت موجب خطا در حوزه مداحی شده است.

وی با بیان اینکه مداح باید مکبری، مؤذنی، قرائت قرآن و دعاخوانی را بلد باشد، تصریح کرد: یک راه بیشتر برای ارتباط با جوانان حوزه مداحی نداریم، دیروز دافعه حاج منصوری ارضی و علی انسانی ما را تربیت کرد اما در شرایط امروز دافعه پاسخگو نیست و باید با روی باز به سراغ مداحان جوان برویم تا در آنها اثرگذار باشیم.

حدادیان با اشاره به اینکه اگر مداحان بنا دارند درس آکادمیک در دانشگاه بخوانند بهترین رشته برایشان علوم قرآن و حدیث است، تصریح کرد: یک سوم مداحی خواندن احادث، خطبه، دعا، قرآن و ... است که متأسفانه امروز بسیاری از مداحان قادر به خواندن آنها نیستند. امروز به این نتیجه رسیده‌ام که ذره ذره مداحی از روضه تا شور و سینه‌زنی تخصصی است.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز مداحان جوان در این جلسه حضور پیدا کردند به خاطر حضور افرادی مانند حنیف طاهری و حسین طاهری در کنار حاج مرتضی و محسن طاهری است که توانستند نسل جوان را به این خانه بیاورند، تأکید کرد: برای ارتباط بیشتر با این قشر باید با روی گشاده و باز به سراغ آنها برویم. 

حدادیان در پایان خاطرنشان کرد: افراد زمانی که به یک رستوران می‌روند ابتدا نگاه می‌کنند که افراد حاضر چه غذاهایی خوردند و سعی می‌کنند از آنها تبعیت کنند. در حوزه مداحی نیز اینچنین است و جوان‌ترها باید مشاهده کننده که پیشکسوتان چه راه‌هایی را رفته‌اند و آنها را دنبال کنند، ما در این شرایط کرونایی نباید برای روضه محدودیت قائل شویم اینکه فردی بگوید روضه مجازی نمی‌گیرم حرف غلطی است، ما باید فضا را برای روضه خوانی باز بکنیم و بدانیم این دستگاه نیازمند مداح است. بنابراین به جای گله کردن از یکدیگر باید به هم کمک کنیم و تکبرها را کنار بگذاریم.

در پایان این مراسم مداحان نماز جماعت مغرب و عشا را خواندند و سپس به جهت در پیش بودن ایام حضرت زهرا (س) تعدادی از جمع حاضر به شعرخوانی و مولودی خوانی پرداختند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کربلایی حسن نجف زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
0
عرض سلام و خداقوت
یک مطلبی که قابل تامل است عدم حضور مداحان شهرستانی است متاسفانه هر چه هست برای تهران است خانه ، کانون و بسیج مداحان
آیا ممکن است به شهرستان هایی که (استدیو ندارند متاسفانه) یا خیلی از امکانات رسانه ای را ندارند هم توجه شود باید حتما کسی معروف شود (به هر روش و وسیله ای )و سپس از وی برای جلسات مطرح دعوت شود .
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین