عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
برای اینکه مسئولیت شرعی خود در مقابل افراد متکدی که در کوچه و خیابان درخواست کمک دارند را بدانیم، باید به نظر مراجع عظام تقلید مراجعه کنیم.

عقیق:یکی از مشاغلی که مدت‌هاست در بسیاری از شهرها به‌خصوص در کلان‌شهری مانند تهران رایج شده، دست‌فروشی است. اما در کنار این افراد شاهد حضور افرادی در قالب متکدی و گدایانی هستیم که هنوز هم با اصرار و التماس درخواست کمک دارند. برخی این افراد را جزء ناهنجاری‌های شهری تعبیر می‌کنند و برخی با تعبیر نیازمند با آن‌ها برخورد می‌کنند. اما مسئولیت ما در قبال متکدیانی که در خیابان، اتوبوس و مترو و به‌خصوص در حرم مطهر امامزادگان و بقاع متبرکه جلوی ما را می‌گیرند و درخواست کمک می‌کنند، چیست؟ برای اینکه برای اینکه وظیفه شرعی و اخلاقی خود را در قبال این متکدیان بدانیم، باید به نظر مرجع تقلید خود رجوع کنیم. در این مطلب پاسخ برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص کمک به متکدیان عنوان شده است.

مقام معظم رهبری: تکدی گری را ترویج نکنید

سؤال: کمک به کسانی که در کوچه و خیابان تکدی گری (گدایی) می‌کنند چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر این عمل ترویج دروغ، بیکاری و تکدی گری و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. می‌توانید صدقات و تبرعات را به مؤسسات مورد اطمینانی که در این زمینه فعال هستند بدهید.

(دفتر مقام معظم رهبری، بخش پرسش‌های متداول)

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: حکومت اسلامی مسئول است

سؤال: همان طور که مستحضرید، قانون مجازات اسلامی در مواد 612 و 613 «تکدی گری» را جرم دانسته، و برای آن مجازات حبس تعیین نموده است. لطفاً نظر شریف خود را در مورد وصف جزایی و حرمت شرعی آن بیان فرموده، و بفرمایید مسئول پیشگیری، پیگیری و رسیدگی به آن، در نظام حکومت اسلامی، کدام مرجع قانونی است؟

پاسخ: کسی که نیاز ندارد، حرام است تکدی کند، و حتی در صورت نیاز، حکومت اسلامی باید ترتیبی دهد که به طریق آبرومندی نیاز آن‌ها تأمین گردد، و اجرای این دستور، بر عهده نیروی انتظامی و قضایی است، یا مقام دیگری، که از طرف حکومت تعیین می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی: کمک به شرط ثابت شدن نیاز

سؤال: وظیفه ما در قبال متکدی که نمی‌دانیم غنی است یا فقیر، چیست؟ آیا باید به او کمک کنیم؟

پاسخ: اگر برای شما ثابت شد که این فرد محتاج و از جهت ضروریات زندگی در مضیقه است به او کمک کنید که این یک وظیفه اسلامی است.

آیت‌الله موسوی اردبیلی: صدقه به نیازمندان برسد

سؤال: آیا باید به متکدیانی که در کوچه و خیابان می‌بینیم، کمک کنیم؟

پاسخ: کمک به افراد مذکور واجب نیست و مناسب است صدقه و سایر وجوه بری را ولو با ذخیره کردن باشد به افراد مستحق و نیازمندانی که می‌شناسید و با عفاف زندگی می‌کنند پرداخت نمایید.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: در صدقه مستحبی فقر شرط نیست

سؤال: متکدیان زیادی از قشر فقیر و غنی، دست نیاز به سمت مردم دراز می‌کنند. در برابر این افراد چه وظیفه‌ای داریم؟

پاسخ: در صدقه مستحبی فقر شرط نیست، یعنی صدقه را به غنی و یا سید هم بدهد اشکال ندارد و ثواب صدقه را می‌برد. بنابراین می‌توانید به افراد مذکور صدقه بدهید. والله العالم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین