عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
حجت‌الاسلام سید‌ابوالحسن نواب از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی گفت: این عالم ربانی مانند پدر پی‌گیر امور شاگردان بود و اگر نیاز بود برای آنها به خواستگاری می‌رفت.

عقیق:آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی جمعه شب گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

این عالم ربانی در سال‌های عمر بابرکتش فعالیت‌های مختلف علمی، سیاسی، مبارزاتی و... داشت که در هرکدام از این زمینه‌ها سرآمد بود.

شاگرد نزدیک امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی

حجت‌الاسلام سید‌ابوالحسن نواب از شاگردان و نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با فارس درباره ویژگی‌های علمی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی از شاگردان نزدیک امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی بود که در کار علمی با این عزیزان همکاری نزدیکی داشت. وی فعالیت‌های علمی را با مبارزه هم‌زمان پی‌گیری می‌کرد، یعنی در مدرسه حقانی همزمان با کار علمی، با بزرگان آن زمان در فعالیت‌های مبارزاتی هم فعال بود.

در حوزه علوم انسانی، اسلامی کسی به اندازه علامه مصباح کار نکرده است

وی ادامه داد: به واقع کسی را نداریم که علوم انسانی و اسلامی را به اندازه علامه مصباح کار کرده و صاحب نظر باشد. ایشان طی سال‌های ۵۸ تا ۶۰ هنگامی که دانشگاه تعطیل بود در موضوعاتی مانند فلسفه علوم اجتماعی، روانشناسی، حقوق و... با اساتید دانشگاه کار می‌کرد. فلسفه آیت‌الله مصباح بسیار عمیق، دقیق و خالص بود.

تشکر یک خانم از علامه بابت روشنگری درباره چریک‌های فدایی خلق

نواب با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در مباحث خود جذب حداکثری داشت گفت: این عالم ربانی در مباحثات به قدری علمی و دقیق سخن می‌گفت که همه مستمعان جذبش می‌شدند، به یاد دارم در سال‌های ۶۲ و یا ۶۳ علامه در تلویزیون مباحثی را درباره چریک‌های فدایی خلق مطرح می‌کردند که برروی مردم بسیار اثر گذاشته بود. یک روز با ماشین در حال حرکت در مسیری بودیم و برای کاری توقف کردیم. یک خانم با حجاب معمولی به ما نزدیک شد و با برخوردی بسیار گرم از آیت‌الله مصباح بابت مباحث علمی و دقیقش که از تلویزیون پخش می‌شد، تشکر کرد. حتی وی رفت و یک پاکت شیرینی گرفت و به ما داد.

راه اندازی مؤسسات باقرالعلوم و امام خمینی برای ترویج علم

این شاگرد آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به خدمات علمی استادش گفت: تألیف کتب گوناگون و تدریس آثار مختلف از جمله نهایت‌الحکمه، بداعة‌الحکمه، آثار بوعلی سینا، فلسفه و... از جمله خدمات ایشان است. علامه همچنین سال ۱۳۶۰ مؤسسه باقرالعلوم و سال ۷۳ مؤسسه امام خمینی (ره) را راه‌اندازی کرد که تربیت هزاران طلبه و فعالیت‌های علمی بی‌شمار حاصل این کار ایشان بوده است.

دقت و پیش‌بینی درست وقایع انقلاب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه علامه مصباح وقایع را به خوبی پیش‌بینی می کرد گفت: سال ۱۳۴۲ هنگامی که امام خمینی (ره) بازداشت شدند، علامه نامه‌ای به امام نوشت و در آن بیان کرد که چه اتفاقاتی خواهد افتاد و شما حتماً آزاد می‌شوید. امام پس از آزادی به آقای مصباح گفت: نظر شما درست و صائب بود. همچنین سال ۱۳۵۵ آیت‌الله مصباح جزء اولین کسانی بود که از فعالیت مجاهدین خلق احساس خطر کرد و حساسیت زیادی روی آنها داشت.

مبارزه با طاغوت و فرار از دست ساواک همراه با مرحوم هاشمی

وی درخصوص فعالیت‌های مبارزاتی آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آقای مصباح در کنار شخصیت‌هایی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای در مبارزات بسیار فعال بود. وی حتی بار‌ها تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و یک‌بار به همراه مرحوم هاشمی رفسنجانی تحت تعقیب قرار گرفتند که به روستایی در رفسنجان رفته و مدتی به صورت مخفی آنجا زندگی کردند.

نظر علامه فضل‌الله درباره آیت‌الله مصباح یزدی

نواب با اشاره به خاطره‌ای از علامه محمد‌حسین فضل‌الله از علمای لبنان گفت: علامه فضل‌الله در یکی از دیدار‌ها می‌گفت: من هروقت برای همایش یا کنفرانسی به ایران دعوت شوم، نگاه می‌کنم اگر آیت‌الله مصباح یزدی در آن سخنرانی کند دعوت را می‌پذیرم و به آن همایش می‌روم.

استادی مهربان مانند پدر

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت‌الله مصباح یزدی گفت: این عالم ربانی بسیار مهربان، دلسوز و ساده‌زیست بود و برای حل مشکلات شاگردان وقت می‌گذاشت و اگر لازم بود مانند پدر برای آنها به خواستگاری می‌رفت. ایشان حدود ۱۵ سال در جلسات درس آیت‌الله بهجت شرکت کرد و آیت‌الله بهجت بسیار او را دوست داشت. در واقع آیت‌الله مصباح عصاره وجودی آیت‌الله بهجت بود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین