عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
آیت الله جاودان:
اگر در دامن شبهه غلط بخورید و یک شبهه در دل شما جا بگیرد، همان یک شبهه برای بی‌دین کردن شما کافی است که همین شبهه شما را بی‌دین از دنیا ببرد و شما را در جمع کفار قرار دهد.

عقیق:جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق و تاریخ اسلام شهر تهران شامگاه چهارشنبه در حسینیه شیخ مرتضی زاهد به صورت مجازی برگزار شد، در این جلسه آیت الله جاودان با اشاره به سخنان شبهه انگیز یک استاد اخلاق ترک وطن نموده، نکات مهمی درباره خطر شبهه بیان کرد.

 
در ادامه متن سخنرانی این استاد اخلاق می‌آید.

حوادثی در زمان ما اتفاق می‌افتد و اتفاق افتاده است، که انسان را ترسان از عاقبت خود کرده است. وقتی انسانی در ۸۰ سالگی راه دیگری انتخاب کند و بر خلاف آنچه مثلاً تا سالهای سال از عمرش طی کرده است، برود. چطور می‌شود، یک دفعه انسان عوض می‌شود؟!

دوستان متعددی داشته‌ام که طبق یک روشی عمل می‌کردند، و بعد تغییراتی ۱۸۰ درجه در آن‌ها دیدم! ممکن است برای دیگران هم چنین اتفاقی بیفتد، و فرق فرشته با انسان این است، که فرشته هیچ تغییری نمی‌کند، ولی انسان می‌تواند از صفر تا ۱۸۰ درجه تغییر کند و درست مقابل آنچه در گذشته بوده بایستد، و حتی به مقابله و جنگ با گذشته‌ی خود بیاید و گذشته‌ی پاک خود را گمراهی و باطل بداند.

خیلی مواظب خود باشید!

انسان باید خیلی مواظب خود باشد. اگر شما مواظب غذایتان نباشید، عیب می‌کنید؛ اگر مواظب معاشرت خود نباشید، عیب پیدا می‌کنید و این عیب تا ۱۸۰ درجه هم می‌تواند، پیش برود. اگر مواظب معاشرت خود نباشید، حتی اگر مواظب مطالعه کردن خود نباشید، و اینکه اگر مواظب دیدن برنامه‌های شبکه‌های خارجی نباشید و همینطور هر شبکه‌ای نگاه کنید، باعث می‌شود به انحراف کشیده شوید.

دوستی داشتیم که جزو اولین کسانی بود که در حوزه به زبان انگلیسی مسلط بود. دائماً با اینترنت کار می‌کرد و من هر وقت وی را می‌دیدم، گاهی دو ماه کمتر یا بیشتر دیدارمان طول می‌کشید، و بعد وی را می‌دیدم، او یک شبهه تازه می‌گفت! آن هم شبهه‌ای که در مرحله قبل من داشتم روی آن فکر می‌کردم تا پاسخ شبهه دیدار قبلی را بدهم، اما در این دیدار او یک شبهه تازه را می‌گفت! که اگر من این شبهه‌ها را عرض کنم، همه‌ی ذهن‌ها خراب می‌شود. بدانید، اگر در دامن شبهه غلط بخورید و یک شبهه در دل شما جا بگیرد، همان یک شبهه برای بی‌دین کردن شما کافی است که همین شبهه شما را بی‌دین از دنیا ببرد و شما را در جمع کفار قرار دهد.

ملحق شدن به کفر با شک و شبهه

شک، انسان را به کفار ملحق می‌کند. قرآن می‌فرماید: «بَلِ ادَّارَکَ عِلْمُهُمْ فِی الْآخِرَةِ ۚ بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْهَا ۖ بَلْ هُمْ مِنْهَا عَمُون»، شک درجه درجه می‌رسد تا جایی که انسان به کوری محض می‌رسد. پس اگر شما از خودتان مواظبت نکنید به این مرحله خواهید رسید و کافر می‌میرید.

باید با دقت مواظبت کنید و به خطر دست نزنید و به خطر وارد نشوید. داشتم یک کتاب می‌خواندم که دیدم این همینطور دارد شبهه و شک به دل انسان می‌اندازد، من هم کتاب را بستم و دیگر هم آن کتاب را نخواندم. شما هم باید از خودتان مواظبت کنید و نمی‌توانید هر چیزی و هر مقاله و کتابی را بخوانید! بنابراین اگر خودمان از خود مواظبت نکنیم، شیطان ما را می‌برد.

پای درس هر استادی نروید! / توصیه‌ای از امام جواد (علیه السلام)

دوستی در دانشگاه داشتیم که در رشته تاریخ و تمدن اسلامی درس می‌خواند و یک استادی داشتند که برای ترم اول، علم سیاست می‌گفت! هر مرتبه که این دوست ما می‌آمد، یک مجموعه‌ای از اشکال و شبهه این استاد، تحویل او داده بود. حالا این دانشجویان در آن سن جوانی و کم با یک بار سنگین شبهه روبرو شده بودند. طبق روایات در چنین مواقعی شما نباید پای درس چنین استادی بروید و نباید حرف هر کسی را گوش کنید.

در این باره، امام جواد (علیه السلام) فرمودند: اگر کسی سخن فردی را بشنود و آن فرد، از خدا سخن بگوید، این عبادت خدا را کرده است مثلاً من اگر حرف درست و الهی می‌زنم، و شما گوش می‌دهید، شما دارید عبادت می‌کنید؛ در ادامه روایات برعکس آن آمده که اگر من از شیطان سخن بگویم، یعنی شک و شبهه در شما ایجاد کنم، شما هم دارید شیطان را عبادت می‌کنید!

خداوند می‌فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» شما شیطان را عبادت نکنید. این کسی که حرف نامربوط دینی می‌زند و به دین انسان صدمه می‌زند، اگر کسی این حرف را گوش کند، دارد شیطان را عبادت می‌کند. حالا عقاب گمراه نمودن دیگران از گناه فردی هم بیشتر است.

شما با زیاد شنیدن شک و شبهه، خودتان شیطان می‌شوید. و نمونه‌اش زیاد است که افرادی خیلی شبهه شنیده و نتوانستند از پس این شبهات بیرون بیایند، و خود هم به آن شبهات پیوسته‌اند.

عاقبت بخیری شرایط دارد و باید زحمت کشید. گاهی شما یک کلمه شبهه می‌شنوید از اصل دینداری دور می‌شوید و به دین خود هم شک می‌کنید. ما هم کوچک هستیم و با یک نسیم اندک ما را از این طرف به آن طرف می‌برند و توان انسانی ما اندک است، پس نباید اصلاً نزدیک شبهه رفت.

خطر شبهات در فضای مجازی و رسانه‌ها

اگر رادیو یا تلویزیون را روشن کردید و یا اینکه وارد فضای مجازی و اینترنت شدید، و داشت حرف نادرستی می‌زد، ممکن است همان یک حرف شما را منحرف کند، پس باید سریع آن را خاموش کنید و از آن خارج شوید.

کسی که ظرفیت ندارد اصلاً وارد این موضوعات و مطالب شبهه ناک نشود. در همین فضای مجازی و اینترنت هزاران کانال برای گمراه کردن ما ایجاد شده است و نباید وارد این فضا شوید، از فضای مجازی سالم استفاده کنید و اگر این فضای سالم را نداشتید، در این دریای آلوده خود را غرق نکنید.

حالا اگر در این اواخر عمر، یک حرف فقط از پسر خود شنیدید و یک ذره در دل شما قرار گرفت، و چند روز بعد هم یک حرف دیگری شنیدید و به پسر خودی هم اطمینان دارید و خیال می‌کنید، خیرخواه شما است، و روی این حرف هم فکر می‌کنید و آن را می‌پذیرید و با همین تفکر بمیرید، گرفتاری برای شما به بار می‌آورد.

شیطان برای انحراف ما قسم خورده است و تا لحظه آخر دست بردار نیست. بلعم باعورا قرآن می‌گوید ما به بلعم باعورا آیات داده بودیم و صاحب کرامت بود و دعایش مستجاب می‌شد، اما سرانجام چه کرد و چه شد؟!

شما حرفهای کسی را گوش می‌دهید، اما نمی‌پرسید، اصلاً او از کجا این حرف‌ها را آورده است؟! همه‌ی این حرف‌ها ریشه‌های صهیونیسمی دارد و با پول حرام آن‌ها دارید زندگی می‌کنید؛ با این پول و حرام لقمگی، آدم حلال‌زادگی خود را از دست می‌دهد، هر لقمه حرام ساختمان وجودی شما را عوض می‌کند؛ پس بکوشید پاک و حلال باشید.

سهم امامی که بر این استاد اخلاق حرام شد!

اگر شما یک پولی سهم امامی در گذشته گرفته باشد، به امام زمان (عج) بدهکار است و باید به آن حضرت خدمت کند. اما حالا به دشمن امام زمان (عج) خدمت می‌کنید، همه‌ی این پول‌های سهم امام گذشته که گرفتید، با این کارتان حرام می‌شود و شما ۴۰ -۵۰ سال حرام خوردید!

اگر انسان به خودش معتقد باشد حتماً به جهنم می‌رود، اگر رفیق بد داشته باشید عاقبت بخیر نمی‌شوید، اگر به گناهی معتاد باشید و این را نتوانید ترک کنید و با این گناه از دنیا بروید عاقبت بخیر نمی‌شود، اگر به خود مطمئن باشید، باز هم عاقبت بخیر نمی‌شوید! شراب قابل بخشش است، اما برخی حرف‌ها قابل بخشش نیست.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین