عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
اشاره قرآن کریم به مرز موجود میان دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس و همچنین دریای بالتیک و دریای شمالی ازجمله اعجاز علمی کلام وحی محسوب می‌شود.

اعجاز قرآن درباره دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس +عکسعقیق:یکی از بزرگ‌ترین عجایب در مورد دریاها این است که مرز بین دو دریا با چشم دیده شود و این اعجاز، موضوعی است که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. در میان دریاهای روی زمین هم چند نمونه از مرز دریایی قابل مشاهده است که مهم‌ترین و واضح‌ترین آن مربوط به مرز دریای بالتیک و دریای شمالی است که در شهر توریستی اسکاگن در دانمارک دیده می‌شود.

همچنین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس هم در محل برخورد خود مرزی دارند. اگر تصویرهای مربوط به این دریای بالتیک و دریای شمالی و یا تصویرهای دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را دیده باشید، حتماً مرز میان آن‌ها را دیده‌اید.

البته در نگاه اول به نظر می‌رسد که دیواری بین آن‌ها وجود دارد. اما هیچ دیواری در کار نیست! درواقع خطی به صورت منحنی این دو دریا را از هم جدا کرده و با وجود اینکه آب این دو دریا تا اعماق بسیار زیاد و مسافت‌های طولانی در کنار یکدیگر قرار دارد، اما به خواست و اراده خدای متعال با یکدیگر ترکیب و مخلوط نمی‌شوند تا نشانه‌ای بر قدرت و علم خدا باشند.

 

این شگفتی عظیم خلقت در دریای بالتیک و دریای شمالی در چند آیه از قرآن کریم هم آمده است. به عنوان مثال خداوند در آیات 19 تا 22 سوره مبارکه الرحمن به این عجایب خلقت دریا اشاره فرموده است که: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ؛ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ؛ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ؛ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ؛ دو دریا را به گونه‌ای روان کرد که با هم برخورد کنند. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند. پس کدامین نعمت‌های پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟ از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.»

در آیه 53 سوره مبارکه فرقان نیز می‌فرماید: «و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً؛ و اوست کسی که دو دریا را موج‌زنان به‌سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آن دو حریمی استوار قرار داد.»

نکته جالب این است که در دو طرف این مرز، هر کدام از دریاها دما، غلظت و شوری خاص خود را دارند و در هر کدام ماهی‌ها و موجودات دریایی زیادی زندگی می‌کنند. به عنوان مثال آب دریای مدیترانه در مقایسه با اقیانوس اطلس گرم‌تر، شورتر و کم‌غلظت‌تر است. این دریاها در همین مرز با هم برخورد می‌کنند و هر کدام از مرز خود جلوتر نمی‌روند.

در آیه 12 سوره مبارکه فاطر هم به این پدیده زیبا و عجیب اشاره شده است که: «وَ مَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ؛ این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ.»

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین