عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و جعفر سبحانی در پاسخ به استفتایی در سال ۱۳۹۵مبنی بر تلاش یکی از شبکه‌های تلویزیونی عربی که مقر آن در انگلستان است، در تفرقه‌افکنی بین مسلمانان و کمک به تهیه و نشر فیلم «یوم العذاب» واکنش نشان داده بودند که با توجه به انتشار تیزر این فیلم در روزهای اخیر، این استفتاء از سوی رسانه ها بازنشر شد.

عقیق:«یوم العذاب» نام فیلم سینمایی است که این روزها با نام «بانوی بهشت» سر زبان ها افتاده و یاسرالحبیب، روحانی معلوم الحالی که سال هاست باب تفرقه را میان شیعه و اهل سنت باز کرده  و سابقه‌ای طولانی در بیان غیرمتعارف مباحث دینی دارد ، برای ساخت این فیلم سینمایی تلاش کرده است.

آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و جعفر سبحانی در پاسخ به استفتایی در سال ۱۳۹۵مبنی بر تلاش یکی از شبکه‌های تلویزیونی عربی که مقر آن در انگلستان است، در تفرقه‌افکنی بین مسلمانان و کمک به تهیه و نشر فیلم «یوم العذاب» که هم اینک با نام بانوی بهشت مطرح شده است واکنش نشان دادند که متن کامل استفتاء و پاسخ آنان را بازنشر خواهیم کرد.

   

* متن استفتاء

   

بسمه تعالی

سلام علیکم:

همان طور که مستحضر هستید یکی از شبکه‌های تلویزیونی عربی که مقر آن در انگلستان است، از چند ماه قبل اقدام به جمع آوری میلیونها پوند از شیعیان جهان برای ساخت یک فیلم بلند سینمایی به نام «یوم العذاب» یا روز آزار و شکنجه نموده است. رئیس این شبکه که سابقه‌ای طولانی در اهانت به مقدسات برادران اهل سنت دارد، هدف از ساخت این فیلم را این گونه بیان می‌کند: «این فیلم که توسط برجسته‌ترین کارگردان‌ها و هنرمندان غربی تهیه خواهد شد، به تبیین زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به‌ویژه دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) خواهد پرداخت. مردم جهان برای نخستین‌بار در این فیلم خواهند دید که چگونه خلیفه اول (....) و همراهانش به منزل آن حضرت حمله می‌برند و حرمت ایشان را می‌شکنند! این فیلم باعث تخریب شخصیت اسطوره‌ای خلفا (شیخین) خواهد شد... این فیلم فرق بین اسلام واقعی و اسلام انحرافی(یعنی اسلام سقیفه) را نشان خواهد داد... ما قسم خورده‌ایم که انتقام حضرت زهرا(س) را خواهیم گرفت!»

(بخشی از سخنان یاسر حبیب در شبکه فدک، به تاریخ ۱۰/۴/۲۰۱۶)

با توجه به تلاش‌های فراوانی که برای تبلیغ این فیلم و جذب کمک‌های مختلف برای تولید آن در جریان است، خواهشمند است حکم شرعی هرگونه حمایت، تبلیغ و تماشای چنین فیلمی را بیان فرمایید.

جمعی از ارادتمندان و مقلدین ــ ۹۵/۰۳/۲۵

   

* پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

بسمه تعالی

بدون شک کسانی که کمک به تهیه و نشر این فیلم و یا تماشای آن بکنند، مرتکب گناه کبیره شده‌اند. مخصوصاً در شرایط فعلی که هرگونه اختلاف بین مسلمین سبب پیروزی دشمنان اسلام است، این‌گونه کارها مسئولیت شرعی سنگینی دارد و به احتمال قوی دست دشمنان اسلام(که این فیلم به دست آنها تهیه می‌شود) در آن باز است و برنامه‌ریزی کرده‌اند و چنانچه خون‌هایی در این راه ریخته شود، تمام کسانی که کمک کرده‌اند، در آن شریک هستند.

باید به همه اعلام کنید افرادی که دنبال تهیه چنین برنامه‌های تفرقه‌آمیزی هستند، از ما نیستند آنها متأسفانه از ارادت جمعی از محبان اهل بیت(علیهم السلام) و مخصوصاً محبان بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) سوء استفاده می‌کنند و پیام‌هایی که این فیلم‌ها دارد پیام اسلام و شیعه اهل‌بیت(علیهم السلام) نیست.

همیشه موفق باشید.

     

پاسخ  آیت الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمه الله

اینجانب بارها و بارها تذکر داده ام  که همیشه شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین باید مراقب باشند که اعمال آنها موجب تقویت دین مبین اسلام و نشر معارف نورانی قرآن و عترت گردد و مقتضیات زمان و مکان را رعایت نمایند و از کارهایی که نتیجه آن توهین و بی احترامی به اسلام و مذهب گردد و تعدادی از شیعیان مظلوم به وسیله ایادی دشمنان اسلام مجروح و یا شهید گشته و عده ای از اوطان خود آواره گردند اجتناب نمایند.

علی هذا مومنین باید کمال مراقبت را داشته و از هرگونه فعالیت مانند ساخت فیلم و غیره که چنین نتایج سوئی دارد بر حذر باشند.

و اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا

27ماه مبارک رمضان 1437

 

 

* پاسخ آیت‌الله العظمی نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

ما با فعالیت‌های از این قبیل مخالف هستیم و هرگز آن را به صلاح امت اسلامی نمی‌دانیم و هرگونه مساعدت و توجه به آن و تماشای آن را حرام و خلاف شرع می دانیم.

حسین نوری همدانی

   

* پاسخ آیت‌الله العظمی سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

در این اوضاع و شرایط حاکم بر کشورهای اسلامی و با توجه به فتنه عظیمی که امروزه به وسیله اجانب برپا شده که در نتیجه مسلمان به دست مسلمان کشته می‌شود و در نتیجه میلیون‌ها مردم عراق و سوریه از خانه و کاشانه خود آواره و به غرب پناهنده می‌شوند و چه بسا پیش از رسیدن به مقصد در دریا غرق می‌گردند؛ در این شرایط و اوضاع، بسیار دور از عقل و تقوا است که فیلمی ساخته شود که در باطن فقط خواسته دشمنان را تامین کند؛ بنابراین ساخت آن حرام و کمک مالی به آن اعانت به اثم است(ولا تَعاوَنوا عَلَی الإِثمِ وَالعُدوانِ)

جعفر سبحانی

 

 

 

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین