عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
خداوند متعال دنیا را به گونه‌ای معماری کرده است که هر عملی در آن انجام می‌دهیم، ابتدا انعکاس خوبی و زشتی آن به خودمان باز می‌گردد.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود قوامی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگویی درباره آثار اعمال انسان در دنیا اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۶ سوره قیامت می‌فرماید «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى»؛ آیا آدمی می‌پندارد که او را مهمل (از تکلیف و ثواب و عقاب) گذارند (و غرضی در خلقتش منظور ندارند)؛ خیر، تمام اعمال انسان در این عالم هستی تحت کنترل است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که عقل هر انسان آزاد اندیشی را متوجه خودش می‌کند، این نکته است که انسان در این دنیا موجودی رها نیست و بر اساس هدفی که همانا رسیدن به قرب پروردگار عالم است، خلق شده است. اگر هیچ هدفی برای زندگی دنیایی قابل تصور نبود، همه چیز عبث و بی معنا  می‌شد.

وی افزود: بنا بر ترجمه آیه فوق، انسان در این عالم در محضر خداوندی است که تمام اعمال او را ثبت و ضبط می‌کند. آدمی باید بداند هر عملی که از او سر می‌زند، در زندگی اش تأثیر مستقیم دارد. خداوند نیز در این باره می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده اید، تقوا پیشه کنید و نگاه کنید که برای فردایتان چه کار می‌کنید.»

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: توجه به این نکته بسیار ارزشمند است که انسان بداند هر عملی که انجام می‌دهد نوعی معماری برای فردای او یعنی آینده، برزخ و قیامت است. در نتیجه توجه بسیار لازم است که ما بدانیم تمام اعمال ما در زندگی مان اثری دارد و از آن نیز بالاتر اینکه خداوند می‌فرماید هر اتفاقی که در زندگیتان می‌افتد، بدان معمار آن اتفاق خودت هستی.

حجت الاسلام قوامی ادامه داد: خداوند در قسمتی از آیه ۷ سوره اسراء می‌فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا»؛ اگر نیکی و احسان کردید، به خود کرده‌اید و اگر بدی و ستم کردید باز به خود کرده‌اید. انسان تمام اعمالش حساب و کتاب دارد. مضمون این آیه در قرآن بسیار تکرار شده است. حال اگر بنا را بر همین مطلب بگذاریم که خطایی انجام ندهیم و یا اشتباهاتمان را به حداقل برسانیم، باید بگویم که این امر شدنی است.

وی گفت: بر اساس همین اصل قرآنی اگر بنایمان این باشد که ظلم نکنیم و خدایی نکرده دیگران را اذیت نکنیم، نتیجه اش این است که خودمان راحت‌تر زندگی می‌کنیم. متاسفانه شاهد آن دسته از انسان‌هایی هستیم که فکر می‌کنند همه چیز در عالم رها است و هیچ حساب و کتابی ندارد. آنها دچار اضطراب هستند؛ زیرا فکر می‌کنند هر لحظه ممکن است یک بدی به آن‌ها برسد. در صورتی که بدی طبق آیه قرآن بر اساس اعمال خود انسان است و این‌ها قابل کنترل است.

این کارشناس مذهبی در ادامه توضیح داد: اگر ما بدی نکنیم هیچگاه بدی نمی‌بینیم و این قانون را خداوند قرار داده و عالم را نیز اینگونه طراحی کرده است. در نتیجه اگر انسان همین را مبنای کار و زندگی خود قرار دهد و بگوید من تصمیم دارم از این به بعد به خودم کمتر ضربه بزنم، باید دیگران را کمتر مورد آزار و اذیت خود قرار دهم.

حجت الاسلام قوامی تصریح کرد: همچنین اگر بخواهیم به خودمان خدمت کنیم باید به دیگران سود برسانیم و به دیگران بیشتر کمک کنیم. در اطراف خود می‌بینیم افراد دریا دلی هستند که سرمایه کمی دارند، ولی همین سرمایه کم را در خدمت به دیگران استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: اگر این اصل که هر عملی در زندگی ما اثری دارد را باور کنیم، در درجه اول آسیب کمتری به خودمان می‌رسانیم و در درجه دوم با یاری دیگران خدمت بیشتری به خودمان می‌کنیم. در همین زمینه اهل بیت (ع) در روایتی می‌فرمایند: «اگر بخواهید مردم با فرزندان شما خوب برخورد کنند، شما هم با فرزندان دیگران خوب برخورد کنید».

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین