عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
تبدیل نماز جمعه به میزخدمت همچنین تبدیل تریبون نماز جمعه به تریبون طرح و پیگیری مطالبات مردمی هم‌زمان حضور مداوم نماینده ولی‌فقیه در میادین و عرصه‌های مختلف سبب شده تا در میان عامه مردم به‌جای عنوان «امام جمعه» به‌عنوان «امام هر روز هفته» مطرح شود.

عقیق:از اهواز، اردیبهشت‌ماه 1398 بود که بعد از زمزمه‌های فراوان درباره انتصاب حجت‌الاسلام سیدمحمدنبی موسوی‌فرد امام جمعه خرمشهر به‌عنوان نماینده ولی فقیه‌ در خوزستان و امام جمعه اهواز، سرانجام حکم وی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر و توسط آیت‌الله گلپایگانی ابلاغ شد.

وی که در دوران تصدی امامت جمعه رامهرمز و خرمشهر نیز به مردمی‌بودن و ساده‌زیستی شهرت داشت، این‌بار به‌عنوان نماینده ولی فقیه در خوزستان به بارقه امیدی برای محرومان و مستضعفان در جای‌جای خوزستان تبدیل شد. دیدگاه، مواضع و سوابق وی از وقوع اتفاقاتی کم‌سابقه در خوزستان خبر می‌داد. برداشتن نرده‌های مصلای نماز جمعه اهواز، پایین آوردن جایگاه اقامه نماز جمعه از ارتفاع 3 متری به میان جمعیت نمازگزاران، تعدیل در وضعیت تیم حفاظت و تأکید بر عدم برخورد امنیتی با مردم همچنین تبدیل نماز جمعه اهواز به میز خدمت به مردم را می‌توان نخستین تغییرات ملموس بعد از این انتصاب دانست، اما این‌ پایان تحولات نبود.

پیش‌از این نیز حضور «حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» در جبهه‌های دفاع از حرم حضرت زینب (س) و نبرد با تروریست‌های تکفیری در سوریه همچنین جوشکاری وی در جریان آب‌رسانی بر شهرستان‌های جنوبی خوزستان در شرایط بحران آب آن سال از اتفاقاتی بود که در قاب رسانه‌ها ماندگار شد که رهبر معظم انقلاب نیز با صدور پیامی از اقدامات پیگیرانه وی به‌عنوان امام جمعه وقت خرمشهر قدردانی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در نقشی خاص و متفاوت

سکونت وی در یکی از نقاط محروم کلان‌شهر اهواز و کنارگذاشتن خودروهای لوکس و شاسی بلند خارجی با هدف کاهش اختلاف طبقاتی با مردم محروم، حضور وی به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در میان توده‌های مختلف مردمی، سفر‌های بدون تشریفات به محروم‌‌ترین و صعب‌العبور ترین نقاط در شهرستان‌های مختلف استان خوزستان و گفت‌وگوی چهره به‌چهره با مردم همچنین حذف امضاهای طلایی و تلاش برای رسیدگی یک‌سان به درخواست‌های مردمی را می‌توان از دیگر اتفاقاتی دانست که موجب شد «سیدمحمدنبی موسوی‌فرد» به امید اول مردم خوزستان به ویژه محرومان و مستضعفان به‌عنوان یک ملجأ مطمئن تبدیل شود.

در جریان سیلاب سال 98 نیز حضور میدانی حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در حساس‌ترین نقاط آسیب‌دیده از سیل آن سال و ارسال گزارش‌ مشاهدات میدانی به دفتر رهبر معظم انقلاب موضوعی‌یست که در گسیل امکانات به خوزستان و تسریع رسیدگی به مردم سیل‌زده تأثیر مستقیم داشت. بعدها نیز در جریان تجمعات کارگری کارگران نیشکر هفت تپه، نماینده ولی فقیه در خوزستان جزو معدود چهره‌های مردمی بود که در بدون اطلاع قبلی و بدون تشریفات مرسوم در جمع ساده و صمیمی کارگران حضور یافت و رسماً درباره مسائل نیشکر هفت تپه موضع‌گیری کرد و البته در تماس با مقامات ارشد قضایی و بازرسی صدای رسای کارگران بود. حضور وی در غیزانیه و مطرح کردن عنوان «بی‌آبی غیزانیه‌ها در خوزستان» نیز از سوی نماینده‌ ولی‌فقیه در خوزستان سبب شد تا مناطق محروم بی‌آب دیگر در نقاط مختلف استان برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی کانون توجه مقامات کشوری قرار گیرد.

فرستاده در میدان؛ امام هر روز هفته خوزستان

با آغاز بارش‌های پاییزی در روزهای اخیر و وقوع بحران آب‌گرفتگی و بالاآمدن فاضلاب در نقاط مختلف استان خوزستان همچون برخی مناطق اهواز و البته بندر امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام موسوی‌فرد برخلاف دیگر مسئولانی که مسئولیتی مستقیم در بحران پیش‌آمده داشتند و درگیر جلسات و ارائه گزارش عملکرد‌ در رسانه‌ها بودند، شخصاً در مناطق بحرانی حضور یافته و پای درد دل مردم آسیب دیده می‌نشیند، به درددل‌ها گوش فرا می‌دهد و بعد تلاش می‌کند تا در محل از طریق تماس با مقامات کشوری و البته انعکاس مشاهدات خود و مطالبات مردم آسیب‌دیده از بحران پیش‌آمده در رفع مشکلات آنان یاری‌گر باشد.

تبدیل نماز جمعه اهواز به میزخدمت مسئولان به مردم همچنین تبدیل تریبون نماز جمعه اهواز به تریبون طرح و پیگیری مطالبات اقشار مختلف مردمی هم‌زمان حضور مداوم این «سیدانقلابی» در میادین و عرصه‌های مختلف  سبب شده تا امام جمعه اهواز به‌عنوان «امام هر روز هفته» مطرح شود. نماینده ولی‌فقیه در خوزستان را می‌توان جزو معدود ائمه جمعه‌ای دانست که بعد از نماز جمعه  هر هفته اهواز تا آخرین نفر پاسخگوی مراجعات مردمی‌یست.

تلفیق علم، اخلاق و مردم‌داری دینی

در کنار ساده‌زیستی، مردم‌داری و انقلابی‌گری، درس‌های اخلاق و خارج فقه «حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» هر هر هفته در اهواز برقرار است. سوابق علمی نماینده ولی فقیه در خوزستان شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد اما سطح علمی بالای ایشان را می‌توان در متن حکم مقام معظم رهبری خطاب به «حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» بهتر درک کرد. در حکم انتصاب نماینده ولی‌فقیه در خوزستان از سوی رهبر معظم انقلاب خطاب به وی آمده: «جنابعالی را که بحمدلله متصّف به علم و عمل و خصوصیات شایسته و روحیه خدمت و گرایش مردمی می‌باشید و آزمون نیکوئی را در عرصه امامت جمعه و جماعات گذرانده‌اید به نمایندگی خود در خوزستان و امامت جمعه‌ی اهواز منصوب می‌کنم».

«حجت‌الاسلام ‌موسوی‎فرد» که نزد علمای برجسته‌ای همچون مرحوم آیت‌الله میرزا جواد تبریزی در اصول و فقه، مرحوم آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی در فلسفه و آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در تفسیر - علوم دینی را در سطوح بالایی فرا گرفته، سه روز در هفته را به تدریس دروس خارج فقه و 1 روز هفته را به تدریس اخلاق فعالیت دارد. کلاس‌های آموزش علوم دین «حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» همواره در یک مکان نسبتاً عمومی برگزار شده و تا پیش از شیوع بیماری کرونا جلسات تدریس وی به محلی برای پاسخ به مراجعات مردمی در ساعات بعد از پایان تدریس علوم دین تبدیل شده بود.

نقش فعال نماینده ولی‌فقیه در مبارزه با فساد

در این مدت کوتاه نیز «حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» نقش فعالی را عرصه مبارزه با فساد و احقاق حقوق حقه مردم خوزستان از خود نشان داده که نمی‌توان ارتباط نزدیک وی با رئیس‌قوه قضاییه را در تعیین خوزستان به عنوان نخستین مقصد سفر استانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی همچنین اعزام رئیس سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس قوه قضاییه طی هفته اخیر انکار کرد.

با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان، «حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» موارد متعددی را به «حجت‌الاسلام درویشیان» به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس‌ ‌قوه‌قضاییه در ارتباط با مشکلات پیش‌آمده متذکر می‌شود و در نهایت اطلاعات دقیقی را از وضعیت مناطق آسیب‌دیده در جریان بحران اخیر در جای‌جای خوزستان به وی ارائه می‌دهد، هم‌زمان نیز از رئیس سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد تا روند رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در اداره کل بازرسی خوزستان در ارتباط با تخلفات دستگاه‌های مختلف را شخصاً پیگیری کند.

حمایت از مطالبه‌گری و تشکیل‌ هسته‌های مسجد‌محور

«نماینده ولی‌فقیه در خوزستان» جزو معدود چهره‌ها در خوزستان است که همواره بر ضرورت احیای فرهنگ صحیح مطالبه‌گری مطابق توصیه‌های مقام معظم رهبری تأکید داشته و خود نیز در این مسیر تلاش کرده تا با حمایت جریانات مطالبه‌گر فعال در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به تقویت این جریانات مطالبه‌گر در نقاط مختلف استان خوزستان با محوریت مساجد بپردازد.

«حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» مسجدمحوری و احیای نقش مساجد در تشکیل‌ هسته‌های فرهنگی و اجتماعی را ضروری دانسته و تلاش می‌کند تا با ایجاد شبکه‌ای از تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی مسجدمحور در سطح استان خوزستان با جذب مطالبه‌گران انقلابی فعال در چارچوب، مطالبه‌گران را تحت حمایت دفتر نماینده ولی‌فقیه در خوزستان قرار دهد.

هم‌زمان نیز تشکیل شورای فرهنگی و شورای قرآنی با دعوت از علما و صاحب نظران برجسته حوزه فرهنگی و قرآنی استان خوزستان با هدف ترسیم چشم‌انداز 20 ساله فرهنگی استان از دیگر اقدامات نماینده ولی‌فقیه در خوزستان است که با برگزاری جلسات هفتگی پیگیری می‌شود.

احیای امید به آینده‌ روشن در میان دغدغه‌مندان جوان

ارتباط تنگاتنگ «نماینده ولی‌فقیه در خوزستان» با اقشار جوان و نوجوان، آغوش باز وی برای پذیرش مطالبات، نظرات و انتقادات نسل جوان انقلابی موضوعی‌یست که موجب شده تا محبوبیت بالایی در میان این قشر داشته باشد. توجه به دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان انقلابی، تلاش برای احیای امید به آینده روشن در این قشر و البته تأکید بر ضرورت روی کارآمدن مدیران جوان کارآمد و انقلابی از دیگر شاخصه‌های نماینده ولی‌فقیه در خوزستان است.

«حجت‌الاسلام موسوی‌فرد» در میان دغدغه‌مندان جبهه انقلاب استان خوزستان، به‌عنوان ملجأ و پناه‌گاه مطمئن در هنگام مواجهه با موانع و مشکلات شناخته می‌شود، ملجأیی برای احیای امید در نسل جوان دغدغه‌مند انقلاب.

مطمئناً با استمرار تأکید بر ساده‌زیستی، مردم‌داری، مبارزه با فساد و روی کار آمدن مدیران جوان انقلابی از سوی نماینده ولی‌فقیه در خوزستان علاوه بر ائمه جمعه شهرستان‌های مختلف استان، دیگر مقامات و مسئولان ارشد استان نیز ملزم به همراهی و حرکت در این مسیر خواهند شد به ویژه در شرایطی که یک دولت جوان انقلابی روی کار آید، پس می‌توان به «آینده روشن» برای خوزستان و خوزستانی امیدوار بود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین