عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
در حالی که سال گذشته تفاهم‌نامه حج تمتع در آذرماه منعقد شد، امسال هنوز طرف سعودی نه تنها از ایران، بلکه از هیچ کشوری برای امضای تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۰ دعوت نکرده است.

عقیق:هر ساله در این ایام طرف سعودی برای انجام مذاکرات حج تمتع سال بعد، از کشورهای مختلف دعوت می‌کرد تا پس از مذاکرات، تفاهم‌نامه حج منعقد و به امضای طرفین برسد.

چشم‌انتظاری کشورها برای حج ۱۴۰۰

بر همین اساس، آذرماه سال گذشته نیز به دعوت سعودی‌ها، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در صدر هیأتی به عربستان رفت و در این سفر پس از انجام مذاکرات مختلف، تفاهم‌نامه حج ۹۹ به امضای مسؤولان حج ایران و عربستان رسید.

اما امسال با وجود بازگشایی درهای مسجدالحرام و از سرگیری عمره مفرده در ایام شیوع کرونا، طرف سعودی تصمیم قطعی برای برپایی حج تمتع نگرفته است و کشورها در انتظار تصمیم دولت عربستان هستند.

بلاتکلیفی عربستان درباره نحوه برپایی حج ۱۴۰۰

به گفته یک منبع آگاه، سعودی‌ها هنوز از هیچ کشوری برای برنامه‌ریزی حج تمتع و امضای تفاهم‌نامه حج دعوت نکرده‌اند؛ در حالی که در سال‌های گذشته تا این زمان بیش از ۲۰ کشور برای مذاکرات حج و تفاهم‌نامه به عربستان سفر کرده بودند. بر همین اساس به نظر می‌رسد که  عربستان همچنان در انتظار است تا درباره وضعیت حج تمتع به نتیجه برسند و تصمیم‌گیری کنند.

سال گذشته با وجود آمادگی بسیاری از کشورها برای تشرف به خانه خدا در ایام حج، عربستان چند هفته قبل از آغاز عملیات حج، از نپذیرفتن زائر خارجی خبر داد و حج تمتع ۹۹ برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان برپا شد که این تصمیم سعودی‌ها با مخالفت‌هایی از سوی بسیاری از کشورهای اسلامی مواجه شد؛ تا جایی که متولیان حج کشورمان از برپایی حج تمتع به صورت داخلی انتقاد کرده و خواستار اعزام گروهی کوچک از هر کشور شده بودند.

با این وجود عربستان مدعی بود با توجه به اینکه ۷۰ درصد سهمیه حج امسال را به زائران خارجی ساکن عربستان داده است، با توجه به نبود رابطه سیاسی و وجود کنسولگری ایران در عربستان، هیچ یک از شهروندان ایرانی در این کشور حضور ندارند و به همین ترتیب در حج امسال زائر ایرانی هم نداشتیم.

به گزارش فارس، حج تمتع امسال برای کشورهای مختلف لغو شد و فقط مردم ساکن عربستان پس از انجام آزمایش کرونا و طی کردن قرنطینه به مناسک حج و مسجدالحرام مشرف شدند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین