عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
حجت الاسلام مؤمنی:
حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به اهمیت زیارت خصوصاً روز زیارتی امام رضا (ع) گفت: دراین زمینه کلام امام رضا (ع) چراغ راه است که فرمودند: امام برای ما همچون همدم و رفیق، پدر مهربان و برادرِ همسان و مادر نیکوکار نسبت به فرزند کوچکش است.

عقیق:چهارشنبه‌ها روز زیارتی امام مهربانی‌ها، ثامن الحجج، علی ابن موسی الرضا (ع) است. از دیرباز عاشقان و دلدادگان آقا در این روز دل را به سمت مضجع منور آقا روانه کرده و با سلامی، عرض ارادت می‌کنند به ساحت شمس خراسان.

در وصف و فضیلت زیارت از راه دور ائمه‌ اطهار (ع) و به ویژه امام هشتم (ع) روایات فراوانی نقل شده و می‌طلبد تا در کشوری که متعلق به امام رضا (ع) است، بستری فراهم شود که دل‌های شیعیان و محبین ثامن‌الائمه (ع)، هفته‌ای یک‌ بار در روزی که به نام حضرت است، متوجه بارگاه پرنور این امام خوبی‌ها شود و از این رو، چهارشنبه‌های ما بیش از هر روز دیگری از هفته، امام رضایی باشد.

به منظور تبیین برکات انس با حضرت ثامن الحجج (ع) به خصوص در روز زیارتی حضرت، با حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و از خطبای سرشناس کشورمان، گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن تقدیم می‌شود.

حجت‌الاسلام مؤمنی در پاسخ به این سؤال که چهارشنبه‌ها چه ظرفیتی برای انس و ارتباط بیشتر با امام رضا (ع) دارد، اظهار کرد: ما در زندگانی دنیایی نیازمند پشتوانه و تکیه‌گاه هستیم وگرنه همچون طفلی گمشده، بی پناه خواهیم بود. در این میان کلام نورانی امام رضا (ع) خود چراغ راه است که فرمودند: «الإِمامُ الأَنیسُ الرَّفیقُ ، وَالوالِدُ الشَّفیقُ ، وَالأَخُ الشَّقیقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ» یعنی امام برای ما همچون همدم و رفیق، پدر مهربان، و برادرِ همسان و مادر نیکوکار نسبت به فرزند کوچکش است.

دور شدن از استرس‌ها و تشویش‌ها

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به عبارت بهتر، همه گرفتاری‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌هایی که متوجه فرد و جامعه ما است به واسطه این کلام نورانی برطرف می‌شود، اینکه امام رضا (ع) را همچون پدری دلسوز و مادری نیکوکار در همه گرفتاری‌ها و ابتلائات بدانیم، نازل‌ترین ثمره‌اش دور شدن از استرس‌ها و تشویش‌هایی است که جامعه ما را در سطوح مختلف درگیر کرده است.

وی درباره کیفیت انس و الفت با امام رضا (ع) در شرایط کرونایی کشور بیان کرد: در تعریف زیارت آمده است: «حضورُ زائر عِند المزور»، این حضور می‌تواند فیزیکی و در محضر امام حی باشد، یا بواسطه زیارت مضجع شریف امام (ع) و یا از دور انجام شود چنان که در زیارت امام حسین (ع) و حضرت خاتم الانبیاء (ص) نیز زیارت از بعید، آمده است.

حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد: همه آنچه را که در روایات نسبت به زیارت آمده، می‌توان در این مصرع یافت که می‌گوید: «بُعد منزل نَبُوَد در سفر روحانی». باید توجه داشت اعتقاد به امام (ع)  به انسان سکون و آرامش قلبی می‌دهد تا از ناملایمات و امواج منفی که در اثر ابتلائات بر ما و زندگی‌مان عارض شده، به سلامت و ایمن عبور کنیم.

این خطیب مذهبی اضافه کرد: شخصاً بسیار دیده‌ام افرادی را که در ساعات مشخصی از روز به امام رضا (ع) سلام می‌دهند و در سایه این انس، در ابتلائات کم نمی‌آورند چون حضرت رضا (ع) را حامی و پشتیبان خود می‌دانند و با این اعتقاد از عنایات امام رئوف (ع) بهره‌مند می‌شوند.

تأثیر انس با امام رضا (ع)

وی درباره تأثیر انس با امام رضا (ع) به ویژه در چهارشنبه‌ها برای ایجاد شود و نشاط معنوی، ابراز کرد: به طور مثال در حال حاضر که برخی‌ها می‌گویند، جامعه در موج سوم و بعد از گذشت چند ماه از شیوع کرونا آن نشاط معنوی قبل را ندارد، صحیح نیست چون شخصاً در متن جامعه هستم و از نزدیک می‌بینم وقتی نام مبارک امام رضا (ع) می‌آید گویی روح از بدن افراد جدا می‌شود. اینکه این روزها هم بسیاری از مردم کشورمان علی‌رغم عشق و علاقه به زیارت حضرت (ع) نمی‌توانند بروند صرفاً برای رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی بهداشتی است.

حجت‌الاسلام مؤمنی بیان کرد: سراغ دارم خانواده‌هایی را که وقتی متوجه امام رضا (ع) می‌شوند شور و نشاط معنوی خاصی می‌یابند. چندی پیش به تنهایی در منزل یکی از آشنایان مهمان بودم، به محض اینکه ساعت هشت شب شد همه اعضای آن خانواده به پا خاستند و دست بر سینه به حضرت رضا (ع) سلام دادند. این ارتباط باعث شادی و نشاط قلب و آرامش درون می‌شود. اساساً این قسم انس و الفت‌ها با امام رضا (ع) اگر افزایش یابد و جامعه نسبت به کرامات و عنایات حضرت (ع) توجه داده شود، قطعاً در همین شرایط کرونایی هم شور و نشاط معنوی افراد و جامعه افزایش می‌یابد.

وی به برکات وجود مقدس امام رضا (ع) در زندگی ما ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از اوج‌گیری مجدد کرونا با پرچم آستان قدس رضوی (ع) در منزل یکی از روستاییان که فرزندشان به دست جوانی کم سن و سال به قتل رسیده بود حضور یافتیم، اولیای دم تا متوجه شدند ما از آستان قدس رضوی و برای چه نیتی رفته‌ایم، به حرمت امام رضا (ع) رضایت دادند!

تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت چهارشنبه‌های امام رضایی

حجت‌الاسلام مؤمنی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت چهارشنبه‌های امام رضایی برای بهره‌مند کردن جامعه از کرامات رضوی (ع)، اظهار کرد: باید مصادیق معتبر و مستند کرامات رضوی به جامعه شناسانده شود. معنای اینکه امام رضا (ع) می‌فرمایند برای ما همچون همدم و رفیق، پدر مهربان، و برادرِ همسان و مادر نیکوکار نسبت به فرزند کوچکش هستند، باید برای مردم تبیین شود تا بدانند در پناه امام رئوف (ع) چه معجزاتی رخ داده است و می‌تواند رخ دهد.

این استاد حوزه علمیه افزود: برای مثال پیکر مطهر یک شهید اشتباهی به مشهد برده و بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود که آن شهید علاقه‌مند بوده به زیارت امام رضا (ع) برود!. ما باید این کلام نورانی حضرت (ع) را در صدر قرار دهیم و مصادیق تاریخی آن همچون اتفاقاتی را که برای پیر پالان دوز یا آن حمامی افتاده و در کتب معتبر نقل شده است، بیان کنیم چرا که عامل دلگرمی مردم می‌شود. این قسم وقایع و کرامات توسط مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی ثبت و ضبط شده و شرح و نقل‌شان برای مردم، دلگرم کننده است.

تمسک و توسل به اهل بیت (ع)

وی درباره برکات امام رضایی کردن چهارشنبه‌ها و نیز در دفع و رفع بحران کرونا، گفت: در شرایط حاضر تنها راه نجات، تمسک و توسل به اهل بیت (ع) است؛ چنان که اباالرضا (ع)، حضرت موسی بن جعفر (ع) فرمودند: خوشا به حال شیعیان که در زمان غیبت به محبت ما اهل بیت (ع) متمسک می‌شوند. این یعنی تنها راه دفع بحران‌ها و بلایا تمسک به این محبت است.

حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: اگر با ابتلائات و بحران‌ها، به ازدیاد توکل و توسل برسیم این ابتلا از ما دفع می‌شود تنها راه این ازدیاد تمسک به معصومین (ع) به ویژه به امام رضا (ع) در چهاشنبه‌ها است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین