عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات:
حجت‌الاسلام باباخانی درباره حضور مداحان در آب گرفتگی ماهشهر و بندر امام گفت: مداحان در حوزه مسائل اجتماعی کنار مردم هستند و با حضور در مناطق بحرانی برای برطرف شدن مشکلات فعالیت‌ می‌کنند.

عقیق:حجت الاسلام مجید باباخانی مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگویی در خصوص حضور مداحان در مناطق سیل زده گفت: یکی از رویکردهای سازمان تبلیغات این است که نسبت به مشکلات مردم بی اهمیت نباشد در واقع کار فرهنگی در کشور بدون اهمیت به مشکلات مردم انجام نمی‌شود. روحانی، مبلغ و یا مداحی که فعالیت فرهنگی می‌کند و یا مؤسسه و کانون تبلیغی و فرهنگی نمی‌توانند نسبت به مشکلات بی تفاوت باشند. اگر مشکلاتی در خصوص معیشت و نزول بالای طبیعی مثل سیل و زلزله پیش آمده باشد و به آنها نپردازیم نمی‌توانیم مسائل دینی خود را هم پیش ببریم.

حجت الاسلام باباخانی با بیان اینکه برای مشکلات مردم اساساً گوش شنوایی پیدا نمی‌شود، افزود: در دین اگر فردی در مصیبتی قرار گرفته باشد همراه شدن با او بسیار مورد تاکید قرار گرفته است که توجه به این نکته باعث شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی در لایه‌های ناخودآگاه می‌شود. این نکته مبنای کلی است که در این دو سالی که حجت الاسلام قمی در رأس امور سازمان تبلیغات قرار گرفته‌اند آن را تقویت کرده‌اند.

مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اضافه کرد: در این رویکرد مداحان اهل بیت (ع) هم جز چهره‌هایی هستند که برکت دستگاه امام حسین (ع) در نزد مردم مقبولیتی دارند و می‌توانند از این جایگاهی که دارند به نفع مردم و در جهت برطرف شدن مشکلات آنان استفاده کنند.

باباخانی با اشاره به اینکه مداحان می‌توانند صدای مردم را به گوش مسئولین برسانند افزود: با توجه به اینکه در ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) سیلی اتفاق افتاد و بسیاری از مردم از قبل مشکلاتی داشتند و مداحان به آنجا عزیمت کرده و با مشکلات مردم از نزدیک آشنا شدند. این افراد بخاطر محبوبیت در بین مردم و جوان‌هایی که آنها را می‌شناختند تسلی خاطری فراهم آورد تا همه دیده شوند و هم احساس کنند صدای آنها را کسی می‌شنود.

وی افزود: این افراد از جایگاه خود برای دریافت کمک‌های مردمی استفاده کنند و در حال حاضر بسیاری از مداحان شماره مشترکی را اعلام کردند تا برای حل مشکلات مردم هزینه شود. با مسئولین بعضی از نهادها جلساتی گذاشتند و موضوع مسکن مردم را پیگیری می کنند که امیدواریم مسئولین نیز جدی تر این امور را پیگیری نمایند.

باباخانی با اعلام اینکه مردم اعتماد خاصی نسبت به وعاظ و مداحان دارند، گفت: بندر امام و ماهشهر مراکزی هستند که در قطب پتروشیمی قرار دارند چند شرکت پتروشیمی که هزاران میلیارد دلار سرمایه کشور را در دست دارد در این مناطق هستند. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها رقم بسیار بالایی است. میلیاردها هزینه مسئولیت اجتماعی است که متأسفانه شرکت‌ها معلوم نیست آن را در کجا هزینه کرده‌اند یا در موضوع آلایندگی درصدی باید در منطقه خرج می‌شد که چنین امری رقم نخورده است اینکه شرکت‌ها پول را دادند یا نه نمی‌دانیم اینکه در کجا این هزینه‌ها خرج شده است را نمی‌دانیم اما تنها چیزی را که متوجهیم و می‌بینیم این است که مردم منطقه از اولویات و بدیهیات و ضروریات زندگی محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه پمپ‌های مناطق سیل زده معیوب هستند گفت: وقتی سیل می‌آید پمپ‌هایی هستند که مانع آب گرفتگی و سیل می‌شوند که اکثر این پمپ‌ها خراب بوده و یا دچار نقص شده‌اند. فاضلاب نیز یکی دیگر از مشکلات این منطقه است و از آنجایی که مردم با آب طرف نیستند بلکه خانه‌هایشان را فاضلاب پر کرده است به مراتب دچار اذیت بیشتری می‌شوند.

مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات با بیان اینکه مردم در این مناطق با ابتدایی‌ترین موضوعات دچار بحران هستند گفت: اشتغال جوانان از جمله موضوعی است که که در این منطقه وضعیت بحرانی را به وجود آورده است. بالاخره باید اتفاقاتی در این محدوده رقم بخورد ارگان‌های مختلف تقصیر را بر گردن ارگان دیگر می‌اندازند و کسی به دنبال حل مساله نمی‌گردد برای همین مداحان گرامی تلاش کردند تا از طریق رئیس قوه قضائیه بررسی شود چرا که این بحث قضائی و مالی است و مردم باید به حقوق خود برسند که دیروز نیز حجت الاسلام رئیسی دستور پیگیری سریع این امر را صادر نمودند.

وی گفت: مداحان در حوزه مسائل اجتماعی در کنار مردم هستند پیام قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود و مداحان اهل بیت (ع) با توجه به وضعیت مردم مناطق کم برخوردار در آن مسیر قدم بر می‌دارند و امر به معروف و نهی از منکر را در لایه‌های فرهنگی با حفظ مصالح انجام می‌دهند و با حضور در مناطق آسیب دیده برای برطرف شدن مشکلات فعالیت‌هایی را انجام دادند.

حجت الاسلام باباخانی با اعلام اسامی مداحانی که در این زمینه مشارکت داشته‌اند افزود: سیدرضا نریمانی، مهدی رسولی، سیدامیر حسینی، محسن عرب خالقی، سعید کرمعلی، حاج مهدی سلحشور، سعید حدادیان و حاج صادق آهنگران در متن قضایا هستند در واقع مداحان بسیاری کمک‌های زیادی را انجام داده‌اند. بسیاری از آنها در فضای مجازی اعلامیه‌های کمک را منعکس و منتشر کردند تا کمک‌ها از سوی مردم دریافت شود. محمد حسین پویان فر و افراد زیادی از پیر غلامان همه در این طرح همدل هستند.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت و پتانسیل حضور مداحان گفت: نه در ماهشهر بلکه در کل کشور مداحان از جایگاه و مقبولیتی که دارند می‌توانند برای فعالیت‌های جهادی و حل مشکلات مردم علی‌الخصوص در مناطق محروم استفاده کنند.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین