عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
«رضا نصرالله لنکرانی» با ۷ دهه سابقه شمرخوانی در تعزیه، امروز به دیدار باقی شتافت.

عقیق:رضا نصرالله لنکرانی مشهور به «رضا شمر» که از چهره‌های شاخص تعزیه ایران بود، امروز (یکشنبه ۱۶ آذر) در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

او از کودکی پیش ناپدری‌اش شبیه‌خوانی را یاد گرفت و اولین بار در تکیه نفرآباد شهرری تعزیه خواند. ابتدا هم قاسم‌خوان و رقیه‌خوان و علی‌اکبرخوان بود تا اینکه فهمید اشقیاخوان بیشتر به قامت او می‌آید؛ به همین دلیل به قول خودش «رضا شمر» شد و آنقدر مخالف‌خوانی را خوب اجرا می‌کرد که چندین بار از سوی مردم کتک خورد!

او علاوه بر شهرهای ایران، در کشورهایی همچون ایتالیا، هند و آمریکا هم تعزیه اجرا کرده است.

تعداد بازدید : 103
اجرای حاج رضا لنکرانی در 87 سالگی از روی ویلچر

 

خبرگزاری فارس درگذشت این چهره ماندگار تعزیه ایران را تسلیت می‌گوید. انجمن تعزیه ایرانیان هم درگذشت استاد لنکرانی را تسلیت گفته است.

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم طی پیامی درگذشت این هنرمند تعزیه کشور را به اهالی هنرهای نمایشی کشور تسلیت گفت:

«تعزیه امروز ایران عزادار فقدان هنرمندی است که سال‌ها عمر و وجود خود را وقف این هنر کرد. رضا نصرالله لنکرانی تعزیه‌خوانی ماهر و مجرب که در خانواده‌‌ای تعزیه‌خوان متولد شد، صبح امروز چهره در نقاب خاک کشید و ما را با اندوهی فراوان تنها گذاشت.

زنده‌نام لنکرانی که برادر ناتنی مرشد ولی‌الله ترابی است، سال‌ها با هنرنمایی‌های خود غلامی اهل بیت(ع) را کرد. بی‌شک توانمندی‌های این هنرمند در تعزیه علاقه‌مندان بسیاری را به سوی این هنر جذب و برای آینده تعزیه کشور تربیت کرده است.

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درگذشت این سرمایه گرانبهای تعزیه و آیین‌های نمایشی کشور را به تمامی هنر دوستان و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.»

 

منبع:فارس

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین