عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
امام حسن عسکری (ع) با تدبیر و توانایی خود توانستند بار امامت را به بهترین نحو به سر منزل مقصود برسانند و موضوع مهدویت را مدیریت کنند.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین مرتضی نظری سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگویی، به وظیفه امام حسن عسکری (ع) در ایجاد مقدمات غیبت اشاره کرد و اظهار داشت: امت اسلامی از بشارت‌های پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام درباره ظهور منجی آگاهی داشت و امام حسن عسکری (ع) می‌بایست تجلی این حقیقت بزرگ را مهیا سازد در مقابل حاکمان جور نیز متوجه و منتظر این حقیقت بودند و همین مسأله نگرانی‌های بزرگ و و حشتناکی را برای آن‌ها ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: ترس شدید حاکمان جور باعث شد، به اقدامات خشونت باری علیه امامان معصوم (ع) دست بزنند، به عنوان مثال، محل سکونت آنان را در پادگان نظامی قرار دادند؛ تا بهتر تحت مراقبت‌های شدید باشند. پدر بزرگ امام عصر (عج) یعنی امام هادی (ع) را در ۴۲ سالگی و امام حسن عسکری (ع) نیز در ۲۸ سالگی به شهادت رساندند. این  ها  گویای جو خفقان آور و بسیار پر مخاطره زمان امام حسن عسکری (ع) است.

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت
این کارشناس مذهبی برای اینکه با مشکلات عصر امام حسن عسکری (ع) بیشتر آشنا شویم به روایتی از ایشان اشاره کرد و افزود: امام یازدهم شیعیان در روایتی فرمودند: «بنی امیه و بنی عباس به دو علت شمشیر بر ما نهادند: یکی آنکه  می‌دانستند که در خلافت هیچ حقی ندارند؛ از این رو از ادعای ما نسبت به آن و از قرار گرفتن حکومت در جایگاهش می‌ترسیدند و دوم آنکه از خبر‌های متواتر آگاه شده بودند که از میان رفتن پادشاهی زورگویان و ظالمان به دست قیام کننده ما خواهد بود و شک نداشتند که خودشان از زورگویان و ظالمان هستند».

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در ادامه روایت می‌فرمایند: «از این رو برای کشتن اهل بیت پیامبر (ص) و نابود کردن نسل او تلاش کردند، به طمع این که از تولدش (مهدی موعود) جلوگیری کنند یا او را بکشند و خداوند نخواست که کار او برای هیچ کدامشان آشکار شود تا آنکه نورش تمامیت یابد حتی اگر که کافران نپسندند. (وسایل الشیعه/۳/۵۷۰)

امام حسن عسکری (ع) برای ظهور منجی و تحقق وعده حتمی خداوند چه باید می‌کرد؟

حجت الاسلام نظری به برخی از اقدامات امام حسن عسکری (ع) برای ایجاد مقدمات غیبت اشاره و اظهار داشت: امام یازدهم شیعیان به خوبی از رسالت بزرگ خود آگاه بود و با فراست الهی در مسیر تحقق وعده تخلف ناپذیرخدا اقدامات مهمی را انجام دادند.

اقدامات امام حسن عسکری (ع) برای غیبت امام عصر (عج)

تقویت باور‌های بنیادین شیعه درظهور منجی از نسل پیامبر (ص)

این پژوهشگر دینی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) نزدیکان و دوستان مورد اعتمادش را از ولادت امام عصر (عج) آگاه ساخت و به شیوه‌های مختلف به گوش دوستداران رساند. این شیوه طبیعی باعث می‌شد زمینه‌های انحراف در میان شیعیان به تدریج از میان برود حتی آن حضرت در برخی شرایط، فرزندشان را به یاران خاص خود نشان می‌دادند.

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت
وی گفت: در روایتی از ابوغانم خدمتکار نقل شده است که برای امام عسکری(ع) فرزندی زاده شد که او را محمد نامیدند او را در روز سوم به اصحابش عرضه داشت و فرمود: این اختیاردار شما پس از من و جانشین من بر شماست و او قیام کننده‌ای است که به انتظار او گردن‌ها کشیده می‌شود و هنگامی که زمین از ظلم پر شود خروج کرده، آن را پر از داد و عدل می‌کند. (کمال الدین/۲/۴۳۱)

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت

تبیین مشخصات و ویژگی‌های امام عصر (عج)

حجت الاسلام نظری بیان مشخصات و ویژگی‌های فردی امام عصر (عج) را از دیگر اقدامات امام حسن عسکری (ع) بیان کرد و افزود: در روایتی امام یازدهم شیعیان در معرفی امام عصر (عج) می‌فرمایند: «او شبیه‌ترین مردمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله در آفرینش و اخلاق است، هم نام و هم سیره‌ی اوست، پیامبر به آمدنش بشارت داده است». (کفایۀ الاثر، خزاز رازی)

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت

تبیین مسأله غیبت و اهمیت باور داشتن امام در دوران غیبت

این کارشناس مذهبی اهمیت باور به مساله غیبت را یکی از اقدامات امام یازدهم در آماده کردن اذهان عمومی برای غیبت بیان کرد و اظهار داشت: علی بن همام از محمد بن عثمان عمری و او از پدرش نقل کرده است: من نزد امام عسکری (ع) بودم که از آن حضرت درباره خبری که از پدران بزرگوارش روایت شده است مبنی بر این که: «زمین از حجت الهی تا روز قیامت خالی نمی‌ماند و کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت در گذشته است»؛ پرسیدند.

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت

وی ادامه داد: ایشان در جواب فرمودند: «این سخنان، حق است؛ همچنان که روز روشن، حقیقت دارد». گفتند:‌ای فرزند رسول خدا! حجت و امام پس از شما کیست؟ فرمود: «فرزندم محمد؛ او امام و حجت پس از من است هر که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیت درگذشته است. آگاه باشید که برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند، مبطلان در آن هلاک گردند و کسانی که برای آن، وقت، معیّن کنند، دروغ گویند. سپس خروج می‌کند و گویا به پرچم‌های سپیدی می‌نگرم که بر بالای سر او در نجف و کوفه در اهتراز است». (کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۱۱۸)

سه اقدام اساسی امام حسن عسکری (ع) در زنده نگه‌داشتن مهدویت
حجت الاسلام نظری توضیح داد: امام حسن عسکری (ع) موفق شدند، سطح ارتباط و شیوه‌های جدیدی از ارتباط با امام عصر (عج) را به وجود بیاورند و شیعیان را متوجه این واقعیت سازند.

تقویت سازمان وکالت

وی در پایان به شبکه وکالت اشاره کرد و گفت: این نهاد ارتباطی از دیر باز توسط دیگر امامان ایجاد شده بود، اما نیاز به سازماندهی و تقویت داشت و امام حسن عسکری (ع) توانست این شبکه ارتباطی را تقویت و گسترش دهد. کارایی‌های این شبکه را می‌توان در بهبود ارتباط شیعیان با رهبری، تغذیه فکری و سیاسی، آماده سازی شیعیان برای اقدامات فعال برای ظهور؛ حفظ نیرو‌های فعال شیعیان از گزند حاکمان جور؛ تأمین مالی حرکت‌های انقلابی دید.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین