عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
اکنون با گذشت ۹ ماه از توقف سفر به عتبات به دلیل شیوع کرونا و در حالی که هیچ منع ترددی در عراق و زیارت حرم امام حسین (ع) برای عراقی‌ها وجود ندارد، میلیون‌ها عاشق حسینی در ایران منتظر برقراری این سفرها هستند.

عقیق: امروز ۹ ماه از فراق و حسرت زیارت امام حسین (ع) می‌گذرد و میلیون‌ها عاشق اباعبدالله (ع) همچنان منتظر بازگشایی مرزها و ازسرگیری سفر به عتبات هستند که با توجه به شرایط موجود، مسؤولان سازمان حج و زیارت امکان برقراری سفر به عتبات را ندارند.

برای برقراری سفر به عتبات باید دستورالعمل بهداشتی بین دو کشور امضا شود

البته در روزهای اخیر در برخی شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر آمادگی دو ‌کشور برای اعزام زائران منتشر شده است، اما حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، اعزام زائران ایرانی به عراق را در گرو موافقت ستاد کرونا می‌داند و می‌گوید: برای برقراری سفر به عتبات باید ابتدا مسؤولان دو ‌کشور به توافق رسیده و بین ایران و عراق دستورالعمل بهداشتی با مجوز وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا امضا شود که تاکنون‌ چنین اقدامی صورت نگرفته است.

اعزام ۲۴۰ هزار زائر ایرانی از ۸ ماه اول سال گذشته/ تعداد زوار سال جاری به صفر رسید

با این روند فعلا سفرها به عتبات برقرار نمی‌شود و به نظر می‌رسد حداقل تا پایان پاییز امسال اعزام زائران به عتبات منتفی باشد. این امر در حالی است که به گفته مصطفی قاسمی، مدیرعامل شمسا به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات، سال گذشته با وجود همه فرازونشیب‌ها در اعزام زائران به عراق، ۲۴۰ هزار و ۴۲۳ نفر از اول تا پایان آبان ماه به عتبات مشرف شدند و در مدت مشابه سال ۹۷ نیز ۲۶۳ هزار و‌۸۸۵ نفر به کربلا تشرف یافتند و این تعداد در سال جاری به صفر رسید.

البته وضعیت کرونا در عراق پس از اربعین که شاید همه، حضور میلیونی افراد و رعایت نشدن بیش‌تر نکات بهداشتی را عامل شیوع بیشتر کرونا و به‌نوعی فاجعه می‌دانستند، متفاوت از گذشته شد و تعداد فوتی‌ها و حتی مبتلایان به کرونا کاهش چشمگیری داشت؛ تا جایی که اکنون در شهرهای زیارتی عراق به ویژه کربلا و نجف هیچ‌گونه منع تردد و حتی حضور در حرم‌ها وجود ندارد و هر روز هم بر تعداد زائران افزوده می‌شود.

خبری از برقراری سفر به عتبات نیست

با این روند، عراق هم قرار است تدابیری برای پذیرش زائر خارجی در ایام کرونا اتخاذ کند، اما هنوز مجوزهای لازم برای حضور زوار خارجی از سوی مقامات این کشور کسب نشده است. البته حتی اگر طرف عراقی اقدام به پذیرش زائر خارجی کند، باز هم زائران ایرانی در شرایط کنونی و‌ بدون‌ موافقت ستاد کرونا امکان حضور و اعزام به عتبات را ندارند. این در حالی است که ایرانیان، تازه از دیروز و پس از ماه‌ها تجربه‌های مختلف مقابله با کرونا، بسته بودن دو هفته‌ای مغازه‌ها، منع رفت و آمد شبانه و محدودیت‌هایی در رفت و آمد به شهرها را تجربه می‌کنند.

‌همانطور که در اربعین امسال با وجود اینکه طرف عراقی در روزهای منتهی به اربعین در حالی که بارها به نپذیرفتن زائر خارجی تأکید کرده بود، به یک باره از پذیرش محدودی از زوار خبر داد،‌‌ ‌‌‌اما همان زمان نیز احمد‌محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین از اعزام نشدن هیچ زائری به عراق در اربعین با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا اشاره کرد و هیچ زائری برای ایام اربعین ۹۹ به عتبات اعزام نشد. در حالی که سال گذشته بیش از ۳ میلیون نفر در همان ایام به عراق مشرف شده بودند.‌حضور چشمگیر زوار در حرم حسینی/ وقتی کرونا حریف عشق به سیدالشهدا (ع) نمی‌شود

با وجود همه محدودیت‌هایی که در تردد و سفرهای داخلی در ایران ‌داریم، حرم امام حسین (ع) این روزها شلوغ‌تر از هر زمانی است و بسیاری حتی بدون ماسک و نکات بهداشتی به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف شده و طلب شفا و مهار کرونا می‌کنند. 

راهی برای در میان گذاشتن دلتنگی‌ها به امام حسین (ع)/ با ۱۶۴۰ تماس بگیرید

‌عاشقان حسینی در ایران هم که از اسفندماه گذشته همچنان در حسرت زیارت هستند، از راه دور به ارباب سلام می‌دهند و با دیدن تصاویری از حرم امام حسین (ع) اشک از دیدگانشان جاری می‌شود و منتظر بازگشایی مرزها و ازسرگیری سفر به عتبات هستند. البته عاشقان اباعبدالله (ع) برای شنیدن صدای حرم در هر لحظه از شبانه‌روز می‌توانند با‌شماره‌گیری ۱۶۴۰ (بدون نیاز به پیش شماره) در هرجایی که باشند، به صورت مستقیم با حرم امام حسین (ع) ارتباط برقرار‌ کرده و دلتنگی‌های خود را با ارباب در میان بگذارند. هزینه این تماس نیز همچون هزینه تماس با تلفن ثابت محاسبه می‌شود.

اسفندماه سال گذشته با شیوع کرونا، مرزهای عراق بسته شد و هیچ زائری نه تنها به صورت زمینی، بلکه به صورت هوایی نیز به عتبات اعزام نشد. البته اوایل فراگیری کرونا، مسؤولان کشورمان درصدد مذاکرات با طرف عراقی بودند تا با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی، سفر به عتبات را برقرار کنند.

‌پس از انتشار گمانه‌زنی‌هایی درباره ازسرگیری سفر به عتبات، ابتدا استاندار نجف و پس از آن استاندار کربلا به نپذیرفتن زائر خارجی تأکید کردند و با این اقدام پرونده اعزام به عتبات بسته شد. این امر در حالی بود که برای ایام‌نوروز امسال بیش از ۳۰ هزار نفر اعلام آمادگی کرده بودند که با شرایط کرونا و بسته شدن مرزهای عراق، هیچ زائری به کربلا اعزام نشد.

‌اکنون نیز با گذشت ۹ ماه از توقف سفر به عتبات، همچنان بسیاری در آرزوی برقراری این سفر هستند و نگران از اینکه نکند دیگر چشم‌شان گنبد مطلای امام حسین (ع) نبیند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین