عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
معممی‌مقدم، مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف گفت:
کرونا سبک زندگی شهروندان را به صورت گسترده‌ای تحت تأثیر قرار داده است و مشخص نیست این همه‌گیری تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

معممی‌مقدم: سازمان اوقاف در اجتماعی‌سازی مواجهه با کرونا مأموریت داردعقیق: تحول در سبک زندگی افراد، یکی از پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا بوده و ابعاد مختلف سبک زندگی شهروندان از جمله شیوه فراغت، کار و تحصیل آنان را دچار تغییراتی چشمگیر کرده‌ است.

شیوع ویروس کرونا، تأثیرات بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، محیط‌زیستی، اجتماعی و فرهنگی برجای گذاشته و مجموع این تأثیرات باعث شده است تا "سبک زندگی" شهروندان نیز تحت الشعاع همه‌گیری این ویروس قرار گیرد و دچار تغییراتی جدی شود.

رضا معممی مقدم مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با تسنیم در این باره گفت: موضوع کرونا تنها به موضوع سلامت محدود نمی‌شود بلکه معیشت و فرهنگ جامعه تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است  بنابراین کرونا یک مسأله اجتماعی جهانی است.

کرونا ابر مسأله اجتماعی است

وی گفت: تأثیرات کرونا شامل افزایش شدید بیکاری، تورم، فقر، گرسنگی و در ادامه بحرانی‌تر کردن جوامع می‌شود. ما می‌بینیم که قرنطینه خانگی اعمال می‌شود. این قرنطینۀ خانگی توأم با وضع بد اقتصادی منجر به افزایش خشونت خانگی، افزایش طلاق، فرار کودکان، افزایش خودکشی و قتل خانگی و افزایش میزان سرقت می‌شود. مصرف مواد مخدر و الکل بعد از شیوع کرونا 3 برابر افزایش پیدا کرده است. فقرا فقیرتر شده‌اند. مردم به فضای مجازی کوچ کرده‌اند.  با این حقایق عینی می‌بینیم که کرونا ابر مسأله اجتماعی است.

مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف درباره معضلات اجتماعی که از سوی این بیماری شایع می‌شود، گفت: در جهان پیش از کرونا ما شاهد فقر، اعتیاد، تصادفات جاده‌ای، آلودگی‌های زیست‌محیطی، خشونت، جنگ‌های منطقه‌ای، تبعیض نژادی و قاچاق انسان، مهاجرت اجباری، تحریم، افراط‌گرایی و بنیادگرایی و در ایران هم شاهد بعضی از موارد از جمله طلاق و سست شدن بنیان خانوادها بودیم در حین کرونا و مرحله گذار از آن هم در مجموع کرونا مسیر بشر را از ریل طبیعی خارج کرد و در چالشی انداخت و اتفاقات بد و خوبی رقم خورد و فعالیت‌های جدیدی به‌وجود آمد. نظامِ پزشکی هم به‌خاطر نقش‌آفرینی خوب و ممتازی که داشت به جایگاه مطلوبی در نگاه مردم رسید. در عصر حین کرونا و پساکرونا افزایش نفوذ گفتمان پزشکی و همچنین استفادۀ روزافزون از فضای مجازی و فنّاوری را شاهدیم. کرونا جامعه را خانواده محور کرد.

معممی‌مقدم درباره اقدامات سازمان اوقاف در روزگار کرونا گفت: سازمان اوقاف از آغاز سال 1398 که سیل، بخش زیادی از شهرها را ویران کرد، رویکرد اجتماعی و رسیدگی به موضوعات از این دست را در دستور کار خود قرار داد. که انصافاً توفیقاتی هم داشتیم. اجتماعی‌سازی مواجهه با کرونا وظیفۀ سازمان اوقاف و امور خیریه است و در این زمینه، دولت را تنها نخواهد گذاشت. بحران کرونا یک مسأله اجتماعی است و همت و تلاش مضاعف برای مهار آن می‌طلبد که سازمان اوقاف در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین