عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
ماه ربیع الثانی(ربیع الآخر) چهارمین ماه از ماه های قمری است. در روایات اسلامی و کتب دعا، اعمالی برای این ماه ذکر شده است.

اعمال ماه ربیع الثانیعقیق: ماه ربیع‌الثانی (ربیع‌الآخر) چهارمین ماه از ماه‌های قمری است. مهمترین حادثه این ماه، میلاد امام حسن عسکری علیه‌السلام است که در ۱۰ ربیع‌الثانی ۲۳۲ قمری رخ داده است. در روایات اسلامی و کتب دعا، اعمال زیادی برای این ماه ذکر نشده است. به نمونه‌هایی از آداب مهم این ماه اشاره می‌کنیم.

روز اول:

از مهم‌ترین اعمال ماه ربیع‌الثانی؛ چنانچه در تمام ماه‌های قمری در کتاب‌های دعا ذکر شده است؛ دعا و نماز در اول ماه است. هم چنین؛ در این روز بخواند دعایی را که سید بن طاووس نقل فرموده: «اللَّهُمَّ أَنْتَ إِلَهُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ …»

آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب شریف «المراقبات» می‌گوید: «دعای اول ماه از مهمترین اعمال این ماه است. چنانچه در جمیع ماه‌ها گفتیم، دعا در اول آن است؛ بخصوص دعای بلند مرتبه و گرانقدری که در اول آن روایت شده است».

روز هشتم:

در این روز در سال ۲۳۲ هجری قمری ولادت امام حسن عسکری علیه السلام واقع شده است.

آیت الله ملکی تبریزی در «المراقبات» می‌گوید: «این روز روز ولادت مولا و امام ما امام حسن عسکری (ع) می‌باشد و مراقبت از روزهای ولادت ائمه شبیه به مراقبت روز ولادت رسول اکرم (ص) است. زیرا این روزها نیز مانند آن روز مراسم سرور، شکرگزاری و بزرگداشت با اعمال قلبی و بدنی دارند. اما خصوصیتی که این روز دارد این است که مولود این روز پدر بلا واسطه امام ما جان جهانیان فدای او باد می‌باشد.بنابراین سزاوار است شیعیان با اموری مناسب به امام زمان (عج) تهنیت گفته و حاجات خود را از کسی که در این روز متولد شده بخواهند و نیز بخواهند که سفارش او را به امام زمانش نموده تا او را مورد نظر و لطف خود قرار داده و او را از بخشش‌ها و بزرگواری‌های خود بهره مند نماید».

همچنین علامه مجلسی در زادالمعاد گفته است: «این روز، روز شریف و بسیار مبارکی است و مستحب است به شکرانه این نعمت عظمی روزه بدارند. زیارت آن حضرت و سایر اعمال خیر در این روز بابرکت، مناسب است».

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین