عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
برای رحمة للعالمین بودن پیامبر(ص) همین بس که ایشان برای هدایت انسان‌ها حتی از خود و حقی که بر خود ثابت بود نیز می‌‌گذشتند.

سبک زندگی مردم‌دارانه پیامبر(ص)، گمشدۀ دنیای امروزعقیق: از جمله مسائلی که اومانیست و انسان‌محوری دنیای امروز برای انسان‌ها به ارمغان آورده، فاصله گرفتن مردم از همدیگر و فرو رفتن آنها در دنیای تنهایی‌هایشان است. فرهنگ غربی که به‌جای ترویج تعهد و مسئولیت‌پذیری، بر طبل احقاق حقوق یا بهتر بگوییم خودخواهی‌ها و هوس‌ها و خواهش‌های دل می‌کوبد، به‌شدت جوامع انسانی را به سمت فروپاشی و از هم گسستگی سوق داده است ـ این دقیقاً بر خلاف آموزه‌های قرآن و عترت به خصوص سیدمان پیامبر(ص) است.

شاید بی‌جا نباشد اگر بگوییم قوانینی که در عرصه‌های اجتماعی فضای امروز حاکم است بیشتر شبیه به قانون جنگل است تا اینکه بخواهد کرامت انسانی را احیاء کند. برای اثبات این مدعا که خاستگاه قوانین دنیای امروز دنیای غرب و فکر اومانیستی است، بیان یک مطلب کافی است؛ در کشوری که الان در حال صادر کردن فرهنگ خود به کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای جهان سوم است، دو وزیر در کابینه‌ دولتش رونمایی می‌شود که تابه‌حال نمونه‌ پیشین نداشته است؛ "وزیر پیشگیری از خودکشی" و "وزیر امور تنهایی" دو سِمت جدیدی است که در کشور انگلیس طی سال‌های اخیر از آن رونمایی شده است.[1] این خبرها و خبرهایی از این ‌دست از دنیای غرب زیاد شنیده می‌شود که نشانه انحطاط و سیر نزولی فرهنگ غرب است.

در دنیای غرب، با عنوان آزادی انسان، کرامت انسانی لگدمال شده و این باعث ایجاد تشنگی در بین مردمان آن سرزمین شده است تا بدان جا که به دنبال راه فراری از این مهلکه می‌گردند. حال با این اوصافی که از دنیای غرب بیان شد باید باز به سراغ گزارش‌ها در این زمینه رفت که مردم این سرزمین‌ها در این سال‌ها برای رفع این عطش به کدام سمت‌وسو گرایش پیدا کرده‌اند؟ بر اساس گزارش مرکز آمار "Pew Forum"، تا سال 2030، کشورهای فرانسه، آلمان و هلند بیشترین مسلمان‌ را در خود جای خواهند داد.[2] جالب است که بدانیم همین گزارش‌ها بیان می‌کنند بیشترین افراد جذب شده به اسلام در قلب اروپا زنان‌اند که این خود نشان‌دهنده‌ نکته‌ای است که برنامه‌های مبتنی بر فرهنگ غربی که برای زنان اروپایی تدارک دیده شده و از آن به "فرهنگ فمینیستی" یاد می‌شود، برای زنان نه‌تنها سودی به همراه نداشته بلکه آنها را آسیب‌پذیرتر کرده است.

حال می‌توان به رمز و راز اسلام‌هراسی در دنیای غرب پی برد، آنها با اسلام‌هراسی می‌خواهند جلوی گرایشات روز‌افزون مردم سرزمین‌هایشان به این آیین را بگیرند که در عمل نیز موفق نبوده‌اند.

وقتی پای فرهنگ اسلامی در زمینه‌ روابط اجتماعی می‌نشینیم باید در گام نخست از پرچم‌دار اصلی آن یعنی حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نام ببریم؛ همان پیامبری که دین مبین اسلام را در جایی ترویج داد و گستراند که بسیاری از مردمش از آداب ‌و رسوم دوران جاهلیت رنج می‌بردند. تعابیر قرآن در وصف پیامبر ختمی‌ مرتبت(ص) دل انسان را نسبت به ایشان نرم و هر فرد تشنه‌ عواطف سالم و صادقانه‌ بشردوستانه را به سمت اسلام متمایل می‌کند.

خدای متعال در آیه 128 سورۀ توبه، این‌گونه پیامبرش را به مردم معرفی می‌کند: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!» این حقیقتی است که وقتی برای جهانیان خوانده می‌شود نسبت به او و دینی که آورده است گرایش پیدا می‌کنند.

برای رحمة للعالمین بودن پیامبر اسلام(ص) همین بس که ایشان برای هدایت انسان‌ها حتی از خود و حقی که بر خود ثابت بود نیز می‌‌گذشتند و خود را فدای اسلام و مسلمانان می‌کردند که در اینجا فقط کافی است ما به نمونه‌ای والا از رفتار ایشان در زمان نماز گزاردن بر جنازه‌ عبدالله بن اُبی که قرآن نفاق او را برملا کرده بود، اشاره کنیم.

«هنگامی که عبدالله بن ابیّ مُرد، پیامبر اکرم(ص) به درخواست پسرش که مؤمن بود بر سر جنازه به قصد نماز حاضر شد. عمر بن خطّاب لباس حضرت را از پشت گرفت و به سمت خود کشید و گفت: خدا تو را نهی کرده بر او نماز بخوانی و برای تو جایز نیست که بر او نماز بخوانی. پیامبر(ص) به او فرمود: وای بر تو، مرا اذیت کردی. من به احترام پسرش بر او نماز خواندم و امیدوارم به خاطر این نماز من، 70 نفر از فرزندانش مسلمان شوند.»[3]

این‌گونه رفتارهای حمایت‌گرانه در سیره‌ پیغمبر خدا(ص) به وفور یافت می‌شود که هر انسان تشنه‌ روابط کریمانه بین انسان‌ها را به خود جذب می‌کند و ما در این روزها که حاکمیت استکبار، کرامت انسانی را لگدمال کرده مشاهده می‌کنیم فوج فوج از انسان‌های آسیب‌دیده از آن روابط را که به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.
 حجت‌الاسلام مصطفی راهی استاد حوزه علمیه قم

پی‌نوشت:
1.غرب رویایی! در معضلات خودساخته دست و پا می‌زند؛ از وزارتِ تنهایی تا وزیر پیشگیری از خودکشی!، گزارش سایت روزنامه کیهان، کد خبر: 156627، تاریخ انتشار: 20 اسفند 1397.
2.کودکانی که مسلمان به دنیا می‌آیند/ قاره سبز تا سال 2030 چهره اسلامی به خود می‌‌گیرد، گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: 4405531، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1392.
3.کتاب سلیم بن قیس هلالی، ترجمه کتاب با عنوان اسرار آل محمّد (ص) توسط: اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی، نشر الهادی، قم، بهار 1375

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین