عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
حجت‌الاسلام مروی:
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه اعتماد مردم بزرگترین سرمایه آستان قدس رضوی است، نسبت به انعکاس اقدامات، عملکرد و مباحث مالی این نهاد مقدس در سامانه شفافیت آستان قدس رضوی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام مروی: آستان قدس رضوی بنگاه اقتصادی نیستحجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در جلسه با مدیران و معاونین آستان قدس رضوی، ضمن تأکید بر تسریع فعال‌سازی سامانه شفافیت آستان قدس رضوی در کم‌ترین زمان ممکن‌ اظهار داشت: تمام دارایی‌ها و داشته‌های این آستان مقدس منشأ مردمی دارد و متعلق به مردم است، لذا باید مردم به طور روشن در جریان اقدامات و عملکرد این آستان قدسی قرار گیرند.

وی هدف از ایجاد این سامانه را ارتقا اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی عنوان و ابراز کرد: با ایجاد شفافیت به طور غیر‌مستقم به یکسری سؤالات، ابهامات و شبهاتی که ممکن است در ذهن برخی از مردم باشد پاسخ می‌دهیم.

مروی شفافیت در آستان قدس رضوی را موضوعی مسبوق به سابقه دانست و با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی این آستان مقدس هستند، عنوان کرد: هدف و مخاطب اصلی این سامانه توده مردم هستند، در کنار آن خواص و افرادی که توجه به موضوعات اقتصادی دارند نیز می‌توانند از این سامانه برای آگاهی خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای به دنبال تقدس‌زدایی از نهادهای دینی و ضربه به ارزش‌های معنوی و فرهنگی مردم هستند، این سامانه با ایجاد شفافیت پاسخی به شبهات خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به مدیران و معاونان این نهاد گفت: صداقت صد‌در‌صدی اساس و اصلی است که باید با حساسیت در این سامانه مراعات شود و هیچ موضوع مبهمی نباید در این سامانه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی یک بنگاه بزرگ اقتصادی نیست، بلکه یک بنگاه بزرگ خدماتی است؛ ابراز کرد: آستان قدس رضوی سازمان قدسی، مردم‌نهاد و خدمت‌محور است، در سامانه شفافیت تمام فعالیت‌های فرهنگی، علمی، خدماتی و اقتصادی آستان قدس رضوی باید بیان شود.

مروی با اشاره به ارادت مردم به آستان ملکوتی حضرت امام رضا(ع)، عنوان کرد: شاید بیان فعالیت‌های وزارتخانه‌ها و نهادها برای مردم جذابیتی نداشته باشد، اما کوچک‌ترین تحولات و اقدامات در این آستان مقدس برای مردم جذاب است زیرا این آستان مقدس را متعلق به خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های جاری آستان قدس رضوی در سامانه شفافیت باید در مرعا و منظر مردم قرار بگیرد، عنوان کرد: سالانه حدود 200 میلیون تشرف به این مکان مقدس انجام می‌شود، یک میلیون متر مربع جغرافیا این حرم مطهر است، برخی ابنیه این حرم مطهر قدمت 800 ساله دارد، لذا نگهداری آن بسیار پر هزینه بوده که باید برای مردم بیان شود.

مروی افزود: همچنین نذوراتی که مردم به بارگاه منور رضوی به ویژه در ضریح مطهر تقدیم می‌کنند با جزئیات و دقیق باید در سامانه شفافیت آستان قدس رضوی درج شود.

وی با بیان اینکه هیچ کار بشری بی‌نقص نیست و تنها خداست که می‌تواند کاری بدون نقص و عیب انجام دهد، از مدیران آستان قدس رضوی خواست سامانه شفافیت را در کم‌ترین زمان ممکن راه اندازی کنند و عنوان کرد: قطعا این سامانه نقایصی خواهد داشت که به مرور و با اخذ نظرات و پیشنهادات مردم ان‌شاءالله کامل‌تر و بی‌نقص‌تر خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود شفافیت را یک سیاست حکمرانی دینی خواند و متعلق به اسلام دانست و گفت: شفافیت موضوعی نیست که از غرب گرفته شده باشد، ما شفافیت را از حکومت‎های اسلامی پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) آموخته‌ایم.

مروی پیامبر گرامی اسلام(ص) و امیرالمومنین علی(ع) را مصداق اتم و اکمل عدالت خواند و با ذکر نمونه‌هایی از شفافیت در سیره این حضرات، گفت: گرچه حکومت‌های آن دوران پیچیدگی‌های امروز را نداشته، اما آنچه از بیت المال، غنائم جنگی و غیره بوده را شفاف و در مرعا و منظر اصحاب تقسیم و توزیع ‌می‌کردند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین