عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
طرح توسعه دوره‌های اقراء با استفاده از ظرفیت حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظان کشور اجرا خواهد شد.

برگزاری دوره‌های اقراء در سراسر کشور توسعه می‌یابدعقیق: به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، سنت اقراء یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون بوده است. در این روشِ آموزش، قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و شیخ قرائت (مُقری)، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و به صورت شفاهی منتقل گردد. با این شیوه، سلسله اسناد قرائت که نهایتاً به قرائت پیامبر گرامی اسلام می‌رسد هم حفظ می‌شود.
نهادینه کردن و ترویج رسمی این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران، از سال ١٣٩۵ در دستور کار شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرار دارد. با برنامه ریزی انجام شده، به زودی دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور توسعه خواهد یافت.
محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اعلام این خبر گفت: نظر به اهمیت گسترش سنت اقراء و باتوجه به بستر مناسبی که در چند سال اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه؛ شیخ محمد فهمی عصفور از مصر، دکتر رفعت علی دیب از سوریه و مرحوم شیخ محمود کرخی از عراق، در کشورمان فراهم شده، بنا شد در راستای تکمیل این حرکت ارزشمند، طرح توسعه دوره‌های اقراء با استفاده از ظرفیت حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظانی که در این چندسال موفق به دریافت اجازه قرائت شدند در دستور کار قرار گیرد.
میرزاجانی ادامه داد: این طرح که به زودی آغاز می‌شود در چند مرحله اجرا خواهد شد و ازجمله مخاطبان آن، اساتید فعال در حوزه آموزش قرآن و قاریان و حافظان ممتازی هستند که در رسانه ملی تلاوت می‌کنند.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن، در پایان با بیان این که جزئیات بیشتری از این طرح متعاقباً به جامعه قرآنی و رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود، گفت: از همکاری با نهادها و تشکل‌هایی که آمادگی مشارکت در اجرای این برنامه را دارند استقبال می‌کنیم، چرا که قطعاً با همکاری و هم افزایی، این گونه طرح‌ها با کیفیت بهتری عملیاتی خواهد شد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین