عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
حجت الاسلام پناهیان:
علیرضا پناهیان،‌ عضو هیأت امناء بنیاد هدایت، در دیدار مدیر، معاونان و همکاران بنیاد هدایت گفت: تا علما اهل کار تشکیلاتی، گروهی و جهادی نباشند،‌ نمی‌توانند دیگران را راهبری کنند.

پناهیان: بازتعریف هویت امامان جماعت ضروری استعقیق: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان،‌ عضو هیأت امناء بنیاد هدایت، در دیدار مدیر، معاونان و همکاران بنیاد هدایت، با بیان این‌که طرح تحول اجتماعی مسجد محور یکی از طرح‌های بسیار خوب سازمان تبلیغات اسلامی است، گفت: این حرکت شاید تنها حرکتی باشد که برای سازمان تبلیغات اسلامی یک بدنه اجتماعی درست می‌کند، از این جهت به سازمان تبلیغات اسلامی برای ایجاد تبریک می‌گویم.

بازتعریف هویت امام

وی در ادامه با توجه به ضرورت بازتعریف نقش امام جماعت افزود: یکی از کارهایی که شما خوب است انجام بدهید، بازتعریف هویت و جایگاه امام جماعت در مساجد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: جایگاه امام جماعت با امام نماز متفاوت است و امام جماعت نقش رئیس گروه، رئیس جماعت و جلودار مردم را دارد، این ادبیات باید بازتولید شود و مدام در میان مردم تکرار شود تا ملکه شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت و جایگاه امام جماعت در میان مردم گفت: مردم باید وظایف و تکالیف امام جماعت را به خوبی بشناسند و سطح انتظارات خود را از امام جماعت بالا ببرند، وقتی مسؤولیت‌ها و دشواری‌های کار امام جماعت را ببینند بیشتر و بهتر به او کمک خواهند کرد.

اهمیت و نقش مساجد

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت با تأکید بر نقش و جایگاه مساجد در فراهم کردن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای ائمه جماعات خاطر نشان کرد: مساجد باید زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای امام جماعت را طوری فراهم کنند که امام جماعت بتواند در دو مسأله مهم و حیاتی معیشت و استفاده از ظرفیت‌های بانوان موفق عمل کند.

وی با بیان این‌که معیشت، کار و نان‌آور کردن اعضای خانواده بسیار اهمیت دارد،‌ تصریح کرد: برای معیشت، کار و نان‌آور کردن اعضای خانواده،‌ به ویژه بانوان، مساجد می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند،‌ کافی است این خط را به مساجد بدهید که در کنار مسجد یک‌ خانه برای فعالیت‌های بانوان ایجاد کنند و اشتغال آفرینی کنند. در کنار آن اتفاق‌های خوب دیگری رقم می‌خورد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به مظلومیت بانوان در مساجد ابراز داشت: مکان‌هایی که برای نماز بانوان در نظر گرفته می‌شود، مناسب نیست،‌ مظلومیت بانوان از معماری مساجد شروع می‌شود.

وی ادامه داد: کاری که با بانوان گره بخورد، اثر اجتماعی‌اش خیلی بیشتر خواهد بود، ازاین‌رو بهتر است یک‌خانه برای ورزش بانوان و یک‌خانه برای مهدکودک یا مرکز رفاه کودک و خانواده در کنار مساجد اختصاص داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: گروهی یک مجوز بری تأسیس مرکز رفاه کودک و خانواده که بهزیستی به آن مجوز می‌دهد گرفتند،‌من هم وقت گذاشتم و رفتیم برای آن‌ها بازی طراحی کردیم که این‌ها به مادرها آموزش بدهند چه بازی‌هایی با کودکان خود انجام بدهند.

وی ادامه داد: از این مهدکودک‌هایی که بچه‌شان را بگذارد و بروند نبود، مادرها با کودک‌ها بازی می‌کردند، این خود یک پدیده نوظهور و مهمی است، بهزیستی گفت این مجموعه را می‌خواهیم الگو قرار دهیم.

ارتباط تشکیلاتی ائمه جماعات با هم

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت با تأکید بر ضرورت ارتباط تشکیلاتی ائمه جماعات با هم تأکید کرد: این‌که علما با همدیگر کار کنند را باید یک اولویت بدانیم، تا علما اهل کار تشکیلاتی، گروهی و جهادی نباشند،‌نمی‌توانند دیگران را راهبری کنند.

وی ادامه داد: اگر 4 نفر از علما در یک شهر زندگی می‌کنند، حتماً باید جلسات هفتگی داشته باشند و گزارش این جلسات را ارائه بدهند،‌ باید با هم کار کنند، به هم ایده بدهند،‌ طرح‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند و به رشد برسند؛‌ کار تک‌نفره و به تنهایی ثمر ندارد.

ضرورت سازمان‌دهی مردم

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: علما باید همانند رسول خدا(ص) مردم را سازمان‌دهی کنند، رسول گرامی خدا(ص) هر ده نفر را سازمان‌دهی می‌کرد و برایشان یک مسؤول به نام«عریف» قرار می‌داد.

وی تأکید کرد: هر مسؤول مسجد باید ده‌ها، ده نفر سازمان‌دهی کند، مسؤول تیم تعریف کرده و تشکیلات راه‌اندازی کند، اگرچه می‌شود بدون تشکیلات کارکرد و همه مسؤولیت‌ها را به تنهایی به دوش کشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: باید یاد بگیریم که تشکیلاتی کار کنیم و تقسیم کار کنیم، به جای این‌که یک‌تنه همه مسؤولیت‌ها را به دوش بگیریم،‌ برخی از مسؤولیت‌ها را به عهده دیگران بگذاریم.

وی با بیان این‌که طلبه‌ها متشکل نیستند و تشکل میان ما رواج ندارد، تصریح کرد: بگذارید کار به جایی برسد که علما و ائمه جماعات تشکیلات صنفی تشکیل بدهند،‌ مسئول کار خودشان باشند، یعنی یک تشکیلات سراسری عالمان دینی درست کنید، علما تا یک تشکیلات برای خودشان راه نیندازند نمی‌توانند جامعه را متشکل کنند.

ضرورت آموزش برای ائمه جماعات

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت به ضرورت برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای ائمه جماعات بیان داشت: با توجه به وضعیت کنونی و این‌که بسیاری از آموزش‌ها را می‌توان به صورت مجازی برگزار کرد، در بسیاری از موضوعات به ویژه مشاوره برای ائمه جماعات،‌ دوره‌های آموزشی برگزار کنید.

وی در پایان گفت: ممکن بسیاری از افراد توانمند باشند و در چند مهارت یا موضوع استعداد داشته باشند، اما ممکن است به برخی از ظرایف توجه نکنند و لطمه بخورند، به همین دلیل برگزاری این دوره‌‌های آموزشی ضروری است.

شایان ذکر است، در بخشی از این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر میرمحمدیان، مدیر عامل بنیاد هدایت، به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده از سوی این بنیاد پرداخت.

همچنین در حاشیه این دیدار اساسنامه بنیاد هدایت که پیش از این به صورت رسمی ثبت شده است، از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، عضو هیأت امناء بنیاد هدایت امضا شد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین