عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
رهبر انقلاب به شرح حدیثی اخلاقی از پیامبر(ص) پرداختند که بر اساس آن، هر مؤمنی باید ۴ حق را رعایت کند که نخستین آن، دوست داشتن فرد توبه‌کننده از گناه است.

شرح حدیث اخلاقی پیامبر(ص) توسط رهبر انقلاب: ۴ حقی که باید رعایت شودعقیق:  آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه خود به شرح حدیثی از امام صادق (ع) به نقل از پیامبر(ص) پرداختند و فرمودند:«عَن اَبی عَبدِ الله عَلَیهِ‌السَّلام قال قالَ النَّبِیّ صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیهِ‌وَ‌آلِه یَلزَمُ‌ الحَقُّ لِاُمَّتی‌ فی اَربَع» در چهار چیز بر گردن امت من حقی و مسئولیتی است. می‌توان «یَلزَمُ‌ الحَقُّ لِاُمَّتی‌» را «یَلزَمُ‌ الحَقُّ علی اُمَّتی‌» را در نظر گرفت که موارد متعددی هم همین‌طور استفاده شده است.

ایشان افزودند: حق اول: «یُحِبّونَ التّائِب» توبه‌کننده را دوست بدارد؛ همچنان‌که خدای متعال فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ.» بعضی به سابقه نگاه می‌کنند و می‌گویند او آدم گناهکاری است، به بعد از آن نگاه نمی‌کنند که توبه کرده است، در حالی که خدای متعال به توبه نگاه می‌کند و خدا او را دوست می‌دارد.

رهبر معظّم انقلاب خاطرنشان کردند: بعضی از ماها سخت‌گیری می‌کنیم و می‌گوییم این فرد این سوابق دارد و ...، توبه او را مورد توجه قرار نمی‌دهیم. این مسئولیتی بر گردن مردم است که توبه‌کننده را دوست بدارند.

ایشان اضافه کردند: دومین حق: «وَ یَرحَمونَ الضَّعیف» است؛ بر ضعیف و فرودست ترحّم کنند، او را لگدمال نکنند، هر کسی که ضعفی نشان بدهد حتماً دارد خودش را آماده می‌کند برای لگدمال شدن؛ این رویه دنیای جاهل و تمدن جاهلی است. در اسلام عکس این است؛ یعنی اگر دیدید کسی ضعیف است باید به او ترحّم کنید.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین