عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت موعود:
حجت الاسلام متوسل گفت: نهم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان و نوعی تجدید بیعت با حضرت و بهترین راه برای این بیعت، خواندن دعای عهد است.

نهم ربیع‌الاول، روز تجدید بیعت با حضرت مهدی (عج) استعقیق:  نشست خبری مدیر بنیاد فرهنگی حضرت موعود حجت الاسلام محمود متوسل صبح امروز در دفتر این بنیاد برگزار شد.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه مهمترین آرمان مهدوی برقراری عدالت در جامعه اسلامی است، گفت: یکی از شبهاتی که وجود دارد این است که نام امام زمان یا نام ائمه اطهار در قرآن نیامده در حالی که لزومی ندارد که حتماً نام آنها در قرآن بیاید. چون ما آیاتی داریم که تطبیقش جز با اهل بیت امکان پذیر نیست. در بحث مهدویت هم آیات بسیاری مطرح شده که روشن ترین آنها آیه ۵۵ سوره نور است. در این آیه خداوند وعده ظهور منجی را داده که هنوز این وعده خدا محقق نشده است.

وی افزود: در بحث امام زمان هم در مورد عدل وجود حضرت و هم در مورد ظهور آن امام روایاتی از همه معصومین وجود دارد. بنابراین این گونه نبوده که تصمیم شخصی امام حسن عسکری باشد. به طوری که رسول خدا هم ۲۵۰ سال قبل از تولد حضرت مهدی این بشارت را داده که پس از من فردی متولد می شود که غیبت طولانی خواهد داشت. نکته حائز اهمیت این که در روایات اهل سنت، نام حضرت با عنوان مهدی (عج) یاد شده ولی در روایات شیعه و پیامبر کلمه قائم (عج) به معنی قیام کننده آمده است. تعدد بسیار روایات باعث شده که در اصل قیام حضرت مهدی اتفاق نظر وجود داشته باشد به طوری که حتی وهابیت هم نسبت به این مسئله اعتراف دارد که حضرت مهدی (عج) وجود دارد. بنابراین مهدویت تنها اختصاص به ما شیعیان ندارد بلکه همه فرق و ادیان به آن توجه دارند.

حجت الاسلام متوسل تصریح کرد: حدود یک ماه پیش آقای قرائتی در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر شدند تا مشورت هایی در خصوص بحث نماز و مهدویت به اعضاء این کمیسیون ارائه بدهند. در آن جلسه بنیاد ما را هم معرفی کردند و ما پس از آن مکاتباتی با اعضاء کمیسیون انجام دادیم و آنها را در جریان فعالیت های بنیاد قرار دادیم. مهمترین فعالیت های بنیاد از طریق دفاترش در استان ها صورت می گیرد. تربیت نیروی متخصص مهدوی در سطح مدرس و مربی یکی از اصلی ترین اهداف این بنیاد است. به طوری که تاکنون حدود سه هزار مربی در سطح کشور آموزش دیده اند تا برنامه های حوزه مهدویت را ترویج دهند. مبارزه با افکار انحرافی از دیگر فعالیت های بنیاد به شمار می آید.

وی یادآور شد: هر ساله در نیمه شعبان و نهم ربیع الاول اجتماعات مختلفی داشتیم که امسال به خاطر شرایط کرونایی برگزاری این اجتماعات مهیا نشد ولی همه آن برنامه ها به صورت مجازی برگزار می شود که در ادامه آنها را معرفی می کنم. راه اندازی مدرسه مجازی مهدویت، اتفاق تازه ای است که امروز همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت مهدی راه اندازی می شود و علاقه مندان با مراجعه به سایت بنیاد mahdaviat.ir در این مدرسه حاضر شوند و از دوره های بارگذاری شده استفاده کنند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت موعود خاطرنشان کرد: راه اندازی پویش جشن تکلیف برای دخترانی که امسال به سن تکلیف رسیده اند از دیگر برنامه های بنیاد است که در این پویش از خانواده ها خواستیم تا از جشن تکلیفی که در خانه برای دختران خود گرفته اند عکس و فیلم به کانال های ارتباطی بنیاد بفرستند تا به بهترین آنها جوایزی تعلق بگیرد. یکی از مهمترین کتاب هایی که در خصوص آغاز امام حضرت مهدی (عج) منتشر شده کتابی است به نام «نهم ربیع الاول؛ عهدی دوباره با امام زمان» که این کتاب توسط بنیاد منتشر شده است. علاقه مندان پس از دانلود پی دی اف کتاب از طریق سایت می توانند آن را مطالعه کنند و در مسابقه کتابخوانی که تا ۴ آذرماه پابرجاست، شرکت کنند. علت انتشار این کتاب این بود که در گذشته از روز ۹ ربیع الاول با عنوان عیدالزهرا یاد می شد در حالی که ۹ ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان و نوعی تجدید بیعت با حضرت است. بهترین راه برای این بیعت، خواندن دعای عهد است.

حجت الاسلام متوسل در تشریح برنامه های این بنیاد به مناسبت نهم ربیع الاول گفت: رونمایی از یک پرده نقاشی نگارگری با عنوان «قدرت اسلام» یکی دیگر از برنامه های این بنیاد است. که این پرده نقاشی یک ابزار کمک آموزشی برای بحث مهدویت است. به طوری که آنچه مربوط به قبل از ظهور است با آنچه مربوط به بعد از ظهور است روی این پرده نقاشی شده است. تولید انواع پوستر، بروشور و محتوا راجع به مهدویت، فعال کردن کانال های بنیاد در شبکه های اجتماعی با عنوان چشم به راه (chashmbe_rah) و برگزاری انواع مسابقات معرفتی از دیگر برنامه های ما به مناسبت این روز است.

وی ادامه داد: برنامه هایی که بنده عرض کردم برنامه های متمرکز و مهم بنیاد است. اما هر استان برای خود به تفکیک برنامه هایی دارد. نکته بسیار مهم در خصوص استان ها اینکه مدیران بنیاد برخی از استان های کشور از برادران اهل سنت هستند. چون به عقیده ما یکی از محورهای بحث وحدت، مهدویت است. چون نگاه به آینده دارد و آرمان تمام انسان های جهان است.

حجت الاسلام متوسل در خاتمه گفت: بنیاد در استان های مختلف کشور، شورای سیاست گذاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت های مهدوی را زیر نظر ائمه جمعه استان ها تشکیل داده که براساس این شورا، هر فعالیتی که بخواهد در خصوص بحث مهدویت اتفاق بیفتد، رصد و بررسی شود. اعضای این شورا از مسئولین فرهنگی، فعالان صدا و سیما، وزارت ارشاد و ... هستند. اما مدیریت شورا به عهده یکی از اعضای بنیاد فرهنگی حضرت موعود است. این بنیاد هیچ گروه یا فردی را رقیب خود نمی داند و از همه کسانی که در این حوزه علاقه مند به فعالیت هستند، دعوت به همکاری می کند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین