عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:
قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امامت و ولایت در حقیقت نرم افزارهای مدیریت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هستند.

امامت و ولایت نرم افزار مدیریت جامعه و تمدن اسلامی استعقیق: حجت الاسلام ناصر میر محمدیان ظهر پنج شنبه در همدان با اشاره به اینکه مردم از یک طلبه انتظاراتی دارند؛ اظهار کرد: معمولاً انتظارات مردم از یک طلبه در حد خواندن نماز، مشاوره، پاسخ به مسائل شرعی و … است.

وی در ادامه به موضوع امامت و ولایت اشاره کرد و با بیان اینکه امامت و ولایت در حقیقت نرم افزار مدیریت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هستند، ادامه داد: ولایت یک مقوله مشکک و یک مفهوم مشکک است به این معنی که هر کسی در هر سطحی امکان دارد امامت داشته باشد اما امام کل جهان ۱۴ معصوم هستند.

قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه یک ولایت خاص و امامت خاص و یک ولایت و امامت عام وجود دارد؛ افزود: ولایت عام سطوح دارد و به معنای کامل در سطح جهان ولایت به عهده امام زمان (عج) و تا ولایت پدر در خانواده است.

وی با بیان اینکه یک ولایت طولی و یک ولایت عرضی مطرح است؛ ادامه داد: ولایت عرضی بسیار برای ما جدی است و امام محله آخر نقطه ولایت طولی است.

حجت الاسلام میر محمدیان با بیان اینکه نباید امام نصب کنیم و امامت تعیینی نیست بلکه تعیُنی است؛ بیان کرد: امام باید برای همه جان خود را بدهد.

وی با تاکید بر اینکه جان مایه و جنس ولایت در عالم و تبلور آن در کالبد خاکی ما «محبت» است؛ ادامه داد: اگر ولایت به طول باشد یعنی از روی محبت پیروی می‌کنیم و اگر ولایت عرضی باشد در واقع خدمت است.

قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه زمانی که ولایت به زمین می‌رسد سه پیوند اجتماعی برقرار می‌کند؛ افزود: نخستین پیوند اجتماعی ایجاد شده از سوی ولایت پیوند مؤمنین است.

وی با بیان اینکه دومین پیوند اجتماعی پیوند خانوادگی و صله رحم است؛ ادامه داد: سومین مورد که کمتر به آن توجه می‌شود پیوند همسایگی است.

پیوند همسایگی جدی گرفته نمی‌شود

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه اصلاً پیوند همسایگی جدی گرفته نمی‌شود؛ افزود: پیوند خانوادگی هم در حال فروپاشیدن است و بعد پیوند مؤمنین هم کمرنگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیوندهای اجتماعی وقتی تقویت می‌شوند که ولایت بین مردم جاری شود، عنوان کرد: موضوعی که در حوزه علمیه به طلبه‌ها یاد نمی‌دهند این است که باید امام شوند و باید شانه خود را زیر بار بدهند.

قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه امام یعنی کسی که تلاش می‌کند تا مسئله و مشکل را حل کند؛ ادامه داد: در واقع مساجد پنج سطح دارند.

وی با بیان اینکه مسجد سطح یک مسجدی زنده است و نبض آن می‌زند و در آن نماز خواند می‌شود و روحانی به منبر می‌رود و به روحانی مسجد پیش نماز گفته می‌شود؛ افزود: مسجد سطح دو مسجدی است که در آن روحانی نماز می‌خواند، منبر می‌رود، مراسم برگزار می‌شود، خیریه دارد، کار تربیتی انجام می‌شود و روحانی مسجد به نام امام مسجد شناخته می‌شود.

حجت الاسلام میر محمدیان با بیان اینکه مسجد سطح سوم مسجدی است که امامت محله از مسجد سطح سه شروع می‌شود؛ افزود: مسجد سطح سه خود را مسئول محله می‌داند و حل مسئله در محله را آغاز می‌کند و به روحانی مسجد، امام محله گفته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای رسیدن به مسجد سطح چهار و سطح پنج مسیر طولانی در پیش است؛ عنوان کرد: مسجد سطح چهار در واقع به حوزه جامعه پردازی وارد می‌شود یعنی حکمرانی به محله منتقل می‌شود و حکمرانی باید به مردم واگذار شود.

باید گام به گام مساجد را به دست بیاوریم و باید شخص امام مسجد و محله را ارتقا دهد تا امام مسجد امام محله شودقائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در یک فرایند اجتماعی گام به گام مساجد را از دست دادیم تاکید کرد: باید گام به گام مساجد را به دست بیاوریم و باید شخص امام مسجد و محله را ارتقا دهد تا امام مسجد امام محله شود.

وی با اشاره به اینکه الگو در پیشرفت مؤثر است؛ ادامه داد: می‌خواهیم راهیار داشته باشیم و راهیار امام‌ها هم مدیران شهرستان‌های سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

حجت الاسلام میر محمدیان با بیان اینکه مدیر شهرستان باید هشت گام را طی کند که به صورت موازی اتفاق می‌افتد؛ اضافه کرد: در گام اول باید ذهن طلبه را قانع کنند که امام بشود و این کار سختی است چراکه در حوزه علمیه به طلبه یاد داده‌اند که آخوند خوب نماز و قرآن می‌خواند، مراسم میت برگزار می‌کند و … اما نگفته‌اند که آخوند خوب کسی است که امام شود و مسئولیت محله را بپذیرد و شانه زیر بار مسئولیت بدهد.

وی با بیان اینکه در گام دوم باید دلگرمی و انگیزه بدهند؛ افزود: در سومین گام امام مسجد باید آموزش ببیند و ارتقا مهارت داشته باشد.

قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در چهارمین گام باید جرأت اقدام بدهند؛ افزود: در گام پنجم باید پشتیبانی تخصصی به شکل‌های مختلف انجام شود.

وی با بیان اینکه در گام ششم باید برای موانع پیش آمده رفع موانع کند؛ افزود: گام هفتم استقلال است و امام مسجد می‌تواند نیاز خود و محله را تأمین کند.

حجت الاسلام میر محمدیان گام هشتم را بالندگی دانست و ادامه داد: بسیاری از مساجد این گام را برداشته و روی پای خود می‌ایستند و باید از محله خود پای را بیرون بگذارند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین