عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
سعید حدادیان گفت: باید از خودمان شکایت و گلایه کنیم، با امام حسین(ع) خلوت کنیم. درس اربعین این است که به هم پرخاش نکنیم.

حدادیان: با امام حسین(ع) خلوت کنیمعقیق:حجت الاسلام حمید میرباقری، سخنران و خطیب توانا که مهمان مهیار عبدالهی در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن بود، در ابتدا گفت: شیخ جواد تبریزی استاد فقهم بودند. می گفت هر وقت در کار و زندگیتان گره افتاد در خانه زینب کبری(س) بروید. فرزدق شاعر می خواست مادرش را به حج ببرد. ابی عبدالله می خواست به سمت عراق بیاید و با یکدیگر روبرو شدند. حضرت فرمود فرزدق چه خبر. گفت حسین جان قلب هایشان با شماست ولی شمشیرهایشان علیه شماست. از جانسوزترین اتفاقات این بود که برخی وقتی ابی عبدالله را می دیدند راهشان را عوض می کردند. دلشان با امام بود اما هم می خواستند نروند و هم به امام نه نگویند. این در هر دوره ای می تواند اتفاق بیفتد که انسان دلش هست اما دلی که همراه ابی عبدالله هست دلی است که چیزهای دیگر هم همراهش است و آن چیزها غلبه کرده اند. سر دوراهی ها وسر بزنگاه ها آن چیزها غلبه کرده اند. ابی عبدالله فرمود زبیر بن عوام همراه ما بود تا زمانی که پسرش بزرگ شد. خیلی هادلشان مملو از علائق مختلف است و این کار دست انسان می دهد. اما وقتی همه دلت امام حسین(ع) شد تابع امر او هستی. آن زمان هرجا که بخواهد برود تو را هم می برد.

وی افزود: می گوییم حسین جان من با تو هستم و با دشمنانت نیستم. گاهی برخی می گویند این حرف ها چیست. هم آنها خوب هستند و هم بقیه. ما گاهی با آنها هستیم. این حرف که آنها هم خوب هستند بازی است. کسانی که این حرف ها را گاهی در فضای مجازی می زنند صدای من را بشنوند. دکان و دستگاه درست نکنید. کسی که حقیقتا با جریان سیدالشهدا است نمی تواند با جریان مقابل هماهنگ باشد. یکی از این دوتا را می توانی. راه دیگری وجود ندارد. یا اینطرف هستی یا آن طرف.

این خطیب تصریح کرد: نکته مهم اخلاقی و اجتماعی که این روزها گرفتارش هستیم این است که در بین مردم، گروه های سیاسی و هیئت ها دیده می شود این است که الکی به فلانی محل نمی گذاریم. می گویند چرا. می گویید همینطوری الکی ازش خوشم نمی آید. در دستگاه ابی عبدالله الکی خوشم نمی آید وجود ندارد. امام صادق علیه السلام فرمود چرا الکی از کسی بیزاری می جویید. مومنین درجاتی دارند. یکی نماز شب می خواند و دیگری نمی خواند. هر دو محب سیدالشهدا هستند و باید با او هم دوست باشی. اگر مرز ما ولایت شد و مرز تفکیک ما امیرالمومنین وفرزندان معصومش شد خیلی از این دعواها که امروز داریم تمام می شود. این دعواها نفس اماره است.

میرباقری بیان کرد: وقتی مرزها ولایی نباشد باندبازی ها شروع می شود و کارهای خلاف یکدیگر را توجیه می کنند. اخیرا در فضای مجازی اینطور شده است که کسی پستی می گذارد و دیگران همه با هماهنگ می شوند و حمایت می کنند. در حالی که ربطی به دین و سیدالشهدا ندارد. اگر حتی برادرت بود و خط و جریانش با سیدالشهدا هماهنگ نبود پدرت است احترامش را داشته باش اما صریح و واضح باید بگویی اهل آنچه تو می گویی نیستم چون با معکم معکم سازگاری ندارد. چه کنم دلم همراه ابی عبدالله شود. چطور انسان می تواند خودش را مصداق یک عاشق قرار بدهد. همیشه زندگی حسین محبوب و معشوق باشد و من عاشق. معمولا عاشق به این نگاه می کند که ببینند معشوق چه دوست دارد و چه ندارد. هرآنچه که معشوق و محبوب دوست دارد پررنگ می کند و هر آنچه که او دوست ندارد را کم رنگ می کند.

وی اذعان کرد: اگر در زندگی هرچه به قرآن انس و علاقه ات بیشتر است و هرچقدر به نماز اول وقت اهمیت می دهی همانقدر تو سلم سیدالشهدا هستی. از امام سجاد(ع) سوال کردند آقا زخم هایی روی شانه پدرتان مشاهده کردیم زخم شمشیر نبود . فرمود جای کیسه های نان و غذایی است که پدرم شب ها روی شانه هایش می گذاشت و در خانه ایتام و بیوه زن ها تقسیم می کرد. اگر در این دوره بد اقتصادی که هر روز زندگی برای فقرا سخت تر می شود هر چه بیشتر اینها دغدغه ات شدند به سیدالشهدا نزدیک ترهستی.

این سخنران در ادامه اظهار کرد: امروز دلبری از سیدالشهدا است تا اگر توانش را داریم در راه حضرت حرکت کنیم. روز عاشورا حر به سیدالشهدا فرمود می شود و راهی هست. حضرت فرمود سرت را بالا بگیر. آیا من به بردارم و خواهرم بعد از اختلاف و کدورت حاضر هستم بگویم سرت را بالا بگیر. شتر دیدی ندیدی. می شود سلم امام حسین شد. بله. چطور؟ او حر را بخشید تو برادرت را ببخش. فرازی در زیارت اربعین است که بسیار معروف است. می گوید حسین خونش را فدا کرد تا بندگان تو را از جهالت و حیرت و سرگردانی گمراهی نجات بدهد. برای ظلمت و گمراهی جایی که روشن است خیلی سریع می توانی به مقصد برسی. وقتی تاریک است سرگردانی و دیرتر می رسی. دائم در حیرت و اظطراب هستی. ضلالت اینگونه است. در مقابلش صراط مستقیم آشکار و روشن است. از این فراز معلوم می شود که مردم زمان سیدالشهدا به شدت این دو خصلت را داشته اند. اول سرگردان در گمراهی و ضلالت هستند. دوم اینکه دچار جهل و نادانی بودند. سیدالشهدا خورشید هدایت و کشتی نجات شد. آنها را از گردابی که گرفتارش شده بودند نجات داد.

وی یادآور شد: در دوران سیدالشهدا مردم گرفتار جهل بودند. دو رقم جهل داریم یک جهل در مقابل علم داریم. جهل دیگر مقاومت در برابر عقل است. ابی عبدالله آمد تا مردم را از این جهل نجات بدهد. هر دوره ای این جهل بیاید جامعه را بیچاره می کند جهل در مقابل عقل و تشخیص است. گاهی ممکن است حوزه های علمیه و مدارس و دانشگاه های فراوان باشد اما اگر جهل در تشخیص باشد آن جامعه به سعادت نمی رسد. 

حجت الاسلام میرباقری تاکید کرد: تاریخ نشان می دهد مردم زمان امیرالمومنین، امام مجبتی و سیدالشهدا و حتی بعد از رحلت رسول خدا دچار این جهل بودند. محاسن سفید را دیدند اما جوانی امیرالمومنین چشمشان را بست. به سمت محاسن رفتند. مردم علی ابن بی طالبی را از دست دادند که تمام معضلات و مسائل عالم  برایش مثل این بود که بخواهی از یک تا پنج بشماری. جهل در یک جامعه این است که هلاکش می کند. امیرالمومنین ۲۵ سال بیل و کلنگ دست می گیرد. برای ایشان افتخار است که کار می کند. اما برای من مومن و مسلمان ننگ است. اگر یک استاد تمام به سمت کارهای کارگری رفت که البته کارگری عیب نیست اما این جامعه پیشرفت نمی کند و رو به سعادت نمی رود. چون عالمش کار دیگری انجام می دهد.

جهل در تشخیص مردم را بیچاره کرد. مصادیق فراوانی برای این دارم. هاشم مرقال می گوید در جنگ صفین فهمیدم امیرالمومنین چقدر مظلوم و غریب است. جوانی از سمت لشگر شام آمد و گفت با شما رجز می خواندند. عرف اینطور بود. گفت با شما می جنگم چون شما اهل کوفه نماز نمی خوانید. رهبرتان علی ابن ابی طالب هم تارک نماز است. کار به جایی رسیده بود که به علی ابن بی طالب چنین نسبتی می دهند. کار به جایی رسید که روزگار من را پایین آورد تا جائی که حتی من را کنار معاویه قرار دادند. جهل مردم این کار را کرد. این عدم تشخیص مردم بود. حضرت فرمود حق را بشناس بعد افراد را با حق تطبیق بده. 

او با بیان اینکه اگر جامعه ای بخواهد با آدم ها حق را بشناسد دچار خطا می شود، افزود: اگر چهارعمامه به سر راه را خطا بروند می گوید من دیگر نماز نمی خوانم. اینها خراب شدند و دزدی و اختلاس کردند. اگر نمازت را از آدم ها گرفتی با آدم ها هم از دست می دهی. اگر از کتاب و سنت گرفتی کوه ها جابه جا می شود. کوه ها متلاشی می شوند و تو متلاشی نمی شوی. سیدالشهدا این جهل را ریشه کن کرد.

در ادامه برنام حاج سعید حدادیان، مداح و ذاکر اهل بیت مهمان «رو به راه» بود. او گفت: دعاهایی هست که مرحم زخم دل ما است که نتوانستیم کربلا باشیم. خواتیم سور هم حسن مطلع و هم حسن مقطع دارند. ۷ سوره با تسبیح الهی شروع می شود و اینها مهم است. خواتیم ادعیه هم مهم است. خط آخر دعای ابوحمزه ثمالی دوای درد ما است. خیلی مهم است. حسن ختام دعا است. از خدا می خواهیم ایمانی به من بده که هی به دل من بشارت بدهد. جوانمردی امام حسین(ع) اجازه نمی دهد تو جزو زوار محسوب نشوی. راه کربلا نزدیک است. فاصله از زمین تا آسمان یک آه است. رهبر معظم انقلاب به عنوان کارشناس بزرگ اسلام به ما می گوید امسال با امام حسین(ع) خلوت کنید. این مهم است. من به عزیزان می گویم ما رفته ایم و چه بسا وقتش است او سری به ما بزند.

او افزود: زمانی اربعین اول را تکذیب می کردند. خدا مقام معظم رهبری  را حفظ کند که لهوف را آوردند تجلیل کردند و فرمودند عبارات سید بن طاووس پهلو می زند به عبارات اهل بیت و این اربعین اول در دهه ۷۰ توسط ایشان احیا شد. در خبر آمده است نیزه ای که سر ابی عبدالله را حمل می کرد نتوانستند از خاک بیرون بیاورند. در مقاتل آمده است ۱۴ بار سربریده گریه کرده است و یکبار خون گریه کرده است. یکی از جاهایی که سر بریده خون گریه می کرده است اینجاست که نیزه از خاک بیرون نمی آمده است. از امام زین العابدین سوال کردند. فرمود پدرم عاشق بچه هایش است. ببینید همه بچه ها هستند. ببینید سر پدرم به کدام طرف است. عقب قافله را نگاه می کردند. گفتند حتما یکی از خواهرانم بین راه جامانده است. زخم ها و آسیب ها باعث شده است ایشان بیفتند. چند نفر مامور شدند سکینه را پیدا کنند. اگر در اربعین به کربلا رفتی بگو من پشت سر زینب و زین العابدین آمدم. 

**باید توبه کنیم تا کرونا برود

حدادیان بیان کرد: خدا اندازه ات را رعایت می کند. خدا نمی داند امام حسین(ع) را چقدر دوست داری؟ او می داند و می داند چه فراقی می کشی. زبان شکوه مهم است. در زیارت غدیرآمده امیرالمومنین(ع)پدر مهربان مومنین است. حاج احمد صالح شاعر هم بود. او دیوانی دارد که برخی شعرهایش بسیار خوب است. باید توبه کنیم تا کرونا برود. هر کسی وظیفه ای دارد. باید از خودمان شکایت و گلایه کنیم. فقط فکر نکنیم به خاطر خطاهای دیگران است که کرونا آمده است. با امام حسین(ع) خلوت کنیم. درس اربعین این است که به هم پرخاش نکنیم. تعداد شیعیان قلیل است. این تعداد قلیل هوای یکدیگر را داشته باشند. محضر حضرت آقا عرض کردم انشاءالله پشت شما در مکه نماز بخوانیم. فرمودند چرا نمی گویی مسجد الاقصی. یعنی طوری باشد که از دست غاصبین دربیاید. آقای کهربایی یک نوار دارد که وقتی این را گوش می دهی میمیری. مرحوم سلیم موذن زاده اربعینی خوانده است که من با خودم گفتم چطور جرات کردم با وجود چنین صدایی من هم بخوانم.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که تا اربعین هر شب ساعت ۲۴ تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) شد و از این پس به روال سابق هر هفته پنجشنبه ها روی آنتن می رود.

 

منبع:مشرق


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین