عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
هیأت حُداث‌الحسین(ع) اربعین امسال که توفیق حضور در کربلا و برپایی موکب در مشایه نجف تا کربلا را نداشتند، راهی روستای لهک در جنوب تهران، درست پشت حرم امام خمینی(ره) شدند و در آن‌جا موکب به پا کرده و مردم را مهمان خود کردند.

زیارت کربلا از ۹۷۶ کیلومتر دورتر/ لَهک، مشایه امسال حداث‌الحسینی‌هاعقیق:ویروس کرونا امسال پیاده‌روی اربعین را برای زائران ایرانی و موکب‌داران کشور که هرسال راهی کربلای معلی می‌شدند، تبدیل به یک حسرت کرد. ایرانیان پشت مرزها ماندند و توفیق زیارت عتبات عالیات از آن‌ها سلب شد، اما دست روی دست هم نگذاشتند و همان برنامه‌ها و تلاش‌هایی که هر سال برای زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) در مشایه ارائه می‌کردند به روستاها و شهرهای مختلف کشور بردند تا بتوانند در این ایام کرونایی باری از دوش آن‌ها بردارند.


اعضای هیأت فدائیان الحسین اصفهان اربعین امسال با حضور در استان خوزستان به خدمت‌رسانی به مردم نیازمند این استان پرداختند

هیأتی‌هایی که در فراق کربلا راهی روستاها شدند

هیأت فدائیان حسین با حضور مداح خود سیدرضا نریمانی راهی خوزستان شد و در آن‌جا به ارائه خدمات مختلف به محرومین پرداخت و روزانه ۴ هزار پرس غذا طبخ کردند تا به دست نیازمندان برسد. هیأت نوالرضا (ع) گروه جهادی خود را به جنوب کرمان بُرد و ۸۰ کیلومتر پیاده‌روی کردند تا به نیازمندان در ۱۵ روستا خدمت‌رسانی کنند. گروه جهادی الکفیل نیز راهی سیستان و بلوچستان شد تا در این منطقه به طبخ غذا و کمک به نیازمندان مشغول شود.


لهک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است

لَهک پاتوق امسال حداث‌الحسینی‌ها

هیأت حداث‌الحسین (ع) هم برای کمک‌رسانی خود روستای لهک در جنوب تهران را انتخاب کرد. روستایی درست پشت حرم امام خمینی (ره) که مجموعاً ۴۲ خانوار شامل ۱۷۰ نفر در آن زندگی‌می‌کنند و با روستای کناریش که ۱۵ خانواده افغانستانی در آن ساکن هستند، در مجموع ۲۷۰ نفر می‌شوند و از ابعاد مختلف زندگی دچار محرومیت‌های بسیاری هستند.

تصویری از روستای لهک در جنوب استان تهران در سال ۹۶

پایتخت‌نشینان متفاوت تهران

این روستاییان با اینکه پایتخت نشینند، اما تشابهی به آسمان‌خراش‌ها و ماشین لوکس سوارها و لباس‌های رنگ و وارنگ پوش‌های تهران ندارند. آن‌ها برای زمستان خود دچار مشکلاتی هستند. لباس مناسب ندارند و می‌توان گفت به نان شب خود محتاجند. مجتبی قره‌گزلو، مداح و مسئول این هیأت می‌گوید: «راه مردم در روستای لهک در جنوب تهران، خاکی بود که با کمترین بارانی به گِل تبدیل می‌شد.»


موکب برپا شده هیأت حداث‌الحسین (ع) در روستای لهک

پول زیارت، این بار به داد نیازمندان رسید

این جوانان هیأتی هر سال به هر نحوی بود حتی شده با قرض، پول لازم برای سفر اربعین خود را فراهم می‌کردند و زمینی یا هوایی راهی عراق می‌شدند. آن‌ها امسال محروم بودند، اما تصمیم گرفتند هزینه سفر را فراهم کنند. باز هم شده قرض کنند تا برای رفتن به زیارت پول داشته باشند. آن‌ها پول زیارت را برداشتند و امسال که راهی برای رفتن به عراق نبود، آن را برای کمک به نیازمندان به روستای لهک آوردند. قره‌گزلو می‌گوید: «با پول فراهم شده برای زیارت، موکبی برپا و لباس‌های مورد نیاز برای نیازمندان را تهیه کردیم و مقدمات طبخ غذا را چیدیم. برای کمک‌رسانی‌های بعدی نیز در فضای مجازی هیأت تبلیغاتی منتشر کردیم و از مردم استمداد خواستیم که الحمدلله مردم و عاشقان اهل بیت (ع) کمک‌های خود را برای ما واریز کردند.»


اعضای هیأت حداث الحسین (ع) در وعده شام برای روستاییان جوجه کباب و کباب کوبیده آماده می‌کردند

تهیه لباس گرم برای نیازمندان روستای لهک

از تعمیر راه روستا تا تهیه کاپشن برای کودکان

بخشی از راه روستا که خاکی بود با همت این جوانان با پوکه آسفالت پر شد تا ان‌شاءالله زمستان امسال گِل نشود. سقف حسینیه روستا هم که ریخته بود، آهن‌کشی و تعمیر شد. لباس‌های گرم و کاپشن نیز برای خانواده‌ها و کودکان روستا تهیه شد تا دیگر نگران فصل سرما نباشند. قره‌گزلو می‌گوید: «تعدادی از کودکان این روستا محصل بودند و به مدرسه می‌رفتند، برای آن‌ها لوازم‌التحریر مورد نیاز را تهیه کردیم.»


حداث‌الحسینی‌ها همانند حال و هوای اربعین حسینی، عصرها برای روستاییان سیب زمینی سرخ می‌کردند

حال و هوای اربعین هدیه هیأتی‌ها به اهالی لهک

جدای از کمک‌رسانی این هیأتی‌ها بساط ناهار و شام برای روستایی‌ها برپا کرده بودند. با کمک یکی از دوستان آشپزخانه باربری نزدیک به روستا را در اختیار گرفتند تا برای ناهارها غذای برنجی آماده کنند. شب‌ها هم به سبک موکب‌های اربعین، کباب به سیخ می‌کشیدند، چای عراقی آماده کردند و سیب‌زمینی‌ها را سرخ می‌کردند و خرما به روستاییان می‌دادند تا حال و هوای اربعین به پا کنند. قره گزلو می‌گوید: «سر راه ورودی روستا، موکب خود را برپا کرده بودیم و ناهار و شام برای روستاییان آماده می‌کردیم که در مجموع با حساب نیروهای گروه در هر وعده ۴۰۰ پرس غذا آماده می‌شد. عصرها هم به روستاییان چای عراقی و سیب‌زمینی سرخ شده می‌دادیم.»


مراسم قرائت زیارت اربعین اعضای هیأت حداث الحسین (ع) در روستای لهک

زیارت امام حسین از ۹۷۶ کیلومتر دورتر 

این جوانان در مجموع حدود ۱۵۰ نفر بودند که در این سه روز به صورت شیفتی برای جلوگیری از تجمع و شیوع ویروس کرونا در روستا حاضر می‌شدند و خدمت‌رسانی می‌کردند. جمعی که ظهر اربعین همه رو به حرم امام حسین (ع) ایستادند، اشک ریختند و این بار از راه دور، ۹۷۶ کیلومتر دورتر از صحن و سرای کربلای معلی، از تهران و روستای لهک به امام حسین (ع) سلام دادند و زیارت اربعین خواندند. آن‌ها دلخوش بودند چون اگر نتوانستند برای زیارت و خدمت به مردم و زوار راهی عراق شوند لااقل در ایران هم دست روی دست نگذاشتند و باری کوچکی در حد توان خود از روی دوش مردم کهک برداشتند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین