عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مردم طی ایام اربعین در پرتو آموزه‌های حسینی به هدف مشترکی می‌رسند تا امت واحده‌ای را شکل دهند تا در نهایت منجر به بسترسازی ظهور امام عصر (عج) شود.

ملت‌ها در ایام اربعین بسوی تمدن ظهور سوق داده می‌شوندعقیق:اربعین را نفحه‌ای الهی معرفی کرد و گفت: ایام اربعین نسیم رحمت الهی در عالم فراگیر می‌شود و دلهای آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمود «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِكُمْ‏ نَفَحَاتٍ‏ أَلَا فتعرضین [فَتَعَرَّضُوا] لَهَا بِكَثْرَةِ الِاسْتِعْدَاد؛ براى پروردگار شما در دوران عمرتان نسیم‌هاى رحمتى است، بهوش باشید و با آمادگی فراوانی خود را در معرض آنها در آورید».

وی اربعین را جایگاه ترویج اسلام ناب محمدی دانست و افزود: تحکیم پایه‌های تمدن اسلامی و فرهنگ ناب اسلام محمدی در ایام اربعین شکل می‌گیرد؛ از جمله آنکه مردم طی ایام اربعین در پرتو آموزه‌های حسینی به هدف مشترکی می‌رسند تا آن امت واحده شکل بگیرد. ما شاهدیم ملت‌ها با هر آیین و نژادی به زیارت اباعبدالله مشرف می‌شوند و حماسه‌ای رقم می‌زنند که تاکنون مشابه نداشته است. 

حجت الاسلام خلج احیای سنت‌های نبوی در پرتو همایش جهانی اربعین را از دیگر اثرات این رویداد برشمرد و گفت: پاک‌طینتان در ایام اربعین در معرض آموزه‌های ناب نبوی قرار می‌گیرند؛ ارزش‌هایی مثل اخلاق‌مداری، تواضع، ایثار، نوع‌دوستی، یاری‌رسانی، کمک به نیازمندان و بسیاری از ارزش‌های دینی را در این مراسم شاهد بودیم.

این استاد حوزه علمیه افزود: زائران طی زیارت اربعین، استقامت و ثبات قدم در مسیر خداوند را تجربه می‌کنند. آنها با بذل جان و مال و نیز فارغ از تعلقات دنیوی، خود را در مسیر زیارت اباعبدالله قرار می‌دهند. هرچند کرونا سبب شد امسال این زیارت به تعطیلی رود، اما تربیت آن در قلب و ذهن زائران ماند. موج بیداری در جامعه اسلامی در زیارت اربعین مشهود است.

وی بیداری و نجات بشریت از گمراهی را اثر زیارت اربعین برشمرد و گفت: مردم در زیارت امام حسین علیه‌السلام و در پرتو نور امام، از خواب غفلت بیدار می‌شوند، همچنان که یکی از اثرات بذل جان امام حسین علیه‌السلام در راه خداوند، بیداری بندگان از جهالت و گمراهی بود. در زیارت اربعین درباره امام حسین علیه السلام می‌خوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة.» جانش را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت گمراهی نجات دهد.

حجت الاسلام خلج زیارت اربعین را سند حقانیت قیام حسینی دانست و اظهار کرد:  امام حسین علیه‌السلام در سال 61 هجری به دید ظاهری به شهادت رسیدند، اما اکنون زیارت اربعین می فهماند قیام ایشان منحصر در تاریخ گذشته نبود بلکه تقویت پایه‌های شکل‌گیریِ تمدن اسلامی بود؛ از این جهت مهم‌ترین جنبۀ فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی اربعین، بسترسازی ظهور است. آزادگان عالم و دین‌مداران، طی روند زیارت اربعین، به این نتیجه می‌رسند توانایی مبارزه با ظلم را دارند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین