عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
«قدم عاشقی» که از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است، تلاش دارد در سه گفتار به تأثیر اربعین در مقدمه‌سازی امر ظهور منجی بپردازد.

اربعین چه نقشی در مقدمه‌سازی ظهور دارد؟عقیق: «قدم عاشقی»، اثر محمدرضا عابدینی، از جمله آثار منتشر شده در حوزه اربعین و قیام امام حسین(ع) است که از سوی دفتر نشر معارف در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

اربعین و حرکت کاروانی آن در سال‌های اخیر تکاپویی جدی به زندگی شیعیان و آزادگان جهان بخشیده است. هر کس از هر نقطه‌ای دوست دارد خودش را به این کاروان برساند و در این واقعه عظیم شرکت کند. پیاده‌روی اربعین را می‌توان یکی از آیین‌های مرتبط با عاشورا دانست که شور و شعور را با هم دارد.در این میان، برخی دوست دارند خود را به سیل عظیم کاروان عشق برساند و در جریان این سیل پیش بروند، گروهی پا را فراتر نهاده و دوست دارند برای زائران کربلا قدمی بردارند و خادم این راه باشند، عده‌ای دیگر نیز برای تأمین امنیت زائران جان خود را فدا می‌کنند. اما در سوی دیگر،  اربعین و پیاده‌روی میلیون‌ها نفر در مسیر کربلا طی چند روز، سوژه برخی از رسانه‌های غربی نیز شده است. رسانه‌هایی که تلاش دارند تا آن را زیر سؤال برند. در این میان، شناخت حق از باطل و چرایی پیاده‌روی اربعین یکی از پرسش‌های نسل جوان خواهد بود.

با توجه به این نیاز، آیت‌الله عابدینی در سلسله سخنرانی‌های خود در باب عاشورا و جریان اربعین تلاش دارد تا این نکات را تبیین کند. «قدم عاشقی» که به کوشش حسین قاسمی گردآوری شده، در سه گفتار به موضوع اربعین و دیگر موضوعات مرتبط با آن پرداخته است.

گفتار اول با عنوان «اربعین و ظهور حق در طول تاریخ»، دربردارنده نگاه تاریخی – تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولی الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ در این سیر و نسبت‌یابی اربعین به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیت‌های عاشورا برای مقدمه‌سازی ظهور است.

گفتار دوم با عنوان «اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور» این مبنا را با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربه‌اندیشی در متن حماسه پیاده‌روی اربعین همراه می‌سازد و تلاش می‌کند با نگاهی تحلیلی و مصداقی به نهضت اربعین ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی و تمدنی تحلیل کرده و در نهایت به آسیب‌شناسی اربعین بپردازد.

در گفتار سوم تحت نام «شرح زیارت نامه اربعین» تلاش شده است، به زیارت اربعین به عنوان فصل اخیر و کمالی غایی زائر نگاه شود و شرحی هر چند مختصر بر متن زیارت نامه اربعین، با این مبنا اراده شود.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین