عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
حجت الاسلام و المسلمین سید علی النقی امامزاده، به برخی اعمال که می‌توانند جایگزین زیارت اربعین شوند، اشاره کرد.

اربعین ۹۹ و توفیق بهتر شدن/ چه اعمالی جایگزین پیاده‌روی اربعین شود؟عقیق:بسیاری بی تاب کربلا هستند؛ هرچه به اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم، این بی تابی بیشتر می‌شود. خیلی‌ها در پی آن هستند تا برای درد دوری از حرم اربابشان مرهمی پیدا و سعی کنند، جایگزینی برای توفیق والای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در روز اربعین بیابند.

پناه بردن به صحرا برای هضم دوری از سرزمین حسینی

درباره موقعیت‌های جایگزین زیارت اربعین با حجت الاسلام و المسلمین سید علی النقی امامزاده کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفتگو کردیم.

وی بیان کرد: از امام باقر (ع) روایتی درباره زیارت سید الشهدا (ع) نقل شده است؛ حضرت ابتدا ثواب فراوان کسی که روز عاشورا به زیارت امام حسین (ع) رفته را بیان می‌کنند؛ سپس می‌فرمایند، کسی که نمی‌تواند روز عاشورا به کربلا برود، به صحرا برود و آنجا عزاداری کند. با توجه به روایت فوق و شرایط کرونایی که اجازه حضور در سرزمین سید الشهدا (ع) را به ما نمی‌دهد، می‌توانیم صحرا را برای عزاداری انتخاب کنیم. چه بهتر اینکه در صحرایی که مزار شهدا را در خود جای داده است، عزاداری کنیم.

شبی کنار شهدا به یاد امام حسین

گریه‌های دلتنگی‌مان را به شهدا هدیه کنیم

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در روز‌هایی که کرونا گریبان گیر همه جهان از جمله ما بچه هیئتی‌ها شد، هر کس ابتکاری به خرج داد. یکی کوچه گردی کرد و برای اربابش امام حسین (ع) روزه خواند؛ دیگری در خانه شهدا مداحی کرد و با این کار پاداش کارش را گرفت. امید که ما هم در ایام زیارت اربعین در بهشت زهرا (س) برای شهدا روضه بخوانیم و خطاب به این بزرگواران بگوییم ثواب گریه هایمان را به شما هدیه می‌کنیم؛ شما هم دست ما را در قیامت بگیرید.

عشق بازی اربعینی با شهدا

زیارت خوبان به جای زیارت ارباب

حجت الاسلام و المسلمین سید علی النقی امامزاده به اهمیت زیارت شهدا اشاره و اظهار کرد: طبق روایات قبور شهدا محترم و مقدس است. امام باقر (ع) می‌فرمایند زیارت قبر پیامبر (ص)، زیارت قبور شهدا و زیارت امام حسین (ع) معادل سفر به حج همراه با حضرت رسول (ص) است. آیت الله بهجت (ره) فرمودند سر قبر خوبان و اهل معرفت بروید و آن‌ها را نزد امام رضا (ع) واسطه قرار دهید.

حسین زمان را معرفی کنیم

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حالا که توفیق زیارت اربعین از دست ما گرفته شده است، می‌توانیم فرهنگ اربعین را گسترش بدهیم. باید برای معرفی امام زمان (عج)، حسین زمانمان کاری کنیم. خداوند متعال در قرآن کریم موعظه‌ای به ما کردند؛ حضرت حق می‌فرمایند «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى بگو من شما را یک موعظه می‌کنم که قلبتان احیا شود و ارزش و قیمت پیدا کند؛ آن اینکه برای خدا دو نفره یا تنهایی قیام کنید.»

جمع شویم برای قیام

به فکر قیام باشیم

وی افزود: یکی از القاب امام زمان (عج) قائم آل محمد است. ما هم باید این روحیه را به عنوان شیعیان اهل بیت (ع) داشته باشیم؛ به این معنا که همیشه قائم برای خدا باشیم. نباید رفاه طلب و فرصت طلب باشیم. خداوند روحیه قیام را از ما می‌خواهد. به همین دلیل پیامبر (ص) می‌فرمایند هر کسی از دنیا برود و اثری از جهاد در وجودش نباشد، منافق از دنیا رفته است. ان شاء الله برای امام زمان (عج) قیام کنیم و ایشان را به جهانیان معرفی کنیم. اولین قدم برای جهاد درونی، تامل بیشتر در دعا‌هایی است که به حضرت، ولی عصر (عج) اشاره دارد.

به یاد مهدی برخیزیم

درس‌های اربعین را در ذهن مرور کنیم

حجت الاسلام امامزاده در ادامه به جلوه‌های زیبای اربعین اشاره کرد و گفت: از زیبایی‌های اربعین که جلوه فراوان دارد این است که در مسیر حرم کسی با دیگری دعوا ندارد؛ همه از نژاد‌های گوناگون هستند، اما با کسی کاری ندارند. از اهل بیت (ع) نقل شده است که حیا کنید؛ برای ما اختلاف را کنار بگذارید حتی اگر حق با شما باشد. به همین دلیل باید بیاییم آشتی و مهربانی را در قدم اول در خانه هایمان افزایش دهیم.

اربعین مهربانی

وی در پایان اضافه کرد: یکی از فرهنگ‌های اربعین این موضوع است که روحیه گذشت داشته باشیم. یکی دیگر از زیبایی‌های اربعین داشتن روحیه خدمت است. خدمات عاشقان حسینی در پیاده روی اربعین را در هیچ جای دنیا سراغ ندارید. در این ایام کرونا حمایت‌های مردم از ضعیفان بدون منت و چشمداشت را دیدیم. خدمت به نزدیکان و غیر نزدیکان نکته‌ای است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای نبود زیارت امام حسین (ع) در اربعین باشد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین