عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
آیت الله نوری‌همدانی:
مرجع عالیقدر جهان تشیع با صدور پیامی به کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام در باب شخصیت والای امام سجاد نکاتی بیان کرد.

عقیق:آیت الله ‌نوری همدانی با توجه به برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد در بندرعباس پیامی صادر کرد.

در این ‌پیام آمده است: امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین علیهم السلام است و در این میان وجود مبارک حضرت سجاد علیه السلام سراسر زندگی‌اش درس‌ها و حکمت‌هایی است که بسان مشعل فروزان برای جوامع بشری موثر خواهد بود.

اخلاقیات، عبادات، توجه به اجتماع، عملکرد سیاسی، صبر و استقامت در مقابل با حوادث که منجر به برچیده شدن خاندان اموی شد که بنای از بین بردن اصل اسلام را داشته اند و آنچنان کردند که دوره زندگی امام سجاد علیه السلام سخت ترین و خفقان بار ترین دوره ائمه علیهم السلام بود و همه اینها از جریانات برجسته دوران آن حضرت است.

خطبه بلندآوازه آن امام که ارکان حکومت اموی را لرزاند و تا آینده بشر فرهنگ آل رسول صلی الله علیه و آله وسلم را استوار ساخت و بساط ظلم و ستم را در هم کوبید و آن ادیب و سخنور عرب آن امام را اینگونه توصیف می‌کند: و أما علی بن الحسین فلم أر الخارجی فی أمره إلا کالشیعی، ولم أر الشیعی إلا کالمعتزلی، ولم أر المعتزلی إلا کالعامی ولم أر العامی إلا کالخاصی، ولم أجد أحداً یتمارى فی تفضیله، ویشک فی تقدیمه

و یا مجموعه صحیفه سجادیه که زبور آل محمد شهرت یافت. اثری که بی‌شک چراغ هدایت برای سالکان مسیر حق و عارفان حقیقی بوده و در زدودن رذائل و برجسته کردن فضائل موثر است و بند بند دعاهای صحیفه سجادیه چگونه بندگی ارتباط با خدا را می آموزد که علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر می گوید عالم بزرگ اهل سنت در نامه ای که در پاسخ اهداء صحیفه سجادیه برایم ارسال کرد نوشت: نه تنها امام زین‌العابدین بلکه سایر ائمه شیعه را نیز از این اثر ارزشمند شناختم. 

این اثر گرانسنگ یکی از کرامات آن حضرت است که عقول بشر را در درک معانی و معارف آن عاجز کرده و این اثر آنچنان بود که حاکمان اموی را در محدود کردن آن امام عزیز زمین‌گیر کرد.

این جلسه ارزشمند می تواند در گسترش این اثر ماندگار تاثیرگذار باشد و حوزه های علمیه و مجامع دیگر علمی باید از این صحیفه توشه بیشتری بردارند. اینجانب خود را بسیار کوچکتر از آن می دانم که درباره مقام و مرتبه امام سجاد علیه السلام سخنی گفته یا مطلبی را به رشته تحریر درآورم.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین