عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
عزاداران همزمان با شام غریبان امام حسین (ع) در کربلا با روشن کردن شمع در گوشه و‌ کنار حرم‌ها در غم اهل بیت (ع) خود را شریک کردند و در مصائب حضرت زینب (س) گریستند.

عقیق:کربلا در شام غریبان امام حسین (ع) امسال با توجه به شیوع کرونا شب متفاوتی را تجربه کرد.

امسال جای زائران ایرانی و سایر کشورها و ‌عاشقان اباعبدالله (ع) خالی است و‌ موکب‌داران عراقی هم از نبود زوار ایرانی دلگیر هستند. 

ابوعمران که سال‌هاست در جوار حرم سیدالشهدا (ع) در روز تاسوعا و ‌عاشورای حسینی از عزاداران پذیرایی می‌کند، به خبرنگار فارس می‌گوید: عاشورای امسال با وجود شیوع کرونا به خوبی برگزار شد و ‌مردم عراق به ویژه کربلایی‌ها در عزاداری اباعبدالله (ع) هیچ‌گاه کوتاهی نمی‌کنند. اما نبود زوار ایرانی در تاسوعا و ‌عاشورا به خوبی قابل حس بود و ‌امیدواریم با رفع کرونا، ایام اربعین از زائران ایرانی پذیرایی کنیم.

کربلا پس از نماز مغرب و‌ عشا غربت خاصی داشت و زائران در هر گوشه و‌ کنار بین‌الحرمین روی تلی از خاک شمع‌هایی را روش کردند و برای شهدای کربلا و غربت حضرت زینب (س) عزاداری کردند.

در این شب دیگر خبری از برگزاری دسته‌های عزاداری در کربلا نبود و ‌شیعیان با برپایی تعزیه و مداحی به عزاداری سیدالشهدا (ع) پرداختند.یکی به یاد حضرت رقیه (س) زیر لب برای خودش مداحی می‌کرد و دیگری هم برای خود مداحی عربی گذاشته بود و اشک می‌ریخت. برخی دیگر نیز دسته جمعی عزاداری می‌کردند و در مصائب خاندان اهل بیت (ع) بر سر می‌زدند.

کربلا در شب شام غریبان، رو به خلوتی می‌رود و گروه‌های عزادار، دسته دسته این شهر مقدس را به مقصد روستاهای اطراف ترک می‌کنند.

اما یکی از مهم‌ترین آیین‌های عزاداری در شام غریبان، روشن کردن شمع است که عزاداران حسینی در اطراف حرم‌ها و‌ شبستان‌ها و‌ حتی بین‌الحرمین در کنار یکدیگر نشسته و شمع روشن کردند و خود را در غم اهل بیت (ع) شریک ساختند.

برخی در کنار عزاداری سیدالشهدا (ع) تصاویری از شهدای مقاومت به ویژه شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در دست داشتند و ‌یاد این شهدا را در کربلا همزمان با شام غریبان زنده نگاه داشتند.

در ادامه تصاویری از آیین عزاداری شام غریبان در کربلا و ‌روشن‌کردن شب به نشانه ابراز همدردی با خاندان رسول الله (ص) را مشاهده می‌کنید:

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین