عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
حجت‌الاسلام علوی تهرانی با طرح این پرسش که: آیا یوگا و مدیتیشن به انسان آرامش می‌دهد؟ گفت: من نمی‌دانم چرا انسان میان حرف خالق و مخلوق برای رسیدن به آرامش، حرف مخلوق را عمل می‌کند؟ خدا می‌فرماید: آرامش برای انسان‌های مومن است.

عقیق:مراسم عزاداری شب هشتم محرم در مسجد حضرت امیر(ع) در قالب حسینیه مجازی شب گذشته پنجشنبه ششم شهریورماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «سقوط انسانیت» اظهار داشت: مقام و منزلت انسان نزد خداوند تنها به واسطه عنصر ایمان تأمین می‌شود. محترم‌ترین خلایق نزد خداوند اهل ایمان هستند. پیامبر(ص) می‌فرماید: «خداوند می‌فرماید: سوگند به عزت و جلال خودم، مخلوقی را خلق نکردم که نزد من، محبوب‌تر از بنده مومنم باشد» بنابراین انسان اگر مومن شود، به این دلیل که معنای ایمان، تسلیم است و تسلیم حقیقتی، به نهاد قلب انسان تجلی و ورود پیدا می‌کند، موجب می‌شود، انسان نسبت به خدا بنده شود. اهل ایمان اگر ایمان حقیقی داشته باشند، بندگان خدا هستند.

وی تصریح کرد: ایمان باید انسان را سرسپرده خدا کند و در این صورت او بنده محبوب خداوند است. جامعه ما از نظر ارتباط با دین مناسکی را انجام می‌دهد اما انجام آن به معنای بنده مومن بودن نیست. ما متمسک هستیم اما مومن حقیقی نیستیم و باید تلاش کنیم تا به آن‌جا برسیم. به همین دلیل عنصر عمر برای انسان ارزشمند است که باید از آن استفاده کند و به این جایگاه برسد.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه در قرآن کریم برای ایمان ۲۸ ثمره اعلام شده است، گفت: در قرآن کریم داریم: «کسانی که ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، اصحاب و یاوران بهشت هستند» با این بیان، نباید جستجو کنیم، آیا ما اهل ایمان هستیم؟ به صرف نماز خواندن یا نذری دادن برای امام حسین، اهل ایمان محسوب می‌شویم؟ یا در شرایط کرونایی در مجلس شرکت کنیم نشان از ایمان ما است؟ اعراب مشابه ما، نزد پیامبر آمدند و گفتند ما ایمان آوردیم، آیه نازل شد بگو ایمان نیاوردید و نهایتاً اسلام آورده‌اید.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه بهشت را به فرد با ایمان می‌دهند و به مُسلم نمی‌دهند، تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۲ سوره توبه به افراد با ایمان وعده داده است و می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛‌ خدا به مردان و زنان با ایمان بهشت‌هایی را وعده داده که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است؟ در آن جاودانه‌اند، و نیز سراهای پاکیزه‌ای را در بهشت‌های ابدی [وعده فرموده] و هم چنین خشنودی و رضایتی از سوی خدا [که از همه آن نعمت‌ها] بزرگ‌تر است؛ این همان کامیابی بزرگ است.»

وی گفت: خشنودی خداوند در این آیه، رستگاری عظیم معرفی شده است بنابراین نباید به سمت ایمان برویم. عاقبت به خیری یکی از تمناهای ماست و یکی از اموری است که در حق دیگران دعا می‌کنیم. اگر کسی بخواهد عاقبت به خیر شود، در آیه ۲۹ سوره رعد داریم : «الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ؛ کسانی که ایمان آوردند، و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است.» یعنی عاقبت به خیری برای افراد با ایمان است. ایمان تنها مقوله‌ای است که انسان را از زیان خارج می‌کند که در سوره عصر به آن اشاره شده است. همچنین ایمان سبک زندگی مردم را هم الهی می‌کند.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه متاسفانه در جامعه ما سبک زندگی لوس شده است و در هرمحفلی پیرامون آن صحبت کرده و برای اصلاحش تلاش می‌کنند، افزود: سبک زندگی مترتب بر فکر است و تا زمانی که فکر و بینش انسان تغییر کند، سبک زندگی تغییر نمی‌کند. سبک زندگی االهی مربوط به انسان‌های با ایمان است که در آیات قرآن کریم داریم: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛‌ از مرد و زن، هر کس کار شایسته انجام دهد در حالی که مؤمن است، مسلماً او را به زندگی پاک و پاکیزه‌ای زنده می‌داریم و پاداششان را بر پایه بهترین عملی که همواره انجام می‌داده‌اند، می‌دهیم.» برای اصلاح سبک زندگی باید ایمان را به عنوان زیرساخت درست کرد. ایمان به معنای تسلیم است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با طرح این پرسش که: آیا یوگا و مدیتیشن به انسان آرامش می‌دهد؟ گفت: من نمی‌دانم چرا انسان میان حرف خالق و مخلوق برای رسیدن به آرامش، حرف مخلوق را عمل می‌کند؟ حداقل دو دلیل بیاورید که این مخلوق از خالق بیشتر می‌داند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَعَ إِیمَانِهِمْ ۗ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا؛ اوست که آرامش را در دل‌های مؤمنان نازل کرد، تا ایمانی بر ایمانشان بیفزاید. و سپاهیان آسمان و زمین فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست؛ و خدا همواره دانا و حکیم است.» آرامش برای انسان‌های مومن است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین