عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
روحانی جوانی با حضور در میدان میوه و تره بار کرج با همکاری حجره‌داران و کسبه موفق شده بیش از یک میلیارد تومان میوه جمع‌آوری و توسط اداره زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) میان نیازمندان توزیع کند.

عقیق:میثم فیروزمند: از طلوع صبحگاهی مدت زمان زیادی نگذشته بود که به میدان میوه و تره بار کرج رسیدیم. تا چشم کار می‌کند حجره هایی را می بینی که از همان کله سر محل رفت و آمد کسبه و ماشین های باری است و از از مقابل هر کدام که رد می‌شوی از میوه‌های لوکسی که مقابل حجره چیده است می‌توان فهمید این حجره به صورت تخصصی در توزیع کدام میوه ها فعال است.

همه ماشین هایی که بارهایشان در میدان دست به دست می شود بعد از وزن‌کشی پول دانه دانه میوه ها را می دهند مگر یک ماشین!

نیسان آبی رنگی که دیگر آشنای کسبه میدان بار شده است و انگار این آشنایی ریشه در فرهنگ فتوت و جوانمردی هزاران ساله این مرز و بوم دارد.

روحانی جوانی که تا وارد میدان می شود همه با او چاق‌سلامتی می‌کنند و دیگر نیازی نیست که حتی توضیح دهد برای چه آمده و چه می خواهد.

 به هر حجره‌ای که وارد می شود حجره‌دار دستور جدا کردن بخشی از میوه‌ها را به شاگرد حجره می‌دهد میوه‌ها وزن می‌شوند اما حساب کتاب میوه‌ها می ماند برای روز حساب تا فرشتگان حساب کنند که قدر و قیمت خوشحال کردن ایتام در  محضر خدای متعال چقدر است!

با یکی از کسبه هم کلام می‌شوم؛ می‌گوید : بچه که بودم بعضی از بچه‌ها در مدرسه‌مان میوه می‌آوردند و من دلم می‌خواست من هم میوه بخورم اما پدرم کارگر ساده ای بود و توان مالی خانواده طوری نبود که ما هم میوه بخریم و من آرزو داشتم بزرگ که شدم هم خودم بتوانم خانواده ام را تامین کنم و هم به هر کودکی که آرزوی کودکی مرا دارد خیری برسانم.

اینطور نیست که فقط حجره‌دارها و کسبه احسان و خیرات کنند؛ کارگری که از ساعت 2 نصف شب تا صبح کار کرده و 70 هزار تومان کل مزد روزانه اش بوده است هم از قافله عقب نمی ماند و نصف مزد روزانه اش را وسط می‌گذارد و می‌گوید: «حاج آقا این هم سهم من، خدا بده برکت!».

 

با کسبه میانسال دیگری به صحبت می‌نشینم و می‌پرسم این روحانی را می‌شناسید؟  پاسخ می‌دهد: از همین تلاش هایش برای ایتام با او آشنا شدم. دغدغه زکات دارد و البته حق هم همین است. به خدا قسم برکت مالم را از همین احسان ها و بخشش ها می دانم و نبوده است که روزی احسان کنم و زکات واجب یا مستحب بدهم و همان روز خدا برایم جبران نکند. در همین حجره من 10  نفر روزی می برند و خوشحالم که مالم برکت دارد.

 

تعداد بازدید : 56

کارگری که دلش به وسعت دریا  بود

اینطور نیست که فقط حجره‌دارها و کسبه احسان و خیرات کنند؛ کارگری که از ساعت 2 نصف شب تا صبح کار کرده و 70 هزار تومان کل مزد روزانه اش بوده است هم از قافله عقب نمی ماند و نصف مزد روزانه اش را وسط می‌گذارد و می‌گوید: «حاج آقا این هم سهم من، خدا بده برکت!». هرچه سماجت خبرنگاری ام را به کار می‌اندازم تا جلوی دوربین بیاید نمی شود که نمی شود!  این ستاره ها در گمنامی ستاره اند و تنها افسوس می‌خورم که قلم و دوربین ما از ثبت آنچه در اینجا می‌گذرد عاجز است.

 

فقط در همین میدان بار حدود 200 حجره وجود دارد که هر کدام بین 2 هزار تا 20 هزار کیلو میوه می‌فروشند که اگر هر حجره فقط چند کیلو در روز میوه برای نیازمندان در نظر بگیرد دل های زیادی از نیازمندان خوشحال می شود.

مشارکت اهل سنت در کمک مومنانه 

از نکات جالب دیگری که در میدان بار کرج وجود دارد حضور دوشادوش برادران اهل سنت در کنار شیعیان برای کمک به نیازمندان است. برخی حجره‌دار ها از اهالی سنت هستند اما پای ثابت کمک‌ مومنانه شده اند.

 

تعداد بازدید : 11

 

حجت الاسلام والمسلمین کیانی‌فر روحانی جوانی که مبتکر این طرح جالب است می‌گوید: در طول مدتی که پا به میدان بار گذاشته اند با حمایت کسبه بیش از یک میلیارد تومان میوه جمع آوری شده و توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفته است.

 

این روحانی جوان از ارائه این طرح در کمیته امداد امام خمینی(ره) برایمان می‌گوید و اینکه چند طرح دیگر که در رابطه با حمایت از اقشار نیازمند به کمیته داده است مورد استقبال قرار گرفته و در چندین نقطه کشور در حال اجرایی شدن است.

رشد 52 درصدی زکات مستحبی در البرز 

محمد محمدی فرد مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج در رابطه با جمع‌آوری کمک‌های مومنانه توسط خیرین گفت: جمع‌آوری میوه و تره‌بار از حجره‌دار ان نیکوکار بازار میوه و تره‌بار کرج و جمع‌آوری پوشاک، کالای جهیزیه و ارزاق عمومی از صنوف مختلف و بنکداران کالا برای توزیع بین مددجویان در قالب زکات مستحبی تعریف می‌شود و خوشبختانه در سال گذشته ما رشد خوبی در استان در این حوزه داشتیم.

از نکات جالب دیگری که در میدان بار کرج وجود دارد حضور دوشادوش برادران اهل سنت در کنار شیعیان برای کمک به نیازمندان است. برخی حجره‌دار ها از اهالی سنت هستند اما پای ثابت کمک‌ مومنانه شده اند.

 

 محمدی فرد افزود: خیران ،کشاورزان و دامداران البرزی ۱۳۵ میلیارد ریال در سال گذشته زکات پرداخت کرده اند که نسبت به سال 97  2 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت:  ۸۰ درصد از وجوهات پرداختی زکات به رفع مشکلات معیشتی مددجویان کمیته  و سایر نیازمندان و ۲۰ درصد نیز به امور عمران و آبادانی روستاها اختصاص‌یافته است.

 

تعداد بازدید : 15

میوه‌ها و صیفی‌جات جمع می‌شود و بدون فوت وقت برای بسته‌بندی می‌رود چرا که کودکان زیادی در کوچه پس کوچه‌های شهر منتظرند. به همین سادگی می توان محبت را به میهمانی این خانه ها برد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین