عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۶۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
همه شبکه‌های تلویزیونی با شرایط سخت کرونایی حسینیه‌ای به وسعت ایران راه انداخته‌اند و از امشب همه مأموریت‌ها و رسالت‌های برنامه‌سازان حال و هوای اقامه عزای حسینی می‌گیرد. در این گزارش به جزئیات این برنامه‌ها پرداخته‌ایم.

عقیق:شبکه‌های تلویزیون از چند صباحی قبل تدارک حسینیه‌ای به وسعت ایران را دیده‌اند تا در ایام کرونا، برای همه نوع موقعیت زمانی و شرایط حال و هوایی برنامه مناسب و ویژه‌ای داشته باشند؛ به نوعی مخاطب در پای تلویزیون اقامه عزای حسینی را برپا کند. همه‌چیز از امشب با ویژه‌های سیما برقرار است، وقتی حسینیه‌ای به وسعت ایران در قالب   پویش‌های "نذر حسین" و "هر خانه حسینیه" و جهت‌گیری صبر و ایثار حسینی الگوی حرکت و امید در جامعه اسلامی، مطرح می‌شود.  قرار است تمام خانه‌های ایرانیان به یک حسینیه تبدیل شود. امسال برنامه‌ریزی تلویزیون نسبت به سال‌های قبل متفاوت است.

مهم‌ترین برنامه "حسینیه تلویزیونی ایران" است که از ساعت 17 عصر تا حدود یک بامداد تمام شبکه‌های سیما یک جدول پخش مجازی دارند که هر شبکه‌ای رأس ساعتی یک هیئت تلویزیونی را روی آنتن دارد که شامل مداحی و سخنرانی می‌شود و هرآنچه در هیئت‌ها رخ می‌دهد در این هیئت مجازی هم اتفاق می‌افتد. البته با توجه به این شرایط مجازی نوع سخنرانی و مداحی تا حدی متفاوت است. اگر مردم به هر دلیلی نتوانستند از خانه بیرون بیایند از این هیئت‌ها بتوانند استفاده کنند.

جزئیات برنامه‌های تلویزیونی را در ایام محرم بخوانید: 

شبکه یک و حسینیه‌ای به وسعت ایران 

روزانه سخنرانی مذهبی، در قلب برنامه‌های حسینیه ایران با سخنرانی حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی و سیدحسین مؤمنی پخش می‌شود. ویژه برنامه «این شب‌ها» که به صورت زنده با حضور کارشناسان مذهبی در 13 قسمت پخش می‌شود. پخش مداحی‌های مختلف در سراسر کشور و هیئت‌های خانگی که از شبکه یک سیما در این ایام پخش خواهد شد. برنامه «حسینیه ایران» با پخش گزارش‌های مردمی، مرثیه‌سرایی و سخنرانی‌های مذهبی، میزبان عزاداران حسینی است.   این برنامه صورت زنده و با اجرای مهدی آقابیگی، محمدحسین صیرفی و هادی صلح جو در بخش‌های متعددی پخش می‌شود. این برنامه ساعت13:21 و بعد از خبر 19 به مدت 30 دقیقه بصورت زنده پخش می‌شود.

همه ویژه‌های شبکه دو/ از "کوی محبت" زنده تا "بر بال تعزیه"
 

شبکه دو سیما همزمان با آغاز ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) برنامه‌های مختلفی را برای بینندگان این شبکه در گروه‌های سنی مختلف تدارک دیده است.  پخش سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان در دهه اول محرم هر روز ساعت 13:20 و حجت‌الاسلام شیخ مسعود عالی هر روز ساعت 17:45 از تدارکات این شبکه برای ماه محرم است. «ذکر عاشوراییان» با نوای حاج محمود کریمی ساعت8:45، 13:45، 21:00 و 22:30 ، حاج حسن خلج 23:30 و  حاج حسین فخری و مداحان جوان به تهیه کنندگی سعید پورفرج ایام دهه اول ماه محرم روانه آنتن می‌شود. همچنین پخش عزاداری از مراکز استان‌ها در روزهای هشتم تا یازدهم ماه محرم در فواصل برنامه ها از دیگر ویژه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

تکیه‌خانه تلویزیون

شبکه دو ویژه‌برنامه «تکیه‌خانه» را در قالب (MC)و به صورت ترکیبی با اجرای رحمان نظام اسلامی و دیگر مجریان شبکه دو روانه آنتن می‌کند. این ویژه‌برنامه در دهه اول محرم میزبان برنامه‌های شبکه و به صورت میان‌برنامه (MC) در بخش‌های مختلف جدول پخش شبکه دو قرار گرفته است. با توجه به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا که سوگواری‌‌های محرم بیشتر از طریق رسانه پیگیری می‌شوند، «تکیه‌خانه» تلاش می‌کند در بخش‌های مختلف آئین‌های عزاداری، مداحان جوان، پویش‌های مجازی و ... مخاطبین رسانه ملی را همراهی کند.

«تکیه‌خانه» کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی که از 8 صبح آغاز و در فواصل برنامه ها، 9:40، 12:45، 15:45و 21:00  تقدیم مخاطبان می‌شود.

بر بال تعزیه 10 قسمتی

برنامه «بر بال تعزیه» با هدف شناخت و واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه برای مخاطبان نوجوان شبکه دو در ایام محرم از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.  این برنامه در 10 قسمت با حضور داود فتحعلی بیگی پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه و چهره تاثیرگذار هنرهای نمایشی و سنتی ایران به روایت 10 داستان از حادثه کربلا و واقعه عاشورا می‌پردازد و طی آن پیوند عزاداری سیدالشهدا(ع) و آیین‌های نمایشی عاشورایی به صورتی کاملا علمی و بر بستر نمایش بررسی می‌شود.

«بر بال تعزیه» کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه‌کنندگی محسن عامری و روزبه گیلانی و کارگردانی وحید گلستان که از اول محرم هر روز ساعت 19:00 روانه آنتن می‌شود. برنامه گفت‌وگو محور «حس مشترک» تدارک دیگری از شبکه دو سیماست که در ایام محرم و صفر روانه آنتن خواهد شد.  این برنامه به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی علاوه بر گفتگو با شخصیت‌های مطرح سینما، تلویزیون و ورزشکاران درباره تجربه های معنوی و ارادتشان به امام حسین (ع)، میزبان واقفینی از سراسر کشور خواهد بود تا پیرامون فرهنگ ارزشمند وقف با آنها گفت‌وگو کند.

ناگفته‌ها روی آنتن شبکه دو

یکی از ویژه‌های این شبکه برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان؛ پخش مستند ترکیبی- بازسازی  «ناگفته‌ها» است. این برنامه مستندی روایی است که با واکاوی ناگفته‌های تاریخ عاشورا با محوریت اصحاب حضرت سیدالشهدا (ع) دهه دوم محرم ساعت 19:00 روانه آنتن می‌شود.  «خانه‌ها و تکیه‌ها» مستندی گفت‌وگو محور است که به معرفی و گفتگو با خانواده‌هایی که سال‌ها مجلس روضه برپا کرده‌اند اختصاص دارد. این برنامه نیز از نیمه دهه دوم محرم ساعت 23:30 از شبکه دو پخش خواهد شد.

مکث محرمی

ویژه‌برنامه «مکث» به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگرانی مریم نوابی‌نژاد نیز با گفت‌وگو با افرادی که به نوعی زندگی‌شان در ارتباط با حضرت سیدالشهدا(ع) و ایام محرم درگیر رخدادهایی شده است در این ایام پنجشنبه و جمعه ساعت 19:40 روانه آنتن می‌شود. «شعر عاشورایی» که در فواصل کنداکتور روانه آنتن می‌شود به پخش گلچین اشعار شاعران آئینی در شب‌های شعر عاشورایی اختصاص دارد.

آئینه خانه و عبرت‌های عاشورا

برنامه «آئینه‌‌خانه» ویژه محرم نیز با کارشناسی حجت‌الاسلام شهاب مرادی و حضور جوانان در خصوص عبرت‌های عاشورا روانه آنتن خواهد شد. طبق روال سال‌های گذشته پخش زنده مراسم شیرخوارگان حسینی جمعه 31 مرداد ساعت 10:00 الی 11:00 از تهران و مشهد و ایجاد ارتباطی معنوی بدون حضور مادران و فرزندان‌شان و پخش مستقیم مراسم نوجوانان عاشورایی تحت عنوان «احلی من العسل» ویژه حضرت قاسم (ع) در روز هفتم محرم پیش از اذان ظهر در نظر گرفته شده است.

کوی محبت زنده از کربلا

از دیگر تدارکات شبکه دو سیما برنامه «کوی محبت» است که با حضور کارشناسان، شاعران و مداحان اهل بیت (ع) از شب اول تا دوازدهم ماه محرم ساعت 23:30 روانه آنتن می شود. این برنامه کاری است از گروه معارف شبکه دو به تهیه‌کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی که با پخش برنامه از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا(ع) به موضوع بررسی ابعاد قیام امام حسین(ع) با حضور استاد شیخ حسین انصاریان و کارشناسان مذهبی همچون حجت الاسلام سعیدی، صابر خراسانی، حسن شالبافان و ... به همراه پخش گزارش‌های متنوع از دمشق و حرم حضرت زینب(س) می‌پردازد.

نمادو، زنده‌باد زندگی و در انتهای الوند محرمی

 همچنین سایر برنامه های این شبکه (در انتهای الوند، زنده‌باد زندگی، نمادو و ...) متناسب با سوگواری ایام محرم حال و هوایی ویژه خواهند یافت و در کنار فیلم‌های سینمایی و مستندهای مختلف به روی آنتن می‌روند.

آیین کهن تعزیه

برنامه «بر بال تعزیه» با هدف شناخت و واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه برای مخاطبان نوجوان شبکه دو در ایام محرم از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. این برنامه در 10 قسمت با حضور داود فتحعلی بیگی پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه و چهره تاثیرگذار هنرهای نمایشی و سنتی ایران به روایت 10 داستان از حادثه کربلا و واقعه عاشورا می‌پردازد. هدف از تولید این مستند نمایشی آشنا کردن نوجوانان با روایات و نمادهای آیینِ کهنِ تعزیه است و طی آن پیوند عزاداری سیدالشهدا(ع) و آیین‌های نمایشی عاشورایی به صورتی کاملا علمی و بر بستر نمایش بررسی می‌شود.

روایت‌های نمایشی

اذن میدان حضرت علی اکبر(ع)، توبه حر، اذن میدان حضرت قاسم(ع)، دو طفلان مسلم، نماز مسلم در کوفه و ... از جمله این روایات نمایشی است. همچنین به پیام‌های اخلاقی کربلا مثل مفهوم گذشت، ادب، انسانیت حضرت اباعبدا... الحسین (ع) و ... نگاهی ویژه خواهد شد. همچنین یک پیوست 15 دقیقه‌ای پس از برنامه در فضای مجازی برای ارتباط مستقیم با مخاطبان نوجوان علاقمند به هنرهای نمایشی سنتی و آیینی عاشورایی در  نظر گرفته شده است. «بر بال تعزیه» کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه کنندگی محسن عامری و روزبه گیلانی و کارگردانی وحید گلستان که از اول محرم هر روز ساعت 19:00 روانه آنتن می‌شود.

شبکه سه؛ مخاطب خاص، در آستان خورشید و سمت خدا

شبکه سه در ایام محرم «سمت خدا» برنامه‌ گفت‌وگومحورش را با فضای محرمی و مسائل روز روی آنتن می‌برد.  «در آستان خورشید» انعکاس مناسبت‌های مذهبی در عتبات عالیات را در دستور کار دارد.  «سخنرانی» حجت‌الاسلام رفیعی و   «مخاطب خاص» برنامه‌ای ترکیبی با حضور کارشناسان و مادحین به آنتن می‌رساند. 

همه ویژه‌های چهار/ سوره عاشورایی 

شبکه چهار سیما همزمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون «سوره»، «حسینیه ایران»، «سرگذشت»، «نغمه های عاشورایی»، «پرده عشاق» ، مرثیه‌خوانی‌های متعدد و متفاوت و مستندهای جدید و مناسب این ایام، را برای پخش تدارک دیده است. در ادامه اطلاعات هر کدام از این برنامه‌ها به همراه ساعت پخش آمده است:

بررسی تأثیر نهضت عاشورا بر گفتمان‌های سیاسی و فکری در «سوره»؛ این برنامه که ویژه ایام ماه محرم تولید و پخش می‌شود، به موضوعاتی نظیر: «بررسی عاشورا در نگاه انجمن حجتیه»، «بررسی عاشورا در گفتمان انقلابیون و عدالت‌خواهان مسلمان و التقاطی»، «بررسی نسبت عاشورا و سرمایه‌داری دینی»، «حکومت، شهادت و چشم‌اندازهای تازه‌تر»،«اصلاح‌طلبی دینی، اصلاح‌طلبی سکولار در نسبت با عاشورا»، «مقایسه‌ی شهادت در گفتمان عاشورا و گفتمان تکفیر» ،«بررسی نسبت عاشورا و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «عاشوراییان در زندگی روزمره» و ... اختصاص دارد.

برنامه تلویزیونی «سوره» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی مرتضی روحانی، سردبیری و اجرای مسعود دیانی از پنجشنبه 30 مرداد هرشب ساعت 23 به صورت زنده و مدت زمان 60 دقیقه روی آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت.

ساعد باقری راوی گنجینه عاشورایی عمان سامانی

«سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه ای است که از شب اول ماه محرم طی یازده برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» به روایت شاعر و ادیب صاحب نام (ساعد باقری ) می پردازد.
«گنجینه الاسرار» منظومه ای نفیس و فاخر، مشهون به ظرایف و دقایق عرفانی سروده میرزا نورالله بن میرزا متخلص به عمان سامانی از شعرای پرآوازه پارسی‌گوی در نیمه دوم سده ی 13 و اوایل سده ی 14 هجری در وصف حماسه عاشورا است.

در شرح گنجینه الاسرار عمان سامانی که با آغاز ماه محرم از شبکه چهار سیما محرم سال گذشته، برای نخستین بار روی آنتن رفت قطعات آواز میر علی اکبر حجازی، ساعد باقری را در شرح این اثر تاریخی ، حماسی همراهی می‌کند. «سرگذشت»در گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم از جمعه 31 مرداد ، هرشب ساعت 20:30 پخش و تکرار آن در ساعت 5:30 روز بعد روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

«حسینیه ایران»

سخنرانی‌های حجت‌الاسلام میرباقری از شهر مقدس قم و هر روز از «هر خانه، یک هیئت» از شنبه 1 شهریور، ساعت 17 به مدت یک ساعت تحت عنوان «حسینیه ایران»روی آنتن می‌رود.

«نغمه‌های عاشورایی»؛ هر شب ساعت 22

برنامه تلویزیونی «نغمه‌های عاشورایی» در 12 قسمت 60 دقیقه‌ای با مداحان و ذاکران اهل‌بیت گفت‌وگو می‌کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری از شنبه 1 شهریور پخش آن آغاز و از شنبه تا پنجشنبه ساعت 21 از شبکه چهار سیما روی آنتن خواهد رفت. گروه تولید «نغمه‌های عاشورایی» با سفر به 12 استان کشور همچون قم، بوشهر، همدان،گرگان، اصفهان و ... با مداحان و ذاکران اهل‌بیت همراه شده و با آنها در خصوص نغمات عاشورایی و آثارشان گفت‌وگو کرده است. محمدامین فروغی ، محمد بازوبند، سیداحمد حسینی، سید علی ضیابری، محمدرضا عاصی، محمدرضا شاهنگی و ... از جمله مداحانی‌اند که با آنها گفت‌وگو شده است.

«مرثیه‌خوانی»

از شنبه 1 شهریور، در دو باکس روزانه و شبانه، هرروز ساعت 14:30 و هرشب ساعت 21:30 به مداحی،مرثیه و روضه خوانی مداحانی چون حاج علی انسانی، حنیف طاهری، ذبیح‌الله ترابی و ... اختصاص دارد.

«پرده عشاق»

مستند «پرده عشاق» ویژه دهه اول محرم، از جمعه 31 مرداد مصادف 1 محرم هرروز ساعت 14 روانه آنتن شبکه 4 می‌شود. این مستند تلویزیونی که تولید گروه مستند شبکه چهار در سال 1392 است، به معرفی یاران امام حسین(ع) در واقعه عاشورا می‌پردازد و در اولین قسمت خود میزبان امیرحسین مدرس خواننده و سعید بیابانکی شاعر خواهد بود. امیرحسین مدرس و سعید بیابانکی، در این برنامه درباره شخصیت و زندگی امام حسین (ع) سخن می‌گویند.

پخش مستندی کوتاه درباره هر یک از شهدای کربلا از دیگر بخش های این برنامه است که در قسمت اول مستند"لبیک"ساخته وحید امیرخانی با موضوع زیارت امام حسین (ع) پخش می‌شود. سیدمهدی شجاعی، سیدمجتبی حسینی، حسام الدین سراج، علیرضا قزوه و محمدعلی بهمنی از جمله هنرمندانی‌اند که در قسمت‌های بعد با آنها گفت‌وگو خواهد شد.

مستندهای جدید «قهوه یزدی»، «شاه حسن شاه حسین»، «طعم ارادت»و «نخل برداری در تفت» از جمله مستندهای جدید و فاخر در ایام محرم محرمند که هرروز بین ساعت 12 و 12:30 پخش می‌شود.

«قهوه یزدی»، میراث ناملموس به کارگردانی رضا بذرافشان

سبک خاص پخت قهوه در ایام ماه محرم و پخش ان در بین عزاداران امام حسین(ع)، فرآیند قهوه پزی در یزد وثبت این اثر در آثار ملی کشور ، خاطرات عزاداران و قهوه‌پزها از قهوه‌خانه حسینی و فرآیند آماده‌سازی و توزیع آن بین مردم عزادار با حضور جمعی از عزاداران یزدی سعی در نمایش آداب و رسوم مردم یزد در این ایام دارد.

«شاه حسن شاه حسین (ع)»

این مستند آداب و رسوم عزاداری در شهرستان میبد در استان یزد، مراسم شاه حسن -شاه حسین (ع) دراین شهر وتاریخچه ونحوه وکیفیت برقراری این رسم در ماه محرم، خاطرات مداحان را به تصویر می‌کشد. عزاداری عزاداران در این مراسم پرشکوه که با یکدلی، همدلی و وحدت مردم اجرا می‌شود، اشعار شاه حسن وشاه حسین(ع) که در این عزاداری سرداده می‌شود و ... از جمله پخش‌های دیدنی این مستند به کارگردانی سید مهدی ثباتیان‌اند.

«نخل برداری در تفت» نیز عنوان مستند دیگری از نمایش مراسم و آداب و رسوم مردم تفت است؛ این مستند روز عاشورا پخش خواهد شد.

شبکه پنج قصه کربلا را آغاز می‌کند

ویژه برنامه‌ های زنده و تولیدی در قالب سخنرانی‌های مذهبی، مداحی‌، فیلم، مستند و میان برنامه های دیدنی با موضوع محرم و ...  از جمله برنامه‌های این شبکه  برای پخش در ماه محرم است.  گروه معارف شبکه پنج، ویژه برنامه‌هایی چون: «رضوان»، «عشق یعنی...»، «حسینیه بزرگ ایران»، «تانیایش»، «عطرعاشقی»، مداحی و میان برنامه های مختلف را برای پخش در این ایام تدارک دیده است.

تکریم پیرغلامان اهل‌بیت در «رضوان»

فصل دوم برنامه «رضوان» با هدف پاسداری از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی به تکریم پیرغلامان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌پردازد و طبق سنت قدیمی اذن عزا در حرم مطهر امام رضا (ع) در ماه محرم را برپا می‌کند. یادآور می شود فصل اول برنامه تلویزیونی «رضوان» در ماه مبارک رمضان آغاز شد و به تکریم و پاسداشت خادمان و اساتید قرآنی پرداخت. لذا فصل دوم این برنامه در ماه محرم همزمان با ایام عزادری برای اباعبدالله الحسین(ع) به تهیه‌کنندگی هادی سمیعی هر شب ساعت 21:15 میهمان بینندگان شبکه پنج سیما خواهد بود.

«عشق یعنی ...»

برنامه ترکیبی «عشق یعنی ...» به تهیه کنندگی علیرضا کرمی ویژه ماه محرم تهیه و تولید شده است. این مستند در هر قسمت به سراغ افراد خاصی در جامعه می‌رود که مسئولیت‌هایی در هیئت‌های مذهبی و عزاداری برای سید الشهدا(ع) دارند که همه ی این توفیقات و موفقیت ها را مدیون خدمت به عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) می‌داند.  عشق یعنی هر روز در دو نوبت ساعت 22:30 و 11 معنی و تفسیر می‌شود.

حسینیه‌ای به وسعت ایران

سخنرانی مذهبی حجت‌الاسلام پناهیان با عنوان تنها مسیر در دهه اول ماه محرم ساعت 16 به تهیه‌کنندگی هادی سلیمی‌زاده و مداحی حاج حسین سازرو در قالب برنامه تلویزیونی «حسینیه تلویزیونی» از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. همچنین هر شب ساعت 22 نیز مداحی با نوای دلنشین سید امیر حسینی روی آنتن خواهد رفت.

«عطر عاشقی» در فضا می‌پیچد

برنامه «عطر عاشقی» با تدارک ویژه برای ماه محرم، دیگر برنامه گروه معارف شبکه پنج سیما است که جمعه‌ها هر هفته ساعت 17:40 روی آنتن می‌رود. «عطر عاشقی» جمعه 31 مرداد ماه با موضوع آموخته‌های نهضت حسینی (ع) برای زمینه‌سازی ظهور، از امامزداده عینعلی و زینعلی با سخنرانی شیخ علی سعیدیان و مداحی حاج حمید رمضان‌پور روی آنتن خواهد رفت.

برنامه ظهرگاهی «تانیایش» نیز در دهه اول ماه محرم معطوف به این ایام خواهد بود و موضوعات آن ویژه ماه محرم و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان امام حسین( ع) است.

در خانه همه ایرانیان عزاداری برپا است

گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما، ضمن تدارک مستند های جذابی با موضوع محرم، برای این ایام دو برنامه ی «به خانه برمی گردیم» و «رنگین کمان» را با رنگ و عطر محرمی روی آنتن خواهد برد. محور موضوعی گفت‌و‌گوهای کارشناسی برنامه «به خانه بر می‌گردیم» در دهه اول محرم، شعار "باید تمام زندگی‌ام مثل او شود" است. لذا این برنامه با برگزاری پویش هر خانه یک حسینیه، از مخاطبان خود می‌خواهد ضمن نصب کتیبه، پرچم و برگزاری روضه‌های خانگی، عکس هایی از برگزاری مراسم‌های عزاداری باشکوه با حفظ آیین‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا، برای پخش از شبکه پنج سیما به برنامه ارسال کنند.  

همچنین«تهران 20»، «در شهر» و در استان عنوان سه برنامهگروه تهران و شهروندی است که در این ایام با حال و هوای ماه محرم روی آنتن خواهد رفت. نماهنگ‌های محرم، میان برنامه‌های محرمی، کلیپ‌های مداحی، آموزش‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا و... دیگر برنامه‌هایی است که از این شبکه پخش می‌شود.

شبکه قرآن/ حضور پیشکسوتان منبری و ویژه‌برنامه "رو به راه"

شبکه قرآن و معارف سیما به مناسبت ایام محرم برنامه «رو به راه» ویژه معرفی سخنرانان و مداحان را که چند هفته‌ای است آغاز کرده روی آنتن دارد.  «ضیافت حسینی(ع)» معرفی پیرغلامان و علمای اعلامی که خدمتی به ساحت حسینی(ع) است را پخش می‌‌کند.  «نگین ری» عرفی هیات و پیشکسوتان منبری در تهران و شهرستان‌ها، «یاد خدا» منعطف به ایام محرم، «خوشبخت» ویژه برنامه خانواده منعطف به ایام محرم و  بیانات آیت‌الله جوادی شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی(ع) پخش می‌شوند.

شبکه مستند و صدای انقلاب و نغمه‌های قدیمی بوشهری

شبکه مستند همچون شبکه‌های دیگر تلویزیون کنداکتورش رنگ و بوی محرمی به خود می‌گیرد؛ از این رو،  «مستند هیئت» زندگی شخصی و اجتماعی وعاظ و مداحان مشهور،  «صدای انقلاب» سخنان کوتاه علما در خصوص محرم و  «نغمویه» نغمه‌های قدیمی بوشهری در باب روز عاشورا را روی آنتن خواهد داشت. 

شبکه کودک و  مداحی میثم مطیعی با حضور دانش‌آموزان

شبکه کودک سیما در ایام محرم برنامه «پاشو پاشو کوچولو»را با موضوع محرم روی آنتن می‌برد و همچنین  مداحی میثم مطیعی مداحی با حضور دانش‌آموزان امامزاده قاضی الصابر(ع) پخش می‌شود. 

شبکه امید و گزارش هیئت‌های نوجوانان

ویژه برنامه مثل قاسم از 3 شهریور تا 13 شهریور، هشتگ دوستی فضای محرم از حرم حضرت معصومه(س) یک‌ساعت قبل از اذان ظهر،  به توان خدا پاسخ به شبهات نوجوان، دوم شخص مفرد ادبیات عاشورای و دوربین امید گزارش هیئت‌های نوجوانان، به مناسبت ایام محرم از شبکه امید پخش می‌شوند. 

شبکه جام‌جم/ ویژه برنامه هنر عاشورایی

روز حسین (ع)کارشناسی آیت‌الله اختری و رمضانی و خاطرات ایرانیان خارج از کشور،  سخنرانی پخش سخنرانی حجت‌الاسلام حسینی قمی از قم و مشهد،  «رواق» گفت‌وگوی معرفتی فلسفه قیام عاشورا  و «آنچه خود داشت...» ویژه برنامه هنر عاشورایی ویژه ایرانیان خارج از کشور پخش می‌شود.

علمداران شبکه افق در سوگ حسین(ع)

ویژه برنامه‌های مختلف تلویزیونی و مستند به مناسبت ماه محرم از شبکه افق سیما پخش خواهد شد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «علمدار» اشاره کرد، برنامه‌ای گفت‌وگومحور با حضور هنرمندان هنر عاشورایی؛ این برنامه با اجرای قاسم صرافان و در 10 قسمت، طی دهه نخست ماه محرم ساعت 20:20 روی آنتن می‌رود. سخنرانی مذهبی اساتید حوزوی بخش دیگری از ویژه برنامه‌های ماه محرم شبکه افق سیماست که هر روز در سه نوبت پخش خواهد شد.

بخش نخست ساعت 6:30، بخش دوم ساعت 12:30 و بخش سوم هر شب ساعت 21؛ همچنین قرار است شاهد پخش مداحی سید رضا نریمانی از اصفهان به صورت زنده و حوالی ساعت 21:30 هر شب از شبکه افق باشیم. مستندهای تک قسمتی مختلفی هم برای پخش از شبکه افق به مناسبت ماه محرم تدارک دیده شده‌اند که از آن جمله می‌توان به سید ظهیر، از خون جون (دو قسمت)، چهارپایه، شوق شبیه، سقا، شهرنامه، بدون حد بدون مرز، مردان زندگی، ترکیب بند، نخل شمیران و خانه حاجی علی اکبر اشاره کرد.

همه محرمی‌های شبکه نسیم

ویژه برنامه‌های شبکه نسیم در ماه محرم اعلام شد که «چهل تیکه»، «باحسین(ع) حرف بزن» و «نسیم آوا» از جمله برنامه‌های جدید این شبکه تلویزیونی‌اند. برنامه «چهل تیکه» طبق روال هفته گذشته هر شب ساعت 23 با اجرای محمدرضا علیمردانی با میزبانی از هنرمندان و خاطره‌سازانی همچون امرالله احمدجو، حسن سلطانی، حبیب دهقان‌نسب، جعفر دهقان، پرویز فلاحی‌پور، محمدرضا سرشار، کاظم هژیر آزاد، حاج صادق آهنگران و.... روی آنتن می‌رود. این برنامه به تهیه‌کنندگی الهام حاتمی به صورت ویژه در این ایام تولید و پخش و در ساعت 3 و 11 صبح و 17 عصر باز پخش خواهد شد.

با حسین حرف بزن و نسیم آوا

«باحسین (ع) حرف بزن» برای ششمین سال متوالی برای این ایام تدارک دیده شده است این برنامه با تغییر در فرم و روایت با شرایط متفاوت روی آنتن خواهد رفت. تهیه‌کننده این برنامه محمدامین پرواس است و هرشب ساعت 22 پخش می‌شود.

مستند «بچه‌های دور کند» یکی دیگر از آثاری است که جهت این اوقات پیش‌بینی و آماده‌سازی شده که هر شب ساعت 21:30 به نمایش در می‌آید.

«نسیم آوا» با حال و هوای متفاوت، ویژه برنامه موسیقی شبکه نسیم است که در ایام محرم و همزمان با روزهای سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به صورت ویژه از پنجشنبه 30 مرداد تا 14 شهریور روی آنتن خواهد رفت. «نسیم آوا» با اجرای محمدرضا محبی هر شب روی آنتن خواهد رفت.

هزارداستان تکرار می‌شود

بازپخش برنامه «هزار داستان» هم از دیگر برنامه‌هایی است که در کنداکتور قرار گرفته است و با میزبانی محمدرضا شهیدی‌فر، مسعود رایگان، کتایون ریاحی، امیر حاج رضایی، پیام دهکردی، رویا تیموریان و..... پخش می‌شود. این برنامه می‌کوشد تا با روبرو کردن مخاطب با انسان‌هایی که در مواجهه با موقعیت‌های خاص، دشوار و بعضاً غیرقابل باور ایستادگی کرده با امید و تلاش و توکل راه درست زندگی را بازیافته‌اند، مفهوم جدیدی از نگاه به زندگی را در کنار ساعاتی از سرگرمی در ذهن مخاطب ایجاد کند. «هزار داستان» در ایام محرم هر روز ساعت 19 پخش و روز بعد ساعت 14 تکرار خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین