عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت با بیان اینکه ما هیچ دسته عزاداری متحرکی نخواهیم داشت، گفت: عزاداری‌ها فقط در محیط‌های باز برگزار شده و توزیع هر نوع نذور و نوشیدنی در مراسم‌ها ممنوع است.

عقیق:محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در شبکه خبر با اشاره به نزدیک شدن به ایام عزاداری محرم و صفر، اظهار داشت: در سی و سومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی مصوب شد که محور اساسی آن نحوه عزداری‌هاست. 

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت عزاداران لازم است در فضای بسته عزداری نکنیم؛ چرا که در محیط بسته چه با سقف بلند یا کوتاه، امکان گردش ویروس وجود دارد و این به معنای ابتلا به ویروس است. 

وی با بیان اینکه هرگونه حرکت به صورت دسته‌های عزاداری ممنوع است، خاطرنشان کرد: باید از این حرکت به صورت دسته عزاداری به منظور تجمع، چه همراهان دسته عزاداری و چه افرادی که در مراسم شرکت می‌کنند، خودداری شود؛ در نتیجه شیوه عزداری امسال این خواهد بود که ما هیچ دسته عزداری متحرکی را نخواهیم داشت. 

فرهادی خاطرنشان کرد: راه انداختن دسته یا گروه‌های ثابت با طبل و سنج، با توجه به اینکه سنج و طبل باعث تجمع افراد می‌شود، ممنوع بوده و عزداری‌ها صرفا در فضای باز، بدون تحرک و جابجایی و عملا با فاصله‌گذاری اجتماعی و به مدت حداکثر دوساعت انجام خواهد شد. 

وی اضافه کرد: توصیه ما فاصله یک تا دو متر است؛ به صورتی که این فاصله عرضی و طولی صورت گیرد و اگر در مرکز یک فضای چهار متر مربع قرار گیریم، این فاصله یک تا دو متری تأمین خواهد شد. 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی توزیع نذورات مردم در ماه محرم، بیان داشت: تا جایی که ممکن است مردم باید نذورات خود را به صورت خشک توزیع کنند و اگر مشکل شرعی در نذورات خود داشتند که باید حتماً این نذورات طبخ شود، این کار باید با نظارت همکاران ما و با سلامت کامل تهیه، بسته‌بندی و به صورت بیرون‌بر توزیع شود. 

فرهادی با بیان اینکه در عزاداری امسال در هیچ هیأتی در محوطه باز علاوه بر توزیع نذورات، صرف چای، شربت، شیر و... را نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: بر پایی هر ایستگاه صلواتی، چادر و موکب امکان‌پذیر نیست؛ ضمن اینکه باید در فضای باز، عزاداران طوری استقرار داشته باشند که در فاصله کناری و پشتی بین افراد فاصله دومتری وجود داشته باشند. 

وی با اشاره به چگونگی عزاداری در حرمین شریفین، یادآور شد: در حرم‌های رضوی، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و دیگر حرم‌های مقدس نیز عزاداری فقط برای افرادی که در محوطه باز حرم هستند مقدور است و عملاً گردش هیأت‌ها به صورتی که وارد صحن شده و از طرف دیگر خارج شوند، وجود ندارد تا بتوانیم از این طریق حلقه انتقال ویروس را قطع کنیم. 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  با اشاره به فرهنگ غنی و سنتی و برگزاری عزاداری‌ها در مناطقی همچون کاشان، اردبیل، زنجان و مناطق جنوبی کشور، تأکید کرد: از عزاداران این منطقه خواهش می‌کنیم تا برای جلوگیری از تراکم جمعیت و گردش ویروس، این عزاداری را انجام ندهند و به دلیل اینکه تراکم جمعیت گردش ویروس را مهیا می‌کند، امسال چنین عزاداری را نخواهیم داشت.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین