عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
در هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی بر ضرورت امیدآفریتی در منابر، تبدیل خانه ها به غرفه های بهشتی با احیای روضه های خانگی، تقویت رزمایش کمک مومنانه و رسیدگی به نیازمندان و گنجاندن موضوع «وقف» در کتاب های درسی تاکید شد.

عقیق:هم‌اندیشی وعاظ مشهور و نخبگان تبلیغی با هدف چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم ۹۹، به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه، در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی این سازمان و برنامه های عزاداری محرم ارائه داد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری عزاداری محرم تاکید کرد.

اعزام ۱۰۰۰ مبلغ به روستاهای محروم و کم برخوردار

در ادامه، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: پیشنهادات بزرگواران در جلسات قبل مورد استفاده قرار گرفت و در اجرای برنامه‌های سازمان اوقاف راهگشا بود.

وی با اشاره به فرصت ویژه ماه محرم برای تبیین معارف اسلام و اهل بیت‌(ع)، افزود: با توجه به شرایط خاص امسال، باید متناسب با این شرایط برای برگزاری مراسم محرم برنامه‌ریزی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم‌های مذهبی در فضای باز، گفت: هیئات مذهبی می‌توانند از ظرفیت فضای باز امامزادگان استفاده کنند.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه نیات بسیاری از واقفین در خصوص عزاداری سیدالشهدا(ع) است، تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و شرایط خاص جامعه، با استفاده از مجوزهای شرعی، نیاتی که مربوط به اطعام عزاداران یا تعزیه‌داری است را به‌سوی تامین بسته ارزاق برای نیازمندان سوق داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه درون بسته‌های ارزاق اهدایی به نیازمندان، پیوست بهداشتی و فرهنگی نیز وجود دارد، افزود: طی هماهنگی که با صدا و سیما داشتیم، سه برنامه در شبکه‎‌های سراسری خواهیم داشت؛ همچنین برنامه‌هایی که در بقاع متبرکه برگزار می‌شود از طریق شبکه‌های استانی پخش خواهند شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به طراحی برنامه برای حضور فعال در فضای مجازی در ایام محرم، خاطرنشان کرد: یک هزار مُبلغ برای تبلیغ در این ایام، به روستاهای محروم و کم برخوردار اعزام خواهند شد.

حمایت از حوزه‌های علمیه بر اساس نیات واقفین

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا آقامیری، مدیر موقوفات حوزه‌های علمیه کشور یکی از رویکردهای مهم سازمان اوقاف وامور خیریه را حمایت از حوزه‌های علمیه بر اساس نیات واقفین دانست و با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن وضعیت معیشتی طلاب، تاکید کرد: حمایت از متولیان موقوفات حوزه‌های علمیه یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

در ادامه، حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و رضا معممی مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های این سازمان، گزارشی را در خصوص فعالیت‌های مختلف اجتماعی در بقاع متبرکه، فعالیت مراکز افق بقاع متبرکه، اجرای طرح ویژه‌های مختلف در طول سال و همچنین فعالیت بقاع متبرکه در ایام شیوع ویروس کرونا را ارائه دادند.

تاکید میرباقری بر احیای روضه‌های خانگی

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه محرم ۹۹ بهترین فرصت برای احیای روضه‌های خانگی است، تصریح کرد: امسال باید چهره شهرها به طور مضاعف رنگ و بوی محرم پیدا کند.

طائب: شبکه ارتباطی مبلغین با اوقاف تشکیل شود

پس از صحبت‌های میرباقری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار بر لزوم تشکیل شبکه ارتباطی مُبلغین با سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد.

رفیعی: در منابر امید آفرینی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه نیز با تاکید بر انتقال پیام‌های اجتماعی واقعه کربلا در محرم ۹۹، گفت: بحث «امید» از بحث‌های کلیدی است که امسال در منبرها باید مطرح شود و مورد استفاده قرار گیرد.

ادیب یزدی: خانه ها را تبدیل به غرفه بهشتی کنید

در بخشی از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین  مرتضی ادیب یزدی، کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سازمان اوقاف بسیار امیدوارکننده است، بر احیای برگزاری روضه‌های خانگی تاکید کرد و گفت: روضه‌های خانگی یک امر آسمانی و الهی است؛ خانه‌ای که در آن روضه امام حسین(ع) خوانده شود، غرفه‌ای از غرفه‌های بهشت است.

پناهیان: مردم را امیدوار کنید

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن سخنرانی‌شان، موضوع تحول را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه تحول در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز پی‌ریزی شده است، تصریح کرد: زمانی که مردم متوجه شوند، یک عده به دنبال تحول هستند، امیدوار خواهند شد؛ سازمان اوقاف و امور خیریه تحرک پیدا کرده و تحول نیز امکان‌پذیر است.

میرلوحی خواستار برگزاری مجالس در فضای روباز شد

حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی، کارشناس مسائل دینی نیز با تاکید بر برگزاری روضه‌های خانگی، گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده، باید برگزاری مجالس در فضای روباز و امامزادگان تقویت شود.

تاکید سرلک بر توجه به شأن تبلیغی مبلغان

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، استاد دانشگاه و کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه باید مسئله‌محور جلو برود، بر توجه به شأن تبلیغی مُبلغان تاکید کرد.

موسوی مطلق: موضوع «وقف» در کتاب های درسی گنجانده شود

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق، کارشناس مسائل دینی نیز با اشاره به اینکه این جلسه از جلسات امیدآفرین با سازمان اوقاف و امور خیریه بود، بر تبیین موضوع «وقف» در کتب درسی و دروس دانشگاهی تأکید کرد.

در ادامه دیگر حاضرین در جلسه از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کرمی و حجت‌الاسلام والمسلمین احسان بی آزار تهرانی به بیان پیشنهادات خود پرداختند.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین